Automatiseren en memoriseren zijn begrippen die vaak worden
gebruikt in het onderwijs. In de praktijk merk ik dat niet iedereen precies
weet wat hiermee wordt bedoeld. Dat betekent dat leerkrachten soms maar wat
doen als het gaat om kinderen te helpen bij deze processen tijdens het rekenen.
De definitie van de beide begrippen:
Memoriseren is direct beschikbare
kennis van rekenfeiten. Het kind weet het antwoord op de som gewoon. Hoeft niet
meer te denken aan een beeld of strategie. Bij het rekenen tot tien en de
tafels is het streven om te komen tot
memoriseren.
Automatiseren is het proces van
verkorting van oplossingsmethoden. Het kind hoeft niet na te denken over de
volgende tussenstap. Hiervoor moeten de tussenstappen rekenfeiten zijn
(gememoriseerd). Bijvoorbeeld bij het oplossen van sommen door het tiental
gebruik te maken van de strategie ‘eerst naar de 10’
Het belang van automatiseren:
Onder automatiseren wordt verstaan
het vrijwel routinematig uitvoeren van rekenhandelingen. Als kinderen de
basisbewerkingen hebben geautomatiseerd, hoeven zij hun werkgeheugen minder te
belasten bij het uitrekenen van complexere opgaven. Een groter deel van het
geheugen blijft dan beschikbaar voor het uitvoeren van niet-geautomatiseerde
rekenhandelingen.
Automatiseren is van belang voor het
aanleren van vaardigheden die op een hoger cognitief niveau liggen. Rekenzwakke
kinderen komen vaak moeilijk tot automatisering van basiskennis. Hoewel automatismen niet voorwaardelijk zijn
voor het leren rekenen, is het wel van essentieel belang voor het vlot leren
rekenen. Dit is dus een van de grootste hobbels voor rekenzwakke kinderen.
Als kinderen de basisbewerkingen
hebben geautomatiseerd, hoeven zij hun werkgeheugen minder te belasten bij het
uitrekenen van complexere opgaven. Een groter deel van het geheugen blijft dan
beschikbaar voor het uitvoeren van niet-geautomatiseerde rekenhandelingen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten