Het gaat bij het rekenen om:
* het begrijpen van de context,
* van de context een som kunnen maken(het plannen),
* de som uitvoeren en de terugkoppeling van het resultaat( antwoord van de som) naar het oorspronkelijke probleem(de context) . Zie afb.1
* het begrijpen van de context,
* van de context een som kunnen maken(het plannen),
* de som uitvoeren en de terugkoppeling van het resultaat( antwoord van de som) naar het oorspronkelijke probleem(de context) . Zie afb.1
Het werken met een vertaalcirkel
kan zwakke rekenaars helpen om meer
inzicht te krijgen in de context. Kinderen moeten zicht krijgen op wat er
feitelijk gaat gebeuren: het verhaal achter de som. Kinderen verwerven eerst een beeld bij de context. Ze
moeten als het ware een vertaling maken van de context. Met de vertaalcirkel
help je kinderen om deze vertaling te
maken. Met de vertaalcirkel ga je:
• de situatie concreet uitspelen,
• de situatie weergegeven in een verhaal (in dit geval was dat de start: een contextopgave),
• de handeling uitvoeren met blokken/fiches,
• de situatie tekenen/schetsen,
• de situatie weergeven op de getallenlijn,
• de situatie weergeven in een som (bewerking).
Om een zo breed mogelijk beeld van de context te verwerven
worden alle onderdelen van de vertaalcirkel gebruikt. Zie afb. 2• de situatie concreet uitspelen,
• de situatie weergegeven in een verhaal (in dit geval was dat de start: een contextopgave),
• de handeling uitvoeren met blokken/fiches,
• de situatie tekenen/schetsen,
• de situatie weergeven op de getallenlijn,
• de situatie weergeven in een som (bewerking).
afb.2
De bedoeling van het vertalen is het opbouwen van een scherp
beeld van de situatie. Pas op grond van zo’n beeld is het verantwoord om het
gebeuren in een bewerking (som) weer te geven. Hierin hebben niet alleen de gegevens en het
gevraagde, maar ook de uitkomst een duidelijke plaats. Het ‘vertalen’ kan
starten met een contextopgave, maar ook met een kale som (bewerking). De
leerlingen moeten in dat geval vanuit de bewerking de diverse vertalingen maken:
– Je kunt een probleem weergeven in een som of formule (F).
– Je kunt een situatie spelen met concreet materiaal, kinderen of poppen (S).
– Je kunt een gebeuren weergeven in een verhaal (V).
– Je kunt een handeling uitvoeren met blokjes of fiches (H).
– Je kunt een probleem schetsen of tekenen (T).
– Je kunt een probleem weergeven op de getallenlijn (G).
Dit ‘vertalen’ is geen apart hoofdstuk binnen het rekenonderwijs waarmee je op een zeker moment klaar bent. Het is meer een werkwijze die leerlingen zich langzaam maar zeker eigen gaan maken en bij elk nieuw stuk leerstof weer toepassen. Wil je meer hierover weten: lees dan onderstaand artikel.– Je kunt een situatie spelen met concreet materiaal, kinderen of poppen (S).
– Je kunt een gebeuren weergeven in een verhaal (V).
– Je kunt een handeling uitvoeren met blokjes of fiches (H).
– Je kunt een probleem schetsen of tekenen (T).
– Je kunt een probleem weergeven op de getallenlijn (G).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten