Pagina's

zondag 31 mei 2020

Spreuk 39

Via het spel oefent het kind de functies
die hij later nodig heeft.
(Groos,1976)




zondag 24 mei 2020

Rekenspel 262 Vijf kaarten



Groep:             7,8
Materiaal:        kaarten met de getallen van 1 tot en met 10 (of tot 25)

Domein:           getallen
Doel:                oefenen van alle basisbewerkingen
Vorm:               klassikaal, klein groepje, individueel


Probeer het doelgetal te bereiken door de getallen op de vijf kaarten alle vijf te gebruiken en met basisbewerkingen (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen) met elkaar te verbinden. Dit spel lijkt op 'Cijfers en letters' en op Flippo. Speel het spel klassikaal: wie heeft als eerste de oplossing? Of speel het spel met de tafelgroep.

Voorbeeld:

Doelkaart = 4       Rekenkaarten: 10 5 1 7 4

Mogelijkheid:
10 : 5 = 2
1 + 7 = 8
2 x 8 = 16
16 : 4 = 4

Variatie: 

Maar ook geschikt als coƶperatief spel. Leg de kaarten midden op de tafel. Elk tafelgroeplid pakt om de beurt een kaart en iedereen doet een bewerking. Degene die het eerst een kaart heeft gepakt mag twee keer. Bij het volgende spel mag nummer 2 van het tafelgroepje beginnen.

Klik hier voor een serie kaarten van een tot 25

Tip:
U kunt ook de kaarten gebruiken uit een Rondje Rekenspel of de kaarten van Take 5!


Bron: www.fisme.science.uu.nl






zondag 17 mei 2020

Nieuw: Aan de slag met rekenproblemen.

Nieuw: net uit! Maart 2020

Ik vond het vorige boek al super. Maar dit is een mooie aanvulling!


Aan de slag met rekenproblemen 2

van Marije Oostendorp

In elke klas zitten wel leerlingen die moeite hebben met rekenen. De aard en de oorzaak van hun rekenproblemen kunnen enorm variƫren. Vaak zijn rekenproblemen met extra ondersteuning te verhelpen. Maar waar moet je beginnen?
In Aan de slag met rekenproblemen 2 vind je achtergrondinformatie over de basis van goed rekenonderwijs en over het opsporen van rekenproblemen. Vervolgens leer je hoe je leerlingen met rekenproblemen kunt opsporen. Op welke signalen moet je letten en welke instrumenten worden vaak gebruikt als eerste screener? De kern van het boek gaat over rekenonderzoek. Hoe bereid je dat voor? En wat heb je nodig? In het boek gaan acht van de zestien hoofdstukken over een specifiek rekenonderwerp, waaronder getalbegrip, breuken en geld, kalender en klok. Elk hoofdstuk heeft dezelfde opbouw. Eerst rekenopdrachten zonder context, die opklimmen in moeilijkheid; daarna enkele verhaalsommen. Vervolgens wordt beschreven hoe je de resultaten kunt beoordelen, en tot slot volgen er adviezen voor materiaal en spelletjes. Tenslotte krijg je veel praktische tips voor het aanpakken van de ontdekte problemen.


Klik hier voor de link voor meer info en bestellen!

Het vorige boek:


Aan de slag met rekenproblemen
Marije Oostendorp ISBN:9089534229




Aan de slag met rekenproblemen helpt allereerst het rekenprobleem te lokaliseren en geeft daarvoor korte, praktische opdrachten. Met oefeningen en spelletjes kun je vervolgens de probleemgebieden individueel, groepsgewijs of klassikaal aanpakken. Bovendien geeft de auteur andere praktische adviezen: hoe verbeter je de motivatie van de rekenzwakke leerlingen? Hoe geef je een effectieve instructie? En hoe stel je een handelingsplan op?
Dit uitstekende boek geeft praktische tips voor iedereen die kinderen met rekenproblemen wil helpen.

Bestellen klik hier voor meer info


woensdag 6 mei 2020

Buitenlessen voor rekenen

Wist je al dat je in dit blog 30(!!!!!) buitenlessen met rekenspellen kunt vinden.

Klik hier voor de link!  Je vindt dan alle 30 activiteiten achter elkaar! 

Veel rekenplezier toegewenst!





Ps: er staan ook nog 9 bewegingsspelen in dit blog. Klik hier voor de link.