"Mijn spelen is leren, mijn leren is spelen. En waarom zou mij dan het leren vervelen?"
Pagina's
▼
woensdag 28 februari 2018
zondag 18 februari 2018
Rekenspel 197 Maak samen 10 spel
Een leuk spel. Erg simpel, maar heel handig oefenmateriaal! Gevonden op Wijzerover de basisschool. Klik hier voor de link met video!
1. Leg in ieder vakje een kaart.
2. Kind 1 pakt nu twee kaarten die samen 10 zijn. Bv : schoppen 3 en klaver 7 of harten 2 en ruiten 8. Leg op de lege plekken weer nieuwe kaarten.
3. Kind 2 is aan de beurt en pakt twee kaarten die samen 10 zijn. In dit voorbeeld,
ruiten 3 en schoppen 7.
4. Leg op de lege plekken weer nieuwe kaarten
5. Kind 1 is aan de beurt en pakt weer twee kaarten die samen 10 zijn.
6. Vul de lege plekken weer op.
7. Kind 2 is aan de beurt. Je speelt het spel verder totdat alle kaarten op zijn.
8. Degene met de meeste sets heeft gewonnen!
Klik hier De maak-samen-10 kaart.
Klik hier voor een spel beschrijving.
Groep: 3,4
Materiaal: 1 a 2 kaartenspellen, zonder boeren ect. Aas telt voor 1
De maak-samen-10 kaart
Domein: getallenMateriaal: 1 a 2 kaartenspellen, zonder boeren ect. Aas telt voor 1
De maak-samen-10 kaart
Doel: het oefenen van de splitssommen tot 10
Vorm: tweetallen
Vorm: tweetallen
Spelwijze:
2. Kind 1 pakt nu twee kaarten die samen 10 zijn. Bv : schoppen 3 en klaver 7 of harten 2 en ruiten 8. Leg op de lege plekken weer nieuwe kaarten.
3. Kind 2 is aan de beurt en pakt twee kaarten die samen 10 zijn. In dit voorbeeld,
ruiten 3 en schoppen 7.
4. Leg op de lege plekken weer nieuwe kaarten
5. Kind 1 is aan de beurt en pakt weer twee kaarten die samen 10 zijn.
6. Vul de lege plekken weer op.
7. Kind 2 is aan de beurt. Je speelt het spel verder totdat alle kaarten op zijn.
8. Degene met de meeste sets heeft gewonnen!
Klik hier De maak-samen-10 kaart.
Klik hier voor een spel beschrijving.
woensdag 14 februari 2018
Gezien: Leraar 24: Doevrijdag
Gezien bij Leraar 24:
"Op DoeVrijdag blijven de boeken op Het Kompas in Meppel dicht en wordt er buiten geleerd. Bij de doelen van de lesmethode worden doe-activiteiten rondom lezen, rekenen en spelling bedacht waarmee kinderen op het schoolplein bewegend kunnen leren."
Leraar 24 Klik hier voor de link
De school heeft ook een Facebook account. Klik hier voor de link.
"Op DoeVrijdag blijven de boeken op Het Kompas in Meppel dicht en wordt er buiten geleerd. Bij de doelen van de lesmethode worden doe-activiteiten rondom lezen, rekenen en spelling bedacht waarmee kinderen op het schoolplein bewegend kunnen leren."
Leraar 24 Klik hier voor de link
De school heeft ook een Facebook account. Klik hier voor de link.
zondag 11 februari 2018
Rekenspellen met het thema Valentijn
woensdag 7 februari 2018
Nieuwe Volgens Bartjens: rekenen met beweging
De nieuwe Volgens Bartjens is uit. Met een leuk artikel over rekenen in de gymles.
In het artikel wordt verwezen naar een you tube filmpje Boter kaas en eieren. Simpel, maar erg leuk!
Hier de link
De bedenker is Matthijs Jansen Klik hier voor de link naar zijn site
Master mind in de spelles Klik hier voor de link
Vier op een rij Klik hier voor de link
In het artikel wordt verwezen naar een you tube filmpje Boter kaas en eieren. Simpel, maar erg leuk!
Hier de link
De bedenker is Matthijs Jansen Klik hier voor de link naar zijn site
Master mind in de spelles Klik hier voor de link
Vier op een rij Klik hier voor de link
zondag 4 februari 2018
Rekenspel 184 Goudlokje en de drie beren
Groep: 1,2 peuters?
Materiaal: Prentenboek Goudlokje, kopieerkaartjes en spelbord
Domein: meten
Doel: begrippen en seriƫren
Vorm: tweetallen
Voorbereiding:
Print de kaartjes en plastificeer ze eventueel.
Lees het boek van Goudlokje en de drie beren voor. Bespreek met kinderen de begrippen groot groter grootst.
Op de kop liggen de kaartjes door elkaar met de plaatjes van bijvoorbeeld de krukjes. Om de beurt pakken de kinderen een kaartje. Ze leggen het kaartjes op de juiste plaats op het spelbord met de drie vakken. Het eerste kind pak een kaartje en legt deze op de goede plaats in een van de drie vakken. Dan pakt het andere kind een kaartje. Kan het kaartje goed aangelegd worden? Als dit niet kan moet dit kaartje op de een nieuwe stapel. het volgende kind pakt weer een kaartje. Kan deze aangelegd worden? Het kind dat het laatste passende kaartje kan aanleggen mag alle kaartjes van het bord hebben.
Het spel is afgelopen als alle kaartjes op zijn.
Variatie:
Speel in plaats van met 15 kaartjes met 30 kaartjes en met 4 kinderen.
Variatie:Speel met meerdere spelborden tegelijk.
Klik hier voor het digitale prentenboek
Klik hier voor kopieerblad met de krukjes
Klik hier voor kopieerblad met de bedjes
Klik hier voor kopieerblad met de lepels
Klik hier voor kopieerblad met de kopjes
Klik hier voor kopieerblad met de soepborden
Materiaal: Prentenboek Goudlokje, kopieerkaartjes en spelbord
Domein: meten
Doel: begrippen en seriƫren
Vorm: tweetallen
Voorbereiding:
Print de kaartjes en plastificeer ze eventueel.
Lees het boek van Goudlokje en de drie beren voor. Bespreek met kinderen de begrippen groot groter grootst.
Op de kop liggen de kaartjes door elkaar met de plaatjes van bijvoorbeeld de krukjes. Om de beurt pakken de kinderen een kaartje. Ze leggen het kaartjes op de juiste plaats op het spelbord met de drie vakken. Het eerste kind pak een kaartje en legt deze op de goede plaats in een van de drie vakken. Dan pakt het andere kind een kaartje. Kan het kaartje goed aangelegd worden? Als dit niet kan moet dit kaartje op de een nieuwe stapel. het volgende kind pakt weer een kaartje. Kan deze aangelegd worden? Het kind dat het laatste passende kaartje kan aanleggen mag alle kaartjes van het bord hebben.
Het spel is afgelopen als alle kaartjes op zijn.
Variatie:
Speel in plaats van met 15 kaartjes met 30 kaartjes en met 4 kinderen.
Variatie:Speel met meerdere spelborden tegelijk.
Klik hier voor het digitale prentenboek
Klik hier voor kopieerblad met de krukjes
Klik hier voor kopieerblad met de bedjes
Klik hier voor kopieerblad met de lepels
Klik hier voor kopieerblad met de kopjes
Klik hier voor kopieerblad met de soepborden