Dit artikel is een onderdeel uit een reeks over het belang van automatiseren en memoriseren.
Volgens Gert Gelderblom ( 2007, Effectief omgaan met zwakke rekenaars) draagt veelvuldig oefenen er in belangrijke mate toe bij dat rekenvaardigheden zich in het brein hechten. Volgens hem moet de rekenles altijd met een korte en felle automatiseringsoefening beginnen.
In de Handelingswijzer van Expertis hanteert men de 7 A’s
· Alle dagen – beter alle dagen even 5 minuten, dan 1 keer per week een half uur
· Alle kinderen – iedereen doet met de oefening mee
· Aansluiten bij niveau – dicht bij het beheersingsniveau van de kinderen blijven
· Aanmoedigen tot verkorten – in de feedback wijzen op korte denkstappen
· Aantrekkelijke werkvorm – interactieve werkvormen zijn succesvol
· Afwisselende inhoud – wissel het optellen, aftrekken, delen, vermenigvuldigen regelmatig af in verschillende oefenmomenten (niet alles in 1 oefenmoment proppen)
· Veel interActie – stimuleer het samenwerken tussen kinderen
Als de automatisering goed op gang is gekomen is onderhoud door spelvormen al dan niet met behulp van coöperatieve werkvormen een volgende stap.
In het artikel “Het effect van gericht automatiseren van rekenvaardigheden” van de site www.wij-leren.nl beschrijft Marjolijn Zwik dat dagelijkse aandacht (5 à 10 minuten) voor automatisering met behulp van coöperatieve werkvormen en digitale werkvormen op het digitale schoolbord aantoonbaar leidt tot betere rekenresultaten. Spellen over de getallenlijn, twee dobbelstenen optellen, drie dobbelstenen optellen, Minsommen flitsen, plussommen flitsen, optellen met getallenkaartjes, plofsommen tot 100, splitsen, dobbelen met meerdere dobbelstenen, gooi met één, twee of drie dobbelstenen.
De structuren uit Structureel Coöperatief Leren(Kagan,2009) die volgens haar geschikt zijn:
• Binnen/Buitenkring
• Flitskaarten
• Genummerde Koppen Bij Elkaar
• Mix & Koppel
• Tweetal Coach
• TweeVergelijk
• Schud & Pak
De meeste spellen op deze site lenen zich hier natuurlijk ook voor!
Bron:
Handelingswijzer automatiseren Expertis klik hier
Masterplan Dyslcalculie CED
www.wij-leren.nl /Het effect van gericht automatiseren van rekenvaardigheden
Volgens Gert Gelderblom ( 2007, Effectief omgaan met zwakke rekenaars) draagt veelvuldig oefenen er in belangrijke mate toe bij dat rekenvaardigheden zich in het brein hechten. Volgens hem moet de rekenles altijd met een korte en felle automatiseringsoefening beginnen.
In de Handelingswijzer van Expertis hanteert men de 7 A’s
· Alle dagen – beter alle dagen even 5 minuten, dan 1 keer per week een half uur
· Alle kinderen – iedereen doet met de oefening mee
· Aansluiten bij niveau – dicht bij het beheersingsniveau van de kinderen blijven
· Aanmoedigen tot verkorten – in de feedback wijzen op korte denkstappen
· Aantrekkelijke werkvorm – interactieve werkvormen zijn succesvol
· Afwisselende inhoud – wissel het optellen, aftrekken, delen, vermenigvuldigen regelmatig af in verschillende oefenmomenten (niet alles in 1 oefenmoment proppen)
· Veel interActie – stimuleer het samenwerken tussen kinderen
Als de automatisering goed op gang is gekomen is onderhoud door spelvormen al dan niet met behulp van coöperatieve werkvormen een volgende stap.
In het artikel “Het effect van gericht automatiseren van rekenvaardigheden” van de site www.wij-leren.nl beschrijft Marjolijn Zwik dat dagelijkse aandacht (5 à 10 minuten) voor automatisering met behulp van coöperatieve werkvormen en digitale werkvormen op het digitale schoolbord aantoonbaar leidt tot betere rekenresultaten. Spellen over de getallenlijn, twee dobbelstenen optellen, drie dobbelstenen optellen, Minsommen flitsen, plussommen flitsen, optellen met getallenkaartjes, plofsommen tot 100, splitsen, dobbelen met meerdere dobbelstenen, gooi met één, twee of drie dobbelstenen.
De structuren uit Structureel Coöperatief Leren(Kagan,2009) die volgens haar geschikt zijn:
• Binnen/Buitenkring
• Flitskaarten
• Genummerde Koppen Bij Elkaar
• Mix & Koppel
• Tweetal Coach
• TweeVergelijk
• Schud & Pak
De meeste spellen op deze site lenen zich hier natuurlijk ook voor!
Bron:
Handelingswijzer automatiseren Expertis klik hier
Masterplan Dyslcalculie CED
www.wij-leren.nl /Het effect van gericht automatiseren van rekenvaardigheden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten