Groep: 4,5,6,7,8
Materiaal: papier en potlood
Domein: getallen,Materiaal: papier en potlood
Doel: omgaan met de getallenrij,
automatiseren van bewerkingen als optellen en aftrekken
beredeneren
Vorm: klassikaal of tafelgroepje
3 - 6 - 10 - 8 - 11 - 15 - 13
De leerkracht of als de
kinderen gewend zijn aan het spel, een kind, begint te tellen met
sprongen. Je kunt starten met bijvoorbeeld een simpele getallenreeks zoals 103
– 105 – 107 en geeft de reeks door aan een ander. De volgende noemt de volgende
drie getallen en geeft de reeks weer door aan een ander. Naar eigen inzicht kan
de moeilijkheidsgraad verhoogd worden. Zo kun je denken aan een reeks waarbij
er wisselend 4 opgeteld, 2 afgetrokken en 5 bijgeteld moeten worden zoals in 500
– 504 – 502 – 507 etc. De reeks stopt bij een fout antwoord. Dan wordt een
nieuwe reeks ingezet. Je kunt dit spel goed inzetten als startopdracht!
Tip:
Je kunt de andere kinderen ook de antwoorden laten opschrijven om ze actiever te betrekken bij de activiteit.
Tip:
Voor jonge kinderen die wat meer aankunnen is dit ook geschikt. Laat een kind ontwerpen en de andere ontsleutelen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten