Dit is een vervolg op het artikel Automatiseren
en memoriseren (deel 1)
Memoriseren tot 10 is de basis voor de
volgende sommen:
1.Tientaloverschrijders (splitsen)
2. Relatie kleine en grote opgaven 5+3 50+ 30 500+300
3. Kolomsgewijs of cijferend optellen en aftrekken
4. Handig rekenen
2. Relatie kleine en grote opgaven 5+3 50+ 30 500+300
3. Kolomsgewijs of cijferend optellen en aftrekken
4. Handig rekenen
Kinderen komen slecht tot memoriseren,
doordat ze blijven tellen en de kans ook krijgen om te blijven tellen. Waarom
is blijven tellen dan slecht? Er ontstaat geen opbouw van getalbegrip en het
tempo blijft laag. Verder blokkeert de
gerichtheid op tellen het inzicht in de relaties tussen getallen en bewerkingen
en structuren.
Voorbeeld van relaties tussen
getallen:
7 + 8 en 7 + 7
9 - 8 en 9 - 9
1 + 7 en 7 + 1
9 - 8 en 9 - 9
1 + 7 en 7 + 1
Bij het rekenonderwijs moet voor dit proces dus meer aandacht zijn. De didactiek van het automatiseren zou dus niet alleen op het
inprenten (drill en practice) gericht moeten zijn. Bijvoorbeeld de oude manier van tafels leren:”
Leer de tafels als een opzegversje, dan komt het wel goed”.
Kinderen moeten eerst succesvolle
strategieën aangeleerd krijgen. Vervolgens oefenen met de juiste effectieve strategie
en dan steeds het tempo verhogen, zodat tellen onmogelijk is.
Succesvolle strategieën zijn:
Sommige mensen vragen zich af: staat
dit dan niet in de methode. Soms wel, maar soms ook erg versluierd, zodat
leerkrachten deze niet goed herkennen.
De strategieën moet structureel worden ingeoefend.
Stappenplan
1. Uitleg van de strategie
2. Herkennen van de strategie(kleur de som met de strategie op een sommenblad )
3. Rekentempodictee met de strategie, met straftempo zodat tellen onmogelijk is
4. Kinderen noteren op matrixblad welke sommen ze beheersen( klik hier voor een voorbeeld)
5. Evt. uitvallers dit extra laten oefenen met spelletjes(bv Haaibaai)
1. Uitleg van de strategie
2. Herkennen van de strategie(kleur de som met de strategie op een sommenblad )
3. Rekentempodictee met de strategie, met straftempo zodat tellen onmogelijk is
4. Kinderen noteren op matrixblad welke sommen ze beheersen( klik hier voor een voorbeeld)
5. Evt. uitvallers dit extra laten oefenen met spelletjes(bv Haaibaai)
De stappen van het stappenplan
verdelen over 14 dagen en elke stap regelmatig herhalen. U moet dit zien als
korte oefensessies van 3 tot 5 minuten. Als de strategie goed zit, kan het
automatiseren op snelheid beginnen. Vervolgens oefent u de volgende strategie.
Onderhoud door regelmatig rekentempodictees en 3 minutenoefeningen met
sommenbladen. (25 sommen per minuut is de norm).
klik hier voor een werkblad sommengenerator
Geen opmerkingen:
Een reactie posten