Pagina's

donderdag 20 december 2018

Speciaal Rekenspel 77 Kerstboom versieren

Rekenspel Kerstboom versieren 77

Groep:            1,2,3
Materiaal:       spelbord,  dobbelstenen,  rode fiches, of "gouden" doppen

Domein:          getallen
Doel:               getalbegrip tot 20, automatiseren tot ....
Vorm:              twee-of drietallen


Klik hier voor de spelregels

zondag 16 december 2018

Speciaal Rekenspel 30 Kerstboom gooien

Rekenspel 30 Kerstboom gooien

Groep:             1,2,3,4
Materiaal:        21 bekers of blikken, 3 pittenzakken
Domein:           getallen
Doel:                getalbegrip:  tellen tot 
Vorm:               klassikaal twee, drie, viertallen


Klik hier voor de spelregels



woensdag 5 december 2018

Rekenspel 222 Kerstbingo

Groep:             1,2,3,4,5,6
Materiaal:         speelborden
Domein:           getallen
Doel:                erbij, eraf tafels
Vorm:               klassikaal, tafelgroepje




Een kerstspel met verschillende mogelijkheden...

Maak van het speelbord 4 afdrukken. Schrijf, afhankelijk van de groep, in de witte rondjes, getallen of antwoorden van tafels. Zorg voor 4 verschillende versies. 
Gebruik dan kaartjes van de sommen, of laat kinderen 2 dobbelstenen gooien, wie het antwoord heeft kleurt de kerstbal rood. Wie heeft als eerste alle kerstballen gekleurd en heeft de bingo?

Tip: seal de speelborden en laat kinderen met een white boardmarker werken. dan kunt u het speel steeds op nieuw gebruiken...

Klik hier voor de kerstballenbingo 1

Klik hier voor de kerstballenbingo 2

Klik hier voor de kerstballenbingo 3

vrijdag 30 november 2018

Rekenspel 220 Sint op sneakers

Groep:            2,3,4,
Materiaal:       sneaker kaartjes, dobbelstenen

Domein:          getallen
Doel:               even getallen
Vorm:              tweetallen




Elk jaar geeft de Jumbo weer Sintboeken uit. Dit jaar, 2018, heet een van de boeken Sint op sneakers.Wat gebeurt er allemaal als Sint opeens bedenkt dat hij nieuwe, flitsende kleren wil? De meest vreemde ontwerpen komen langs. Maar niks is goed, vindt Sint. Totdat Lisa een super idee krijgt! Sint op.....
Geschreven door Jill Schirnhofer.Ze is bekend als programmamaker en presentatrice van verschillende tv-programma’s. Ze begon haar carrière bij Nickelodeon en maakt nu human interest- en reisreportages bij de NPO. ‘Sint op Sneakers’ is haar eerste sinterklaasprentenboek dat ze ook zelf heeft geïllustreerd.

Klik hier voor de link voor de digitale Sintboeken 

Het spel wat ik bedacht heb bij dit boek is het Sneaker spel. Bij dit spel heeft u de kaartjes met twee sneakers er op nodig en twee dobbelstenen. De kaartjes legt u op een stapel in het midden. Om de beurt gooien de kinderen met de dobbelstenen. Het kind dat gooit zegt het aantal ogen. Als het een even getal is mag het een kaartje pakken. Het spel stopt als de kaartjes op zijn. Wie heeft dan de meeste ogen?

Tip:
Er zijn ook dobbelstenen met hogere getallen.

Tip:
U kunt in plaats van optellen, er ook keersommen van maken.

Veel speel plezier!

Klik hier voor de link voor de grijze sneaker kaartjes.
Klik hier voor de link voor de roze sneaker kaartjes.


woensdag 14 november 2018

Speciaal Rekenspel 73 Schimmel is ziek

Groep:            2,3
Materiaal:       spelbord, 1 dobbelsteen, 20 rode fiches

Domein:          getallen
Doel:               herkennen van dobbelsteen structuren
                       getalbegrip tot 20

Vorm:              twee-of drietallen


Dit spel is een topper uit de oude doos. Aan de views kan ik zien dat dit spel het meest van alle Sint Rekenspellen wordt bekeken.

Klik hier voor de link



zondag 11 november 2018

Rekenspel 219 En we springen en we zingen...

Groep:            2,3
Materiaal:       spelbord, dobbelsteen met de getallen 1 en 2 , pionnen en fiches  

Domein:         getallen
Doel:              getallenrij: terug tellen
Aantal:           3 of kinderen




Ik vond het bord/ de plaat in de kringloop. (10 stuks!!) Voor de pakjesavond voor een vrijwilligersavond heb ik er een spelbord met opdrachten van gemaakt. Voor school  heb ik van een bord een bordspel gemaakt.


De kinderen zetten hun pion op de twintig. Ze gooien met de dobbelsteen. Gooien ze bijvoorbeeld een 2, dan mogen ze twee stapjes terug.  Komt het kind op een plaatje van een springende piet, dan springen alle kinderen  van het groepje de getallenrij van 20 naar 1. Weet het kind dat gegooid heeft het getal wat verborgen is door het plaatje van de springende piet, dan mag het ook een fiche pakken.

Winnaar is degene die het eerst op het plaatje met de pakjes beland. Deze is pas echt de winnaar als hij een sinterklaasliedje zingt!
Vervolgens gaat het om de tweede winnaar en dat is degene die de meeste fiches heeft.

Tip:
Als terugtellen te moeilijk is, laat uw kinderen dan bij de 1 beginnen.
Als het getal  te noemen, dat verborgen zit onder de springende piet te lastig wordt, dan doet u dat onderdeel met uw groep niet.

Tip:
Laat de kinderen alle fiches die gewonnen tellen en noteer dit in een grafiek. Welk groepje kinderen had de hoogste score?  


Klik hier voor het bord.

Rekenspel 218 Vakjes veroveren

Groep:            4,5,6,
Materiaal:       spelkaart, 
spelbord, kaartjes, 
                       2 white boardstiften met een verschillende kleur
Domein:         getallen
Doel:              tafels
Aantal:           2 tallen


Vakjes veroveren Nog een variant op het klassieke vier op een rij-spel is dit spel waarbij de kinderen vakjes moeten veroveren.



Voorbereiding: Leg het spelbord in het midden. Doe alle kaartjes in een doosje of zakje.

Spelverloop: Om beurt trekken de leerlingen een kaartje zonder te kijken en lossen de oefening op die er op staat. Als ze het juiste antwoord geven, mogen ze de uitkomst in hun kleur aankruisen op het spelbord en mogen ze het kaartje houden. Als het een uitkomst is die meerdere keren op het spelbord staat, mogen ze één uitkomst kiezen. Is het antwoord fout, dan gaat het kaartjes weer in de hoop. Zodra een leerling 4 eigen kruisjes op een rij heeft kunnen zetten, verdient hij een punt. De bedoeling van het spel is om zo veel mogelijk punten te verzamelen.


Klik hier voor de link

Bron:
https://dejuffrouwzegt.com/2016/08/24/spelletjes-om-de-maaltafels-in-te-oefenen-2/

Op dit blog zijn meer leuke ideeën te vinden.,

zondag 4 november 2018

Rekenspel 217 Dobbelfun

Groep:            2,3,
Materiaal:       spelkaart, voor elk kind een dobbelsteen, potlood,time timer
Domein:         getallen meten(tijd)
Doel:              getal herkenning tot 6 en tijdbesef
Vorm:             drietallen





Kinderen hebben elk een dobbelsteen. Zet de time timer op een minuut. In de minuut gooien de kinderen met de dobbelsteen. Ze tellen elke 6 die ze gooien. Na een minuut turven ze hoeveel keer ze zes hebben gegooid. Daarna beginnen ze met de 5.Elke keer wordt de time timer weer gezet. Na een minuut met de 4, 3,2,1. Dan tellen ze hun totale opbrengst. Wie is de winnaar?

Klik hier voor het spelbord

Tip:
Het spelbord kan ook worden gebruikt voor groep 4 bij het aanleren van de tafels. Het gaat dan niet om het tellen van het aantal keren dat je 6 gooit, maar je telt steeds 6 erbij!

zondag 28 oktober 2018

Tafels joggen

Van een collega ontving ik een power point met de tafels. De tafels flitsen langs, maar om de strategie van de tafel te oefenen is er sommige tafelsommen een beweging of kreet. De kinderen vinden het erg leuk en geeft een andere dimensie aan het oefenen van de tafels.



Hier onder de ppt:

Klik hier voor de tafel van 3,4,5,6,7,8,9

Klik hier voor de tafel van 3

Klik hier voor de tafel van 4

Klik hier voor de tafel van 5

Klik hier voor de tafel van 6

Klik hier voor de tafel van 7 

Klik hier voor de tafel van 8 

Klik hier voor de tafel van 9 


of gebruik deze link Klik hier

woensdag 24 oktober 2018

Ei van Columbus: Jubileum-uitgave 2018

Ei van Columbus: Jubileum-uitgave 2018


In 2018 er is er naar aanleiding van het afscheid van Jos van den Bergh, de bedenker van alle puzzels van het Ei van Columbus in het tijdschrift Volgens Bartjens , een speciale uitgave verschenen waarin zijn mooiste rekenpuzzels zijn opgenomen. Op het afscheid van Jos is dit boekje aan hem uitgereikt.
Wilt u dit boekje ook in uw bezit krijgen? Dat kan!

U kunt het bestellen bij Uitgeverij van Gorcum.

woensdag 17 oktober 2018

Wist je dat je ook lid kunt worden van dit blog?

Je kunt je ook abonneren op dit blog. Dan krijg je bij een nieuw spel op het weblog, een mailtje. Dit kan door aan de balk aan de rechterkant  bij het item Lid worden, je emailadres in te typen en bevestigen door op submit te klikken. Op het aangegeven emailadres verschijnt een Engelstalige mail. Hierin staat een bevestigingslink, met de naam van dit blog in het Nederlands.


Opgave weblog: zie in de rechter balk van deze pagina







Het adres van het mailtje( wordt soms niet herkend beland in de spam.)Als je je aanmeld en je ziet niet per ommegaande een mail, kan dan bij je spam.






Soms kun je een link van google.docs niet openen. Laat een bericht achter met je mailadres, dan stuur ik je het bestand per mail. 

zondag 14 oktober 2018

Rekenspel 216 Foute vormen

Groep:             1,2
Materiaal:       ronde, vierkante, driehoekige voorwerpen

Domein:          meetkunde
Doel:               herkennen van vormen
Vorm:              klassikaal of in de kleine kring


Verzamel een aantal voorwerpen met dezelfde vormen. Leg ze op de tafel neer. Doe er een andere vorm bij. Stel de vraag aan de kinderen: welke vorm is fout?

Variatie: laat kinderen zelf in groepjes vormen zoeken. Ze moeten ook een foute vorm kiezen.

Variatie:
Wie kan de meeste voorwerpen van een bepaalde vorm in de klas vinden?

woensdag 10 oktober 2018

Trots: "Kiezen voor een brede kijk op een instructie"

Mijn nieuwe boek  "Een brede kijk op instructie"  samen geschreven met collega Cobi Visser is bijna uit! Bij uitgeverij Instondo!

Differentiëren is noodzaak, want kinderen moeten op hun eigen niveau kunnen werken. Dat willen ze ook, want dan kunnen ze laten zien dat ze competent en autonoom zijn.
Effectieve instructies helpen om succesvol te differentiëren. Een instructie is effectief als deze past bij het onderwerp dat aan de orde is én bij de leerling(en). Om dit te kunnen realiseren dienen leerkrachten te beschikken over meerdere instructievormen. In deze TIBtool passeren de directe
instructievormen die in de loop der jaren zijn ontwikkeld, de revue. Niet theoretisch. Wel onderbouwd. En vooral praktisch.

IB’ers vinden hier in compacte vorm veel achtergrondinformatie en handreikingen om met hun team te kiezen voor een brede kijk op instructie. Leerkrachten vinden inspiratie voor gevarieerde instructie bij spelling, woordenschat, begrijpend lezen, rekenen en onderzoekend leren. Een absolute meerwaarde is dat de auteurs op een evenwichtige manier laten zien dat ook voor kleuters goede
instructie belangrijk is.

November 2018 ISBN: 978 94 63171 18 2

Klik hier voor de link om te bestellen!

zondag 7 oktober 2018

Rekenspel 215 Bamzaaien

Groep:            2,3,4
Materiaal:       eikels.  knopen, bonen, 
Domein:          getallen
Doel:               het oefenen van de splitssommen tot 10
Vorm:              tweetallen


Dit spel speel je met z’n tweeën. Bepaal vooraf het getal waarmee gespeeld gaat worden. Het ene kind neemt alle eikels in de hand. Achter zijn de rug verdeeld zij of hij de eikels in twee handen. Daarna wordt een hand geopend. In deze hand zien we twee eikels. Hoeveel zitten er nu in de andere, nog gesloten hand? Het andere kind mag dit zeggen. Is het goed, dan is het zijn of haar beurt om de bonen te verdelen.

Heeft het kind dat het antwoord heeft gegeven het hier goed, dan mag de “handophouder” een eikel houden. De andere eikels  gaan weer in de pot. Wie heeft na 6 rondes de meeste eikels?

Tip:
Je kunt kinderen evt door gebruik van een dobbelsteen laten bepalen hoeveel eikels het moet verdelen.
Je kunt ook getalkaartjes op de kop neerleggen en steeds een kaartje omdraaien. Het getal wat zichtbaar wordt is het speelgetal.

woensdag 3 oktober 2018

Opgave van Buitenlesdag 2019

Nationale Buitenlesdag 2019


Dinsdag 2 april 2019 is het weer Nationale Buitenlesdag!


In mijn mailbox zat al weer de mail om je te aan te melden voor deze dag.


Klik hier voor de link om aan te melden.


Maar ik vond ook nog twee rekenbuitenlessen. Een voor oppervlakte berekenen voor groep 6,7 en 8 en een rekenles sorteren voor groep 1 en 2. Deze vind ik niet zo sterk, maar met wat eigen inbreng wel iets zinvols van te maken.


Klik hier voor les omtrek voor groep 6, 7, en 8.

Klik hier voor de les sorteren voor groep 1 en 2





zondag 30 september 2018

Rekenspel 214 Juffen

Groep:             4,5,6,
Materiaal:        niets
Domein:          getallen, getalbegrip
Doel:               oefen van getalbegrip en tafels
Vorm:              de hele groep






Start met het getal 1 en wijs een kind aan, die verder telt. Ga om beurten het rijtje af. Het cijfer 7 en veelvouden daarvan mogen niet worden genoemd. Die moeten vervangen worden door ‘juf’. De telrij wordt dus: 1, 2, 3, 4, 5, 6, juf, 8, 9, 10, 11, 12, 13, juf, 15, 16, juf, enzovoort. Probeer zo hoog mogelijk te komen (let op bij: 25, 26, juf, juf, 29, etc.). Als iemand te lang wacht, onterecht ‘juf’ zegt of het verkeerde getal noemt, moet weer bij 1 begonnen worden. Probeer het tempo hoog te houden.


Variatie: 
Maak twee groepen. De eerste groep speelt Juff en zoals hierboven beschreven staat. Zodra er een fout gemaakt wordt, slaat de andere groep geluidloos de handen voor de mond. Klopt hun constatering, dan zijn zij aan de beurt. Welke groep komt het hoogst?





Bron: 5 minuten reeks rekenen van Onderwijs maak je samen

donderdag 27 september 2018

Cadeautje Hinkelen met verliefde harten

Via de mail ontving ik het gratis rekenspel 'Hinkel de harten' van het Menne instituut. Ik deel het graag met jullie. Je kunt er ook een boek bij kopen en deze gebruiken in de kinderboekenweek.

De verliefde harten maken deel uit van de leerlijn ‘Aanvullen tot 10’. Nadat de leerlingen de verliefde harten hebben gememoriseerd, volgen stappen waarbij ze de kennis van de verliefde harten inzetten voor het rekenen tot 100.


Klik hier voor de link

zondag 23 september 2018

Rekenspel 213 Kimspel: Hoeveel zijn er weg?

Groep:             1+,2
Materiaal:        doek, kleine spulletjes, legoblokjes

Domein:           getallen
Doel:                inoefenen van getallen
Vorm:               klassikaal, kleine kring, tweetallen



Leg een aantal kleine spulletjes, bijvoorbeeld drie autootjes, op de grond. De kinderen mogen hier even naar kijken. Daarna gaat er een theedoek over de spulletjes en worden één of meer spulletjes weggehaald.
De theedoek verdwijnt: wie weet hoeveel spulletjes er zijn verdwenen?

Variatie
*Dit spel kan ook andersom: er worden dan juist spulletjes bijgelegd.

zondag 16 september 2018

Rekenspel 212 Verstopte sommen

Groep:             4,5,6,
Materiaal:        leeg 
honderdveld
Domein:           getallen
Doel:                bewerkingen tot 11

Vorm:              in tweetallen


Verstop willekeurig 10 sommen met de uitkomst 11 in het 100 veld. Vul dan het blad op met andere willekeurige getallen.  Zoek dan een partner en speel het spel. Wie heeft het eerst de 10 sommen?

Klik hier voor een leeg werkblad!


Tip:
Kan natuurlijk ook met andere getallen!

woensdag 12 september 2018

Gezien: Action

Bij de Action zag ik prachtige kleine herfsttasjes. Mooi te gebruiken bij het Kimspel of het spel Samen 10.  Voor € 0,59 per tasje. 

Samen 10
Bij Samen 10 heb je meerdere kaartjes  met de getallen van 1 tot en met 9.( Ik gebruik zelf vaak de kaartje van een kaartspel.) Kind 1 pakt twee kaartjes die samen 10 zijn. Een van het kaartje doet hij in het tasje. Kind 2 moet het goede antwoord geven. Heeft het kind het goed? dan zijn beide kaartjes voor het kind en mag hij uit de volgende kaartjes een samen 10 setje zoeken. een doet hij weer in het tasje en het andere kind geeft aan welk getal het kaarten tot samen 10 maakt.

Kimspel
Kaartjes van 1 tot 10 ( of 1 of 20) plus een aantal fiches. Bijvoorbeeld eikels of kastanjes.
Leg de getallen op een rij. Kind 1 mag een kaartje pakken en deze  in het tasje doen, terwijl het andere kind niet kijkt.  Welke getal zit nu in het tasjes? Is het antwoord goed dat mag het kind een eikel pakken. Wie heeft na 3 minuten de meeste eikels? (Voorwaarde is wel dat de kinderen een beetje aan elkaar gewaagd zijn.)




zondag 9 september 2018

Rekenspel 211 Jenga met tafels

Groep:             4,5,6,
Materiaal:        jenga spel
Domein:           getallen
Doel:               automatiseren van de tafels 
Vorm:              tweetallen, drietallen




Van een gewoon houten Jenga spel is snel en eenvoudig een tafelspel te maken. Met een stift schrijf je de tafelsommen zonder antwoorden op de blokken.
De blokken worden gestapeld in de vorm van een toren, elke laag bestaat uit drie blokken die plat naast elkaar liggen, en elke laag is loodrecht geplaatst op de vorige. 
Zodra de toren is gebouwd, mag het jongste kind beginnen. Het kind neemt een blok uit een willekeurige laag onder de bovenste 3 lagen en zegt dan het antwoord van de tafels. Is het antwoord goed, dan mag hij het blokje houden. Is het antwoord fout, dan legt hij het blokje op de toren. Hierbij mag slechts één hand worden gebruikt, de toren mag ook alleen met één hand tegelijk aangeraakt worden. Hierna is de beurt voorbij. Als het volgende kind van mening is dat de toren gaat omvallen, mag hij/zij nog 10 seconden wachten voordat de beurt verder gaat.
Het spel eindigt als de toren omvalt. Dan worden alle blokjes van de individuele kinderen geteld. Het kind met de meeste blokjes is de winnaar.

Tip:

geef kinderen die beginnen met oefen een tafelkaart als controle middel.

Variatie:

Je dit ook gebruiken met anderen automatiseringssommen. 

woensdag 29 augustus 2018

Rekenspel 210 Tafels grabbelen

Groep:             4,5
Materiaal:        
grabbelzak, voorwerpen om de tafels mee te associëren 
                       eventueel tafelkaartjes met antwoorden
Domein:           getallen: tafels
Doel:               oefenen van de getallen op concreet niveau

Vorm:              tweetallen of tafelgroepje




Kind 1 gaat zo zitten dat hij/zij de grabbelzak niet ziet. Kind 2 doet bv 4 autootjes( 4 wielen) in de zak. Kind 1 voelt in de zak en zegt de som en het antwoord. Als dat nog wat lastig is, mag hij het tafelkaartje aanwijzen.

Tip:
Laat het kind bv eerst de getallen zeggen: 4, en nog 4  en nog een keer 4....

maandag 30 juli 2018

Rekentrommel maken ,,,,,,,

Voor een collega heb ik een rekentrommeltje gemaakt. Altijd een succes. Het leukste vind ik, als je dit trommeltje maakt van allerlei materialen die je nog hebt liggen. Voor het trommeltje heb ik een salade emmer gebruikt.
Speciaal voor dit trommeltje gekocht: plastic bakje, wasknijpers, pakje kaarten en dobbelstenen, elastiek. Nog geen €5,00 bij elkaar.



Een grafiekkleed gemaakt van een oud stuk gordijn. Van een oud overhemd van manlief allerlei zakjes en een voelzak. Alles een beetje in dezelfde kleur.....

Klik hier voor het overzicht van de spelletjes die met de inhoud van dit emmertje gespeeld kunnen worden.

maandag 23 juli 2018

Tafelkoffertje

Voor wie het leuk vindt om in de vakantie wat te fröbelen, heb ik hier de inhoud van mijn tafelkoffertje.
Voor het aanleren van de tafels met concrete materialen heb ik een tafelkoffertje bedacht. Voor elke tafel 10 voorwerpen.  Maar je natuurlijk ook zelf wat bedenken.

10 pennen
10 paren klompjes
10 besteksets: messen, lepels en vorken tafel van 3
10 autootjes met 4 wielen
10 handschoenen met 5 vingers
10 dobbelstenen voor de 6
10 weekkalenders voor de 7
10 spinnen met 8 poten
10 kaarten met 9 
10 pakjes met 10 zakdoeken



Leuk om in de zomervakantie te fröbelen....

Bij Onderwijs maak je samen  kun je een kaartenset bestellen.
De tafel een keer anders is een kaartenset om de tafels van 2 t/m 9 te oefenen. Meestal oefenen kinderen de tafels door ze te automatiseren en in hun hoofd te ‘stampen’. Dat is tamelijk eenzijdig en voor sommige kinderen een (bijna) onmogelijke opgave. Gelukkig zijn er meer manieren van leren. Effectiever en leuker voor uw leerlingen. Met De Tafel een keer anders krijgen leerlingen al doende inzicht in de tafels. En wel door op verschillende manieren handelend te oefenen. Met eenheden die ze maar al te goed zelf kennen. Denk aan twee pinda’s, de vier wielen van een auto en de zeven dagen van de week. De achterzijde van de kaart laat telkens ander herkenbare tweetallen, viertallen en zeventallen zien. Zo oefenen uw leerlingen ongemerkt alle tafels van 2 tot 9. Daarmee is De tafel een keer anders een effectief hulpmiddel voor iedere klas waar zelfstandig werken en differentiatie plaatsvindt.


Meer info over het automatiseren van tafels:  klik hier

woensdag 18 juli 2018

Spreuk 31

‘Als je wilt dat kinderen leren, laat ze dan spelen’ 

Marcel van Herpen 

Duurzaam opvoeden en ontwikkelen. (tijdschrift Egoscoop. Blz. 15 jaargang 16, nr. 1 , november 2011)




zondag 8 juli 2018

Leuk meegevertje: Boter kaas en eieren

Als school moesten we een presentatie houden over een rijke leeromgeving. We gingen op pad met een schatkist met allerlei symbolen voor activiteiten die met de kinderen in ons IKC ondernemen. Als meegevertje een zakje met 5 roze en 5 gele diamantjes en op het zakje een rooster met negen vakjes voor het spel Boter kaas en eieren. 



Tip voor een rekenspel: Cijfer Boter Kaas en Eieren. 
In dit spel worden de cijfers 1 t/m 9 gebruikt. Elk cijfer mag maar 1x gebruikt worden. De eerste speler speelt met de oneven getallen, de tweede speler met de even getallen. De speler die 15 punten in 1 lijn neerlegt wint (som van 3 getallen). Deze variant is bedacht door de wiskundige R. Graham

zondag 1 juli 2018

Rekenspel 209 Geheim getal

Groep:            5,6,7
Materiaal:       pen en papier
                    

Domein:         getallen
Doel:              het oefenen van grote getallen

Vorm:             in tweetallen

Bij Geheim getal staat begrip van getallen en van het tientallig systeem centraal. Kinderen oefenen in het uitspreken en schrijven van getallen, maar zijn vooral bezig met de waarde van cijfers in getallen, afhankelijk van hun plaats in het getal en met het vergelijken van getallen: welke is groter, welke kleiner, tussen welke getallen ligt het geheime getal?

Geheim getal speel je met z’n tweeën. Je hebt niets anders nodig dan ieder een velletje papier en een pen. De spelers spreken van te voren af, afhankelijk van hun rekenniveau, uit hoeveel cijfers het geheim getal bestaat. We kiezen hier even voor een geheim getal met vier cijfers.
Speler 1 schrijft een getal van vier cijfers op een kladblaadje. Hij houdt dit getal verborgen voor speler 2. Elk cijfer mag maar één keer voorkomen in het getal. Op een ander blaadje schrijft speler 1 vier vraagtekens naast elkaar.
Speler 2 ziet op het kladblaadje vier vraagtekens naast elkaar. Hij moet erachter zien te komen wat het geheime getal van vier cijfers van speler 1 is.
Speler 2 noemt een getal met vier cijfers.
Speler 1 schrijft dit getal onder de vraagtekens: onder elk vraagteken een cijfer.

Nu geeft hij speler 2 informatie over het geheim getal en noteert dit ook op het blaadje van speler 2
 • Of er cijfers op de goede plaats staan, bijvoorbeeld: “Het tiental is goed”.
Speler 1 zet een rondje om elk getal dat op de goede plaats staat.
• Of er cijfers in staan die wel in het getal voorkomen maar op een andere plaats staan, bijvoorbeeld: “Er zit een drie in maar die staat op een andere plaats. Speler 1 zet een streepje onder de 3: 3.
• Of het geheim getal hoger is of lager dan het getal van speler 2: Hoger? Dan zet speler 1 een pijltje omhoog naast het getal: ↑. Lager? Dan zet speler 1 een pijltje omlaag naast het getal: ↓.

Speler 2 noemt vervolgens weer een getal. ( Let op: uitspreken van het getal!)

Niet zomaar. Hij maakt gebruik van wat hij nu al weet over het geheime getal. Zo gaat speler 2 door, tot hij het getal van speler 1 geraden heeft. Als het getal geraden is, wisselen de spelers. Wie het getal in de minste beurten heeft geraden, is winnaar.

Tip:
Let er op dat kinderen de getallen uitspreken.

zondag 24 juni 2018

Rekenspel 208 Tafel duo's



Tafelduo’s is een eenvoudig rekenspelletje waarmee tafelsommen worden geoefend.De leerlingen maken tweetallen. Van de tafel die geoefend moet worden zeggen de leerlingen van een tweetal om en om een antwoord op. Als er een fout gemaakt wordt moet er opnieuw worden begonnen. Laat de leerlingen rustig beginnen en daarna proberen het tempo op te voeren.
Variaties/tips/opmerkingen
  • Laat ook de tafelsom opzeggen.
  • Welk tweetal is het snelst? Neem de tijd met een stopwatch op en maak er een wedstrijd van.
  • Laat de opdracht met grotere groepjes uitvoeren.
  • Laat de antwoorden van de tafels ook in omgekeerde volgorde opzeggen.

Bron: www.leswiki.nl