Via mijn eigen bedrijf Via Amethist geef ik de volgende trainingen:
Taal in de rekenlesHet verhogen van onderwijsopbrengsten staat hoog op de agenda van scholen. Om die bij rekenen te realiseren is het nodig de interactie in de reken-wiskundeles te verbeteren. Deze interactie kan verbeterd worden als er aandacht is voor de rekentaal, de taal die leerlingen in staat stelt te communiceren over rekenen-wiskunde. Hoe u dat kunt doen leert u een deze cursus van 1 dag.
Boeiend rekenen met kleuters
Beginnende
gecijferdheid bij kleuters is een uitgebreid gebied met veel domeinen: ruimtelijke
oriƫntatie, getalbegrip, meten, enzovoort. Natuurlijk besteedt u er regelmatig
aandacht aan in uw thema’s. Maar is dit systematisch genoeg? Het is van
cruciaal belang dat kinderen in de groepen 1 en 2 goed getalbegrip ontwikkelen.
Daarmee leggen ze het fundament voor hun verdere rekenloopbaan. Het is dus zaak
om daar in uw lessen systematisch aandacht aan te geven. Tussendoelen en
leerlijnen helpen u om kinderen te volgen in hun ontwikkeling en gericht nieuwe
stappen te zetten. Uw inzicht, vaardigheden en activiteiten maken het verschil
voor de rekenvaardigheid van kinderen. Deze cursus helpt u bewuste keuzes te
maken in het vormgeven van rekenactiviteiten, al of niet binnen een thema.
Meten en
meetkunde in de kleutergroepen
Meten en
meetkunde zijn vaak onderbelicht in het onderwijsaanbod in de kleutergroepen.
Terwijl jonge kinderen in het dagelijkse leven juist veelvuldig in aanraking
komen met belangrijke rekenervaringen op dit gebied. Dit vraagt een andere
rekendidactiek dan bij het ontwikkelen van getalbegrip. In een kleutergroep
zijn veel dagelijkse momenten om met jonge kinderen te onderzoeken, te
ontdekken, te experimenteren en te ervaren. Het gaat om verwonderen en
ontdekken.
Na deze cursus
bent u in staat de dagelijkse meet en meetkundige ervaringen van kinderen te
gebruiken of te plannen voor een afgestemd aanbod in uw groep.
Basisvaardigheden
rekenen in groep 3 en 4
Verbeter uw
rekendidactiek
In uw
rekenonderwijs werkt u aan de hand van een rekenmethode. De meeste kinderen
ontwikkelen zich goed, maar vaak blijkt dat een aantal kinderen niet
verder komt met de basisvaardigheden. Er zijn bijvoorbeeld kinderen die niet
lijken te beschikken over voldoende getalbegrip. Bent u in staat om de vinger
op de zere plek te leggen? Het gewoon volgen van de methode is in dit soort
gevallen niet meer voldoende. Na de cursus bent u in staat de juiste aanpak te
hanteren. U hebt kennis van de nieuwe rekendidactiek en u herkent de
beschrijving van de rekenmodellen in uw methode. U kunt nu alle kinderen in uw
groep goed bedienen.
Rekenproblemen in
de middenbouw
Doelgericht
begeleiden trekt de zaak weer vlot
Kinderen die het
rekenen tot 100 niet geautomatiseerd hebben, missen een stevige basis en
krijgen problemen bij het voortgezet rekenen. Reden genoeg om alle middelen aan
te grijpen daar iets aan te doen. In deze cursus leren we u op een
systematische manier de juiste diagnose te stellen en daar vervolgens mee aan
de slag te gaan. We gaan in op concrete rekenproblemen in uw klas. Ook nemen we
toetsen en leermiddelen door. Uw eigen praktijkervaring en de theoretische
onderbouwing gaan hand in hand om rekenproblemen bij uw leerlingen effectief
aan te pakken.
Rekenverschillen in de bovenbouw
In de bovenbouw
worden de verschillen groter. De leerstof van de ene groep blijkt voor sommige
kinderen echt te moeilijk. Zij kunnen de hoge moeilijkheidsgraad en het tempo
niet bijbenen. De andere groep vraagt om meer uitdaging. Hoe geeft u als
leerkracht vorm aan deze discrepantie in uw groep? In deze studiedag gaan we in
op de onderwijsbehoeften van deze groepen en ontvangt u handreikingen om dit te
organiseren.
Zwakke
rekenaars en kinderen met ernstige rekenproblemen
In iedere klas en
op elke school zijn kinderen te vinden voor wie het halen van rekendoelen
lastig is. Het tempo is voor hen te hoog of de rekenstof te ingewikkeld. Voor
de zwakke rekenaars zijn de leerstappen in de methode te groot. Onderzoek wijst
uit dat de resultaten van een eigen leerlijn te mager zijn. Wat doet u dan? We
gaan in
op de vraag hoe u
deze kinderen kunt helpen. Uitgangspunt is goed onderwijs! Daarna kijkt u wat
extra nodig is door het gebruik van de rekenmodellen. Naast de groep zwakke
rekenaars is er een kleine groep kinderen met ernstige rekenproblemen. Voor
deze kinderen geldt een andere aanpak. U leert wat het verschil is tussen
zwakke rekenaars en kinderen met ernstige rekenproblemen. En de verschillende
aanpakken tussen beiden.
Het belang
van automatiseren en memoriseren
“Als
kinderen de basisbewerkingen geautomatiseerd hebben en in hun
langetermijngeheugen hebben opgeslagen als rekenfeit of beschikken over
verkorte, routinematige rekenprocedures, hoeven zij hun werkgeheugen minder te
belasten bij het uitrekenen van complexere opgaven.” Professor Luit,
Universiteit Utrecht.
Veel kinderen
lopen in de bovenbouw tegen problemen met rekenen aan. De rekenvaardigheden
worden complexer en niet alle kinderen hebben de basisvaardigheden (optellen,
aftrekken, vermenigvuldigen en delen) even goed geautomatiseerd en/of zelfs
gememoriseerd, terwijl dit de basis is voor het verdere rekenen. Daarom is het
van belang juist in de middenbouw veel aandacht te besteden aan automatiseren
en memoriseren. Deze dag gaan we in op de begrippen automatiseren en
memoriseren en wat u als leerkracht kunt doen om deze processen goed te laten
verlopen. U gaat naar huis met werkvormen die het oefenen voor kinderen
aantrekkelijker maken.
Rekenbeleid en het protocol ERWD
Het protocol ERWD
is inmiddels redelijk bekend in het basisonderwijs. Het protocol beoogt een
leidraad te zijn voor het ontwikkelen van goed rekenonderwijs en planmatig
werken aan
verbetering van het rekenonderwijs op school, groeps- en kindniveau. In de
cursus gaan we aan de slag met het begrip goed rekenonderwijs, verbetertips en
het ontwikkelen van rekenbeleid op uw school. Het protocol ERWD wordt daarin
opgenomen. U gaat naar huis met veel tips en materialen, zodat u uw eigen
beleid en protocol kunt maken.
En op maat: Spel in de rekenles
Een workshop van 3 uur over alle ins en outs over het gebruik van Rekenspellen.
Een workshop van 3 uur over alle ins en outs over het gebruik van Rekenspellen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten