Na een lange zomervakantie zijn kinderen vaak een aantal dingen die ze daarvoor nog heel goed wisten weer vergeten. Het zou voor hen heel goed zijn als ze ook in die 6 weken nog af en toe even bezig zijn met bijvoorbeeld rekenen, maar hoe doe je dit zo dat ze wel echt lekker vakantie kunnen vieren? Hieronder een aantal ideeën van Annemieke Augusteijn.
Klik hier voor de link
Pagina's
▼
donderdag 30 juni 2016
zondag 26 juni 2016
Rekenspel 141 Dobbelsteen sommen met de werkvorm Tweetal coach
Domein: getallen
Doel: eenvoudige bewerkingen
Vorm: tweetallen
Bij deze werkvorm werken de kinderen in tweetallen. Kinderen gooien de dobbelstenen en maken een som met de ogen van de dobbelsteen. I.v.m. het tempo zeggen ze het antwoord en schrijven ze niet eerst de som op.Voor de werkvorm kun je gebruik maken van de Coöperatieve werkvorm Tweetal coach.
Stap 1
Één kind begint aan een opdracht, bijvoorbeeld het maken van een som.
De andere leerling (coach) kijkt en helpt als dat nodig is.
Stap 2
De coach kijkt of het antwoord van zijn maatje volgens hem klopt. Als het tweetal het niet eens kan worden over het antwoord, overleggen ze met het andere tweetal uit hun groepje. Wanneer het team het niet eens kan worden, steken zij allemaal hun hand op. Zo kan de leerkracht zien dat er een teamvraag is.
Stap 3
Wanneer het tweetal het eens is over het antwoord, complimenteert de coach zijn maatje.
Stap 4
De rollen worden nu gewisseld. De coach maakt nu de opdracht. Het andere kind wordt coach.
Stap 5
Als alle opdrachten zijn gemaakt, vergelijken beide tweetallen hun antwoorden. Als ze het niet eens worden over een antwoord, steken ze allemaal hun hand op. De leerkracht komt dan helpen.
Stap 6
Als het hele groepje het met elkaar eens is, geven ze elkaar de teamhanddruk.
Stap 1
Één kind begint aan een opdracht, bijvoorbeeld het maken van een som.
De andere leerling (coach) kijkt en helpt als dat nodig is.
Stap 2
De coach kijkt of het antwoord van zijn maatje volgens hem klopt. Als het tweetal het niet eens kan worden over het antwoord, overleggen ze met het andere tweetal uit hun groepje. Wanneer het team het niet eens kan worden, steken zij allemaal hun hand op. Zo kan de leerkracht zien dat er een teamvraag is.
Stap 3
Wanneer het tweetal het eens is over het antwoord, complimenteert de coach zijn maatje.
Stap 4
De rollen worden nu gewisseld. De coach maakt nu de opdracht. Het andere kind wordt coach.
Stap 5
Als alle opdrachten zijn gemaakt, vergelijken beide tweetallen hun antwoorden. Als ze het niet eens worden over een antwoord, steken ze allemaal hun hand op. De leerkracht komt dan helpen.
Stap 6
Als het hele groepje het met elkaar eens is, geven ze elkaar de teamhanddruk.
Tip:
Laat kinderen de som opschrijven als ze het antwoord weten. Zo kun je als leerkracht zien welke sommen de kinderen gemaakt hebben.
Tip:
Je kunt ook drie of vier dobbelstenen gebruiken.
Je kunt ook gebruik maken van domino stenen
Variatie:
Je kunt in plaats van optellen of aftrekken ook tafels laten maken
donderdag 23 juni 2016
Mep het winnende rekenspel uit 2015
MEP is een schitterend spel, mooi in
al zijn eenvoud. En… ontworpen en
gemaakt door leerlingen uit groep
6, 7 en 8 van een basisschool. Het winnende spel van de eerste
Rekenspelwedstrijd in Nederland van 2015.
Uit Volgens Bartjens:
"Iets voor de rekenles? MEP zou eigenlijk wel in elke kleutergroep en groep 3 een plekje in de klas moeten hebben. Na een jaar zou goed te zien moeten zijn dat er veel mee gespeeld is! MEP is gemaakt door kinderen en vóór kinderen om het rekenen te ondersteunen en om samen gezellig, leuk en fanatiek te kunnen spelen. Het is geschikt om kinderen die moeite hebben met tellen, vooral ook met verkort tellen en gebruik maken van structuren, extra te ondersteunen. De opbouw in moeilijkheidsgraad biedt veel mogelijkheden om de diverse belangrijke aspecten van tellen en structureren met kinderen te oefenen. Een spel dat ook voor een korte periode mee naar huis gegeven kan worden om kinderen thuis (of met opa’s en oma’s) mee te laten spelen."
Juf Janneke heeft een uitgebreide beschrijving van het spel op haar site staan.
Klik voor een beschrijving van het spel hier
Uit Volgens Bartjens:
"Iets voor de rekenles? MEP zou eigenlijk wel in elke kleutergroep en groep 3 een plekje in de klas moeten hebben. Na een jaar zou goed te zien moeten zijn dat er veel mee gespeeld is! MEP is gemaakt door kinderen en vóór kinderen om het rekenen te ondersteunen en om samen gezellig, leuk en fanatiek te kunnen spelen. Het is geschikt om kinderen die moeite hebben met tellen, vooral ook met verkort tellen en gebruik maken van structuren, extra te ondersteunen. De opbouw in moeilijkheidsgraad biedt veel mogelijkheden om de diverse belangrijke aspecten van tellen en structureren met kinderen te oefenen. Een spel dat ook voor een korte periode mee naar huis gegeven kan worden om kinderen thuis (of met opa’s en oma’s) mee te laten spelen."
Juf Janneke heeft een uitgebreide beschrijving van het spel op haar site staan.
Klik voor een beschrijving van het spel hier
zondag 19 juni 2016
Rekenspel 140 Zoek de schat?
Groep: 4+,5, 6,7,8
Materiaal: Per kind: 2 x een rooster met 7 vakjes, of meer vakjes
een rood en groen potlood
Domein: meten en meetkunde
Doel: ruimtelijke oriëntatie, logisch denken en redeneren, tafels
Vorm: tweetallen
Kinderen moet goed opletten: 5 x 4 betekent: 5 op de horizontale lijn en 4 op de verticale lijn.
Onderstaande schema's kunnen eenvoudig met knippen en plakken worden gekopieerd naar Words.
Blad 1: Ontwerpblad
Blad 2: Antwoordenblad en notatieblad gekozen antwoorden.
Materiaal: Per kind: 2 x een rooster met 7 vakjes, of meer vakjes
een rood en groen potlood
Domein: meten en meetkunde
Doel: ruimtelijke oriëntatie, logisch denken en redeneren, tafels
Vorm: tweetallen
Voor de kerst is dit spel geplaatst met in plaats van een schat, kerstballen. Nu de traditionele versie.
Voorbereiding:
Het spel lijkt op zeeslag, maar dan met tafelsommen.
Elk kind heeft 2 roosters. Een rooster met de sommen en de ander met de antwoorden. Elk kind tekent op het rooster met de antwoorden het eiland met daarop de schat. Het eiland moet 7 vakjes beslaan.
Het spel:
Tip:Voorbereiding:
Het spel lijkt op zeeslag, maar dan met tafelsommen.
Elk kind heeft 2 roosters. Een rooster met de sommen en de ander met de antwoorden. Elk kind tekent op het rooster met de antwoorden het eiland met daarop de schat. Het eiland moet 7 vakjes beslaan.
Een kind zegt de som. De ander geeft
het antwoord. En vervolgens troef (op het eiland) of plons in de zee. Dan ruilen de kinderen van rol. Als het
hele eiland met de schat is ontdekt, zegt de het kind niet alleen plons of
troef, maar ook: gevonden! Wie heeft als eerste het hele eiland gevonden?
Kinderen moet goed opletten: 5 x 4 betekent: 5 op de horizontale lijn en 4 op de verticale lijn.
Onderstaande schema's kunnen eenvoudig met knippen en plakken worden gekopieerd naar Words.
Blad 1: Ontwerpblad
10
| ||||||||||
9
| ||||||||||
8
| ||||||||||
7
| ||||||||||
6
| ||||||||||
5
| ||||||||||
4
| ||||||||||
3
| ||||||||||
2
| ||||||||||
1
| ||||||||||
x
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
10
|
10
|
20
|
30
|
40
|
50
|
60
|
70
|
80
|
90
|
100
|
9
|
9
|
18
|
27
|
36
|
45
|
54
|
63
|
72
|
81
|
90
|
8
|
8
|
16
|
24
|
32
|
40
|
48
|
56
|
64
|
72
|
80
|
7
|
7
|
14
|
21
|
28
|
35
|
42
|
49
|
56
|
63
|
70
|
6
|
6
|
12
|
18
|
24
|
30
|
36
|
42
|
48
|
54
|
60
|
5
|
5
|
10
|
15
|
20
|
25
|
30
|
35
|
40
|
45
|
50
|
4
|
4
|
8
|
12
|
16
|
20
|
24
|
28
|
32
|
36
|
40
|
3
|
3
|
6
|
9
|
12
|
15
|
18
|
21
|
24
|
27
|
30
|
2
|
2
|
4
|
6
|
8
|
10
|
12
|
14
|
16
|
18
|
20
|
1
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
x
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|