Rekenspel 29 Kerstboomspel
Groep: 1,2, 3,
Materiaal: (groene) doppen en een dobbelsteen
Domein: getallen
Doel: getalbegrip: getallenrij tot 6
Vorm: twee, drie, viertallen
Elk kind begint met 1 dop. Alle kinderen gooien een keer met de dobbelsteen. Het kind met het laagste getal mag beginnen. Als je 6 gooit mag je 6 doppen voor de onderkant van de boom leggen. Vervolgens moet er 5 gegooid worden. Dan mag het kind de tweede laag leggen. Enz enz. Wie het eerst de boom klaar heeft, is de winnaar.
Pagina's
▼
woensdag 20 december 2017
donderdag 14 december 2017
Rekenspel 77 Kerstboom versieren
Groep: 1,2,3
Materiaal: spelbord, dobbelstenen, rode fiches, of "gouden" doppen
Domein: getallen
Doel: getalbegrip tot 20, automatiseren tot ....
Vorm: twee-of drietallen
De kinderen hebben ieder een speelbord met boom voor zich. Kies een getal, bv 6 of 12. Nu gooien de kinderen om de beurt met de dobbelstenen. Wie het afgesproken getal heeft gegooid, mag de boom versieren door er een fiche of gouden dop op te leggen. Met 10 fiches is de boom klaar!
Klik hier voor het speelbord!
Tip:
U kunt de regels aanpassen naar het niveau van de groep.
Materiaal: spelbord, dobbelstenen, rode fiches, of "gouden" doppen
Domein: getallen
Doel: getalbegrip tot 20, automatiseren tot ....
Vorm: twee-of drietallen
De kinderen hebben ieder een speelbord met boom voor zich. Kies een getal, bv 6 of 12. Nu gooien de kinderen om de beurt met de dobbelstenen. Wie het afgesproken getal heeft gegooid, mag de boom versieren door er een fiche of gouden dop op te leggen. Met 10 fiches is de boom klaar!
Klik hier voor het speelbord!
Tip:
U kunt de regels aanpassen naar het niveau van de groep.
dinsdag 12 december 2017
Rekenspel 196 Kerstboom versieren 2
Groep: 1,2
Materiaal: schilderstape, logic blocks of id.
Materiaal: schilderstape, logic blocks of id.
Domein: meten en meetkunde
Doel: patronen leggen
Vorm: tweetallen
Een simpel spel met materiaal uit je groep. Plak op een tafel een kerstboom met schilders tape. Je kunt kinderen de kerstboom laten versieren met reeksen. Op mijn school heeft de leerkracht doppen, glitters etc.
Maar je kunt er ook een spel mee spelen. Geef kinderen verschillende materialen. Ik heb rood en witte driehoeken, cirkel en vierkanten gebruikt. Om de beurt mag het kind een kleur/ vorm aanleggen. Voorwaarde is dat het passend moet zijn in de reeks. In dit geval rood/wit. Past het niet, dan moet het kind een beurt overslaan. Diegene die het snelst alle vormen kwijt is heeft gewonnen.
Tip:
Met meer kinderen en meer vormen.
Doel: patronen leggen
Vorm: tweetallen
Een simpel spel met materiaal uit je groep. Plak op een tafel een kerstboom met schilders tape. Je kunt kinderen de kerstboom laten versieren met reeksen. Op mijn school heeft de leerkracht doppen, glitters etc.
Maar je kunt er ook een spel mee spelen. Geef kinderen verschillende materialen. Ik heb rood en witte driehoeken, cirkel en vierkanten gebruikt. Om de beurt mag het kind een kleur/ vorm aanleggen. Voorwaarde is dat het passend moet zijn in de reeks. In dit geval rood/wit. Past het niet, dan moet het kind een beurt overslaan. Diegene die het snelst alle vormen kwijt is heeft gewonnen.
Tip:
Met meer kinderen en meer vormen.
zaterdag 25 november 2017
Rekenspel 195 Sinterklaasganzenbord
Groep: 2,3,4,5,
Materiaal: speelbord
Domein: getalbegripMateriaal: speelbord
Doel: erbij en eraf...( wat u maar wilt)
Vorm: groepjes van 3 a 4
Vorm: groepjes van 3 a 4
Op internet vond ik nog een mooi speelbord voor een Sinterklaas Ganzenbord. Je kunt de opdrachtkaartjes behorende bij het spel gebruiken, maar je kunt ook een stapel rekenkaartjes pakken. Is het antwoord goed, 2 plaatsen vooruit. Is het antwoord fout 1 plaats achteruit. Of laat kinderen zelf een regel bedenken.
Klik hier voor het speelbord
Klik hier voor de uitleg
Klik hier voor de opdracht kaartjes
Bron: www.piekie.com
donderdag 23 november 2017
Rekenspel 193 Pakjesspel
Groep: 1,2
Materiaal: kaartjes met pakjes( begin met twee soorten ), pepernoten
Materiaal: kaartjes met pakjes( begin met twee soorten ), pepernoten
Domein: meten en meetkunde
Doel: herkennen van patronen
Vorm: tweetal
Het is best een pittige opdracht en vraagt dus eerst wat begeleiding!
Doel: herkennen van patronen
Vorm: tweetal
Het is best een pittige opdracht en vraagt dus eerst wat begeleiding!
1. Alle kinderen krijgen evenveel, dezelfde kaartjes.
2. Kind 1 legt een patroon van pakjes.
3. Kind 2 bekijkt het patroon en draait zich om en legt met zijn
kaarten hetzelfde patroon terwijl hij niet kijkt
4. De twee patronen worden vergeleken. Is het goed dan verdient
kind 2 een pepernoten.
5. Het eerste kind die het eerst 5 pepernoten heeft wint.
Tip:
uiteraard eerst niet zoveel kaartjes, daarna steeds meer soorten kaartjes geven.
Variatie: kan met allerlei verschillende onderwerpen
Klik hier voor een blad met pakjes
dinsdag 21 november 2017
Kadoku's van Julie Menne
Bij mijn mail zaten vandaag deze spellen van Julie Menne. Leuk om met iedereen te delen.
Klik hier voor de link
Kadoka voor groep 1 en 2 Klik hier voor de link
Kadoka voor groep 3 en 4 Klik hier voor de link
Kadoka voor groep 5 en 6 Klik hier voor de link
Kadoka voor groep 7 en 8 Klik hier voor de link
Als je het principe weet, kan dit natuurlijk voor elk thema worden gebruikt!
Klik hier voor de link
Kadoka voor groep 1 en 2 Klik hier voor de link
Kadoka voor groep 3 en 4 Klik hier voor de link
Kadoka voor groep 5 en 6 Klik hier voor de link
Kadoka voor groep 7 en 8 Klik hier voor de link
Als je het principe weet, kan dit natuurlijk voor elk thema worden gebruikt!
zondag 5 november 2017
Rekenspel 188 Sint Martinusbisschop
Groep: 1,2
Materiaal: kaartjes met lampions( eerst niet te veel soorten kaartjes )
Materiaal: kaartjes met lampions( eerst niet te veel soorten kaartjes )
Domein: meten en meetkunde
Doel: herkennen van patronen
Vorm: tweetal
Doel: herkennen van patronen
Vorm: tweetal
1. Alle kinderen krijgen evenveel, dezelfde kaartjes.
2. Kind 1 legt een patroon van lampions.
3. Kind 2 bekijkt het patroon en draait zich om en legt met zijn
kaarten hetzelfde patroon terwijl hij niet kijkt
4. De twee patronen worden vergeleken. Is het goed dan verdient
kind 2 een fiche
5. Het eerste kind die het eerst 5 fiches heeft wint.
Tip:
uiteraard eerst niet zoveel kaartjes, daarna steeds meer kaartjes geven.
Variatie: kan met allerlei verschillende onderwerpen
Klik hier voor een blad met lampionnen
woensdag 1 november 2017
Week van het geld 2018
De Week van het geld 2018 vindt plaats van 12 t/m 16 maart. Het doel van deze themaweek is om leerlingen te leren omgaan met geld.Tijdens de Week van het geld worden activiteiten georganiseerd om kinderen te leren omgaan met geld. Veel activiteiten vinden plaats in de klas.
Je kunt je weer aanmelden!
Klik hier voor de link.
Er is ook al veel materiaal beschikbaar van vorige "Weken van het geld"'. Wil je meer weten? Klik hier voor meer info!
Je kunt je weer aanmelden!
Klik hier voor de link.
Er is ook al veel materiaal beschikbaar van vorige "Weken van het geld"'. Wil je meer weten? Klik hier voor meer info!
woensdag 25 oktober 2017
Spreuk 27
“Het spel is
de meest wezenlijke bezigheid van het veilige kind in een wereld die nog van
alles kan blijken te zijn.”
Martinus
J. Langeveld
zondag 22 oktober 2017
Verveling in de herfstvakantie?
Misschien dat in de herfstvakantie de verveling toeslaat? Vermaak dan uw kinderen met een spel van dit blog. Samen een spelletje doen, vinden kinderen erg leuk. Om te weten wat uw kind aan kan kunt u een spel op maat zoeken. Op verschillende manieren zijn de spellen op dit blog te vinden:
1. Via labels aan de rechterkant van dit blog
2 Via de overzichtslijst. Deze vindt u bij de pagina's ook te vinden in mijn rechterkolom.
woensdag 18 oktober 2017
225 x samen
Op school ontvangen we een prachtig boek van ThiemeMeulenhoff. Ze bestaan 225 jaar. Daarom bieden zij ter ere van onze 225e verjaardag alle scholen het inspiratieboek 225 x SAMEN aan. Een boek met 225 leuke ideeën. Ze hebben samen met docenten, schrijvers, managers, sporters, wetenschappers, leerlingen en andere kenners 225 les-ideeën verzameld. Ze vroegen hen wat zij
leerlingen zouden willen leren. Hoe zij uitdagen en inspireren en welke tips zij anderen willen meegeven. Uit al die ideeën hebben ze dit inspiratieboek samengesteld.
Ik trof ook rekenideeën aan. Bv een rekenestafette spel, werken met meetlintjes en tafelspringen van Margriet Nienhuis (spel 31)
"Tafels leren door ze in je hoofd te stampen met rijtjes is zooooooo saai. Dat kun je veel leuker aanpakken. Hou het lekker actief: touwtjespringen naar het goede antwoord. Een leerling noemt een som, bij voorbeeld 4×5, een andere leerling moet springen tot het goede antwoord. Dit kan individueel, maar je kunt ook meerdere kinderen tegelij k laten springen met één touw. Mocht een
leerling het aantal niet halen maar halverwege ergens stoppen, kun je de leerlingen ook laten nadenken of er bij het gehaalde aantal een keersom te bedenken is of dichtbij ligt. Op internet zijn ook veel tafelliedjes te vinden. Maar maak ook gebruik van de natuur. Ga met je klas erop uit, en zoek bij voorbeeld de som 7×5 op: 7 takjes met 5 blaadjes."
leerlingen zouden willen leren. Hoe zij uitdagen en inspireren en welke tips zij anderen willen meegeven. Uit al die ideeën hebben ze dit inspiratieboek samengesteld.
Ik trof ook rekenideeën aan. Bv een rekenestafette spel, werken met meetlintjes en tafelspringen van Margriet Nienhuis (spel 31)
"Tafels leren door ze in je hoofd te stampen met rijtjes is zooooooo saai. Dat kun je veel leuker aanpakken. Hou het lekker actief: touwtjespringen naar het goede antwoord. Een leerling noemt een som, bij voorbeeld 4×5, een andere leerling moet springen tot het goede antwoord. Dit kan individueel, maar je kunt ook meerdere kinderen tegelij k laten springen met één touw. Mocht een
leerling het aantal niet halen maar halverwege ergens stoppen, kun je de leerlingen ook laten nadenken of er bij het gehaalde aantal een keersom te bedenken is of dichtbij ligt. Op internet zijn ook veel tafelliedjes te vinden. Maar maak ook gebruik van de natuur. Ga met je klas erop uit, en zoek bij voorbeeld de som 7×5 op: 7 takjes met 5 blaadjes."
zondag 15 oktober 2017
Rekenspel 183 Pijlenrace
Groep: 4,5,6,7
Materiaal: ruitjespapier, rode en groene pen
Domein: meetkunde
Doel: richtingen, draaiing, vergroten, verkleinen, verhoudingen en daarbij vooruitplannen, voorspellen, redeneren
Vorm: in tweetallen
Materiaal: ruitjespapier, rode en groene pen
Domein: meetkunde
Doel: richtingen, draaiing, vergroten, verkleinen, verhoudingen en daarbij vooruitplannen, voorspellen, redeneren
Vorm: in tweetallen
In het tijdschrift Volgens Bartjens beschrijft Anneke Notenboom altijd een spel.
Een zinvol, maar eenvoudig spel is pijlenrace. Ook leuk voor gewoon thuis in de herfstvakantie bijvoorbeeld.
Het spel speel je op ruitjespapier. De ruitjes kunnen het beste een halve centimeter bij een halve centimeter zijn. Maar 1 cm bij 1 cm kan ook. Hoe meer hokjes je op het blaadje hebt en hoe groter je je racebaan tekent, hoe langer het spel duurt. Je tekent zelf de racebaan waarop je gaat spelen. En die kun je zo makkelijk of moeilijk maken als je wilt: hoe smaller de baan, hoe moeilijker je er snel overheen kunt, en als je obstakels tekent, is het ook lastiger om daar langs te komen. We gaan even uit van het voorbeeld in afbeelding 1.
We nemen het voorbeeld van speler Rood. De startpijl van Rood is één stukje recht vooruit. Groen heeft de pijl ook één stukje groot getekend bij de start, maar is schuin gegaan. Vervolgens was rood weer aan de beurt. Rood tekent in gedachten dezelfde pijl als hij had en stelt zich voor waar de pijl dan terecht zou komen (zie de rode stip in afbeelding 2).
Vanuit dat punt zijn er 8 aangrenzende kruispunten. Rood mag nu vanuit zijn laatste pijlpunt naar één van deze kruispunten een lijn trekken óf naar het punt waar de rode stip staat (dan tekent hij dus eenzelfde pijl als die hij had). Eén kruispunt is het punt waar de pijl al eindigde, die telt niet mee. In afbeelding 3 zie je de acht mogelijkheden die rood heeft als stippelpijltjes getekend. Rood kiest voor de mogelijkheid die in rood is getekend. We zien dat speler Rood van richting verandert én zijn pijl langer maakt (afbeelding 4).
4. Als hij daarna weer aan de beurt is, zien zijn keuzemogelijkheden eruit zoals in afbeelding 5 is getekend.
5. De rode stip geeft weer de plaats aan waar de pijl denkbeeldig met de zelfde lengte en dezelfde richting terecht zou komen. De nieuwe pijl (zet) van rood, mag dus weer getekend worden tot één van de kruispunten rond de rode stip, óf het kruispunt waar de stip getekend is (zie afbeelding 5).
Wat zou jij doen als je naar de racebaan kijkt? Zou je de pijl toch weer langer maken? En van richting laten veranderen? Ook Groen is aan de beurt geweest. Je ziet dat Groen nog nét in de baan blijft. Schiet je met je pijl toch uit de baan of gaat dat in een volgende beurt gebeuren, dan heb je twee keuzes als speler:
a. je schiet er uit en je gebruikt volgende beurten om er weer in te komen, maar wel op de plek waar je er bent uitgeschoten;
b. je slaat 3 beurten over en begint dan weer met een pijltje van één stukje groot, op de plaats van je laatste pijl, niet bij de punt van die pijl maar bij de achterkant
Spelers kunnen elkaar in principe niet dwarszitten. Dat kan een nadeel zijn, zeker als een van de twee spelers ver voor ligt en de achterste speler weinig meer kan doen om in te halen. Een spelregel die je kunt inbouwen is, dat als de ene speler over de andere speler heen gaat (dus zodat de lijnen elkaar kruisen), de achterste speler een beurt extra krijgt. Dit maakt het spannender voor beide spelers. Het spel is afgelopen zodra één van de spelers met zijn pijl over de finishlijn komt. Hij heeft gewonnen!
Tip:
Leg het spel goed uit op het digibord, laat dan de kinderen in tweetallen het spel spelen op papier.
Tip:
Vorm tweetallen van kinderen die aan elkaar gewaagd zijn.
Bron: Volgens Bartjens klik hier voor het artikel.
woensdag 11 oktober 2017
Draagkracht creëren voor het maken van rekenbeleid.
Het versterken van reken-wiskundeonderwijs is teamwork. Marc van Zanten heeft een rekenprioriteitenspel bedacht voor schoolteams. Dit staat beschreven in een artikel in Volgens Bartjes. Het prioriteitenspel biedt een werkvorm om met elkaar in gesprek te gaan over het rekenonderwijs en te komen tot een breed gedragen beleid, waarvoor het hele team zich in wil zetten.
Ik heb de genoemde prioriteiten van het artikel op kaartjes gemaakt. Deze kun je hier downloaden.
Het doel van het prioriteitenspel is dat er een diepgaand gesprek wordt gevoerd over het reken- wiskundeonderwijs op de eigen school. Zodoende kan een team komen tot een gedeelde visie en beleidsprioritering. Het idee is eenvoudig. Je hebt de bovengenomede kaartjes nodig, een grote flap papier, een dikke stift en lijm.
Op de kaartjes staan uitspraken als leerlingen kennen de lesdoelen en zwakke rekenaars krijgen meer instructie. Er zijn kaartjes over alle zaken die van belang zijn voor het onderwijzen en leren van rekenen-wiskunde.
Uiteraard kun je er zalf van allerlei onderwerpen die voor je school van belang zijn bij bedenken. Deze kaartjes moeten op de flap papier worden geplakt in een schema met vier kwadranten
Het prioriteitenspel laat het team in gesprek gaan over alle aspecten van het reken-wiskunde onderwijs op de eigen school. Dat alleen al is zinvol en levert veel informatie op. Het gesprek biedt gelegenheid om te werken aan een gedeelde visie en te komen tot beleidsprioriteiten waar elk teamlid zich voor in wil zetten. Doordat de kaartjes met uitspraken in overleg een plekje binnen de kwadranten krijgen, wordt letterlijk zichtbaar wat een team belangrijk vindt en waar hun prioriteiten liggen.
Klik hier voor de kaartjes
Bron: Volgens Bartjes, Marc van Zanten, VB35-3
Ik heb de genoemde prioriteiten van het artikel op kaartjes gemaakt. Deze kun je hier downloaden.
Het doel van het prioriteitenspel is dat er een diepgaand gesprek wordt gevoerd over het reken- wiskundeonderwijs op de eigen school. Zodoende kan een team komen tot een gedeelde visie en beleidsprioritering. Het idee is eenvoudig. Je hebt de bovengenomede kaartjes nodig, een grote flap papier, een dikke stift en lijm.
Op de kaartjes staan uitspraken als leerlingen kennen de lesdoelen en zwakke rekenaars krijgen meer instructie. Er zijn kaartjes over alle zaken die van belang zijn voor het onderwijzen en leren van rekenen-wiskunde.
Uiteraard kun je er zalf van allerlei onderwerpen die voor je school van belang zijn bij bedenken. Deze kaartjes moeten op de flap papier worden geplakt in een schema met vier kwadranten
Daarvoor moet steeds worden besproken in welke mate de tekst op een kaartje van invloed is op het eigen reken-wiskundeonderwijs en de mate waarin het onderwerp op
de eigen school op orde is. Als de leerkrachten bijvoorbeeld vinden dat zwakke rekenaars krijgen meer instructie erg belangrijk is, maar ook vinden dat ze daar te weinig aan toe komen, krijgt het een plek ergens in het kwadrant rechtsonder (van grote invloed, nog niet goed in orde). De kaartjes die het verst naar onder (nog niet goed in orde) en naar rechts (van grote invloed) worden opgeplakt, leveren breed gedragen prioriteiten op voor het rekenbeleid.
Klik hier voor de kaartjes
Bron: Volgens Bartjes, Marc van Zanten, VB35-3
zondag 8 oktober 2017
Rekenspel 182 Het zonnespel
Groep: 4,5,6
Materiaal: spelbord, dobbelstenen, doorzichtige fiches
Domein: getalbegrip
Doel: structuur van de getallenrij tot 100
Vorm: in groepjes van 2 of 3
Het zonnespel is vergelijkbaar met het aloude ganzenborden, waarbij alle getallen tot 100 in ‘zonnestralen’ op het speelveld staan. De stralen zijn niet willekeurig gekozen, maar bestaan steeds uit 10 hokjes, die op hun beurt weer zijn verdeeld in 2 keer 5 hokjes. De zijn extra geaccentueerd (zou daar iets mee zijn?).
De kinderen gooien om de beurt met de dobbelste(en)en en zetten hun fiches op de juiste plek. Wie het eerst bij de honderd is, heeft gewonnen. Maar daar gaat het eigenlijk niet om, het gaat om verkenning van de de getalstructuur tot 100.
Variatie in regels
- als je op een tiental komt
o krijg je een extra beurt
o mag je het gegooide aantal nog een keer verder
- als je op dezelfde plaats als je tegenstander uitkomt is hij/zij af
- kiezen voor andere bewerkingen naast optellen, bijvoorbeeld aftrekken of
vermenigvuldigen
- schatten/uitrekenen hoeveel je moet gooien om je tegenstander in te halen
- schatten/uitrekenen waar je komt te staan na een gooi
- spelen van 100 naar 1 in plaats van andersom
- gebruik van 1 dobbelsteen (groep 3)
Punten voor de nabespreking:
Kinderen beginnen vaak een voor een tellend, maar al spelend kunnen ze diverse
ontdekkingen doen:
- de getallen tot 100 komen allemaal voorbij;
- de structuur van de getallen tot 100 (tienen en vijven) wordt spelend verkend
- veel kinderen ontdekken al snel dat je als je 10 verder moet, niet stap voor stap
verder hoeft te gaan, maar naar hetzelfde hokje in de volgende straal kunt
springen;
Klik hier voor het spelbord
Variatie 2
Maak gebruik van twee pionnen per speler en gebruik twee dobbelstenen (liefst met de cijfers 6 t/m 10 en 0). Maak een verslag van het verloop van het spel op een lege getallenlijn (sprongen van de worpen en zetten per pion).
Spelregels:
• Als je op een tienvoud komt mag je nog een keer gooien;
• Als je pion uitkomt op een plaats waar de pion van je tegenspeler staat, moet de tegenspeler met zijn pion terug naar de start;
• Elke keer als je de 100 passeert krijg je een punt (blokje of fiche). Je telt dan weer verder vanaf het begin.
Materiaal: spelbord, dobbelstenen, doorzichtige fiches
Domein: getalbegrip
Doel: structuur van de getallenrij tot 100
Vorm: in groepjes van 2 of 3
Het zonnespel is vergelijkbaar met het aloude ganzenborden, waarbij alle getallen tot 100 in ‘zonnestralen’ op het speelveld staan. De stralen zijn niet willekeurig gekozen, maar bestaan steeds uit 10 hokjes, die op hun beurt weer zijn verdeeld in 2 keer 5 hokjes. De zijn extra geaccentueerd (zou daar iets mee zijn?).
De kinderen gooien om de beurt met de dobbelste(en)en en zetten hun fiches op de juiste plek. Wie het eerst bij de honderd is, heeft gewonnen. Maar daar gaat het eigenlijk niet om, het gaat om verkenning van de de getalstructuur tot 100.
Variatie in regels
- als je op een tiental komt
o krijg je een extra beurt
o mag je het gegooide aantal nog een keer verder
- als je op dezelfde plaats als je tegenstander uitkomt is hij/zij af
- kiezen voor andere bewerkingen naast optellen, bijvoorbeeld aftrekken of
vermenigvuldigen
- schatten/uitrekenen hoeveel je moet gooien om je tegenstander in te halen
- schatten/uitrekenen waar je komt te staan na een gooi
- spelen van 100 naar 1 in plaats van andersom
- gebruik van 1 dobbelsteen (groep 3)
Punten voor de nabespreking:
Kinderen beginnen vaak een voor een tellend, maar al spelend kunnen ze diverse
ontdekkingen doen:
- de getallen tot 100 komen allemaal voorbij;
- de structuur van de getallen tot 100 (tienen en vijven) wordt spelend verkend
- veel kinderen ontdekken al snel dat je als je 10 verder moet, niet stap voor stap
verder hoeft te gaan, maar naar hetzelfde hokje in de volgende straal kunt
springen;
Klik hier voor het spelbord
Variatie 2
Maak gebruik van twee pionnen per speler en gebruik twee dobbelstenen (liefst met de cijfers 6 t/m 10 en 0). Maak een verslag van het verloop van het spel op een lege getallenlijn (sprongen van de worpen en zetten per pion).
Spelregels:
• Als je op een tienvoud komt mag je nog een keer gooien;
• Als je pion uitkomt op een plaats waar de pion van je tegenspeler staat, moet de tegenspeler met zijn pion terug naar de start;
• Elke keer als je de 100 passeert krijg je een punt (blokje of fiche). Je telt dan weer verder vanaf het begin.
dinsdag 3 oktober 2017
Kinderboekenweek 2017: Knikkeruil.
PRENTENBOEK VAN DE KINDERBOEKENWEEK 2017
Wat een mooi boekje om rekenspelletjes mee in te leiden,
Schrijfster Maranke Rinck maakte samen met illustrator Martijn van der Linden het Prentenboek van de Kinderboekenweek 2017: ‘Knikkeruil.‘ Dit spannende verhaal gaat door als je het uit hebt, er worden knikkerzakjes bijgeleverd om net als Uil door de poortjes te rollen, het prentenboek is namelijk niet alleen een boek maar ook een knikkerspel.
Knikkeruil is vanaf de eerste dag van de Kinderboekenweek te koop voor € 6,95
Juf Janneke heeft dit thema uitgewerkt met allerlei activiteiten. De moeite waard.
Klik hier voor de link
Wat een mooi boekje om rekenspelletjes mee in te leiden,
Schrijfster Maranke Rinck maakte samen met illustrator Martijn van der Linden het Prentenboek van de Kinderboekenweek 2017: ‘Knikkeruil.‘ Dit spannende verhaal gaat door als je het uit hebt, er worden knikkerzakjes bijgeleverd om net als Uil door de poortjes te rollen, het prentenboek is namelijk niet alleen een boek maar ook een knikkerspel.
Knikkeruil is vanaf de eerste dag van de Kinderboekenweek te koop voor € 6,95
Juf Janneke heeft dit thema uitgewerkt met allerlei activiteiten. De moeite waard.
Klik hier voor de link
zondag 1 oktober 2017
Rekenspel 181 Het balletje van familie Muis
Er is een oud prentenboekje uit de reeks Instap Schatkist: Het balletje van familie Muis. Een leuk boekje om interactief met kinderen te bespreken. Daar moest ik gelijk aan denken toen ik de handschoen met muisjes zag voor een aftelversjes van Speelplezier:
5 Muisjes zaten op een stukje kaas
Roetjsie 1 muisje foetsjsie
toen waren er nog maar .......1,2,3,4
4 Muisjes........
Klik hier voor de ppt van het boek
Bespreek samen met de kinderen het boek.
Laat dan de kinderen met de muizenhandschoen het balletje wegtikken. Welk balletje komt het verst?
Je kunt ook het balletje met de lepel. Zie voorbeeld.
5 Muisjes zaten op een stukje kaas
Roetjsie 1 muisje foetsjsie
toen waren er nog maar .......1,2,3,4
4 Muisjes........
Klik hier voor de ppt van het boek
Bespreek samen met de kinderen het boek.
Laat dan de kinderen met de muizenhandschoen het balletje wegtikken. Welk balletje komt het verst?
Je kunt ook het balletje met de lepel. Zie voorbeeld.
woensdag 27 september 2017
Nieuw boek: Sterke rekenaars in het basisonderwijs
Er is een nieuw boek uit over rekenonderwijs aan sterke rekenaars. Suzanne Sjoers is de auteur. Dit geeft antwoorden op vraag: hoe geef goede instructie aan juist de sterke rekenaars in mijn klas of kinderen die onvoldoende laten zien dat ze goed kunnen rekenen. Beslist de moeite waard om aan te schaffen.
"In elke groep zitten er een paar: leerlingen die zich moeiteloos bewegen in de getallenwereld, ingewikkelde oplossingsstrategieën gebruiken en rekenen pas een leuk vak vinden wanneer de reguliere lesstof ophoudt. Sterke rekenaars hebben vaak meer leerhonger dan de rekenmethode kan stillen. Er is wel veel plusmateriaal rekenen verkrijgbaar, maar in de praktijk betekent dit dat de sterke rekenaar hiermee, vaak buiten het lokaal, zelfstandig aan het werk moet.
In dit boek worden verschillende typen sterke rekenaars aan u voorgesteld en wordt besproken welke onderwijsaanpassingen er mogelijk en nodig zijn binnen een reguliere rekenles. Ook wordt aandacht besteed aan het realiseren van onderwijsaanpassingen buiten de groep en in voltijds hoogbegaafdenonderwijs.
Elk hoofdstuk bevat veel praktijkvoorbeelden en sluit af met een stuk gereedschap om direct in jouw eigen rekenles in te zetten."
Klik hier voor de inhoudsopgave
Suzanne Sjoers
CPS 2017 ISBN: 9789065080998
Bestellen? Klik hier
"In elke groep zitten er een paar: leerlingen die zich moeiteloos bewegen in de getallenwereld, ingewikkelde oplossingsstrategieën gebruiken en rekenen pas een leuk vak vinden wanneer de reguliere lesstof ophoudt. Sterke rekenaars hebben vaak meer leerhonger dan de rekenmethode kan stillen. Er is wel veel plusmateriaal rekenen verkrijgbaar, maar in de praktijk betekent dit dat de sterke rekenaar hiermee, vaak buiten het lokaal, zelfstandig aan het werk moet.
In dit boek worden verschillende typen sterke rekenaars aan u voorgesteld en wordt besproken welke onderwijsaanpassingen er mogelijk en nodig zijn binnen een reguliere rekenles. Ook wordt aandacht besteed aan het realiseren van onderwijsaanpassingen buiten de groep en in voltijds hoogbegaafdenonderwijs.
Elk hoofdstuk bevat veel praktijkvoorbeelden en sluit af met een stuk gereedschap om direct in jouw eigen rekenles in te zetten."
Klik hier voor de inhoudsopgave
Suzanne Sjoers
CPS 2017 ISBN: 9789065080998
Bestellen? Klik hier
zondag 24 september 2017
Rekenspel 180 Getallen maken
Groep: 5,6,7,8
Materiaal: A4-tjes met de cijfers 0 tot en met 10 (eventueel cijfers dubbel)
Domein: getallen
Doel: leren van grote getallen
Vorm: groepsspel
Dit spel is een variatie op het letterpakkenspel van het tv-programma De Jongens tegen de Meisjes. Met het spel wordt het maken en opschrijven van getallen geoefend.
Materiaal: A4-tjes met de cijfers 0 tot en met 10 (eventueel cijfers dubbel)
Domein: getallen
Doel: leren van grote getallen
Vorm: groepsspel
Dit spel is een variatie op het letterpakkenspel van het tv-programma De Jongens tegen de Meisjes. Met het spel wordt het maken en opschrijven van getallen geoefend.
Benodigdheden
- A4-tjes met de cijfers 0 tot en met 10 (eventueel cijfers dubbel)
- Plakband
- Papier en pen of potlood
- Eventueel een stopwatch
Een aantal leerlingen gaan voor de groep staan. Hoeveel leerlingen dit zijn hangt af van de grootte van de getallen. Voor elk cijfer in een getal moet er in elk geval 1 leerling zijn. De leerlingen krijgen een vel met een cijfer aan de voorkant en aan de achterkant opgeplakt. Leerling 1 heeft bijvoorbeeld het cijfer 1 aan de voorkant en het cijfer 2 aan de achterkant. Zorg dat er minimaal 5 leerlingen zijn zodat alle cijfers gebruikt worden.
De leerkracht noemt een getal, bijvoorbeeld 4259. De leerlingen voor de groep moeten nu zo gaan staan dat het getal te zien is. Sommige leerlingen moeten bij deze opdracht dus met hun rug naar de groep gaan staan. Leerlingen waarvan het cijfer niet in het getal voorkomt gaan aan de kant staan.De rest van de groep schrijft ondertussen het getal op en controleert of de leerlingen het getal goed laten zien.
Variaties/tips/opmerkingen
- Let erop dat niet elk getal gemaakt kan worden. Het getal 1234 kan bijvoorbeeld niet. Het kan handig zijn om vooraf vast een lijstje met de te vragen getallen te maken.
- Neem de tijd op met een stopwatch. Hoeveel getallen kan het groepje in 2 minuten maken? Welk groepje verbetert dat aantal?
- Is het spel lastig? Wijs dan eventueel 1 leerling aan die geen cijfer heeft maar de taak krijgt om de leerlingen voor de groep te helpen.
Bron: www.leswiki.nl Paul Koning
zondag 17 september 2017
Rekenspel 179 Cijferpuzzel
Groep: 4+,5,6,7
Materiaal: kleurpotloden en een stevig kartonnetje voor elk kind
Domein: getallen
Doel: automatiseren van bewerkingen: optellen
Vorm: groep of tafelgroepje
Geef alle kinderen een stevig kartonnetje. Laat ze op dat kartonnetje 20 cijfers willekeurig opschrijven in 3 kleuren. Bijvoorbeeld: De rode kleur telt als dubbel, de bv groenen telt driedubbel en de blauwe telt 4 x mee. Laat de kinderen zelf de kleuren kiezen, maar dan moeten ze een legenda maken. Dan moet de buurman of buurvrouw het getal uit rekenen. Voor elk goed antwoord ontvangt het kind een punt. Laat alle kaartjes rouleren onder de kinderen. Wie verdient de meeste punten?
Tip:
Nummer de kaartjes, zodat kinderen weten welk kaartje ze al gehad hebben.
Materiaal: kleurpotloden en een stevig kartonnetje voor elk kind
Domein: getallen
Doel: automatiseren van bewerkingen: optellen
Vorm: groep of tafelgroepje
Geef alle kinderen een stevig kartonnetje. Laat ze op dat kartonnetje 20 cijfers willekeurig opschrijven in 3 kleuren. Bijvoorbeeld: De rode kleur telt als dubbel, de bv groenen telt driedubbel en de blauwe telt 4 x mee. Laat de kinderen zelf de kleuren kiezen, maar dan moeten ze een legenda maken. Dan moet de buurman of buurvrouw het getal uit rekenen. Voor elk goed antwoord ontvangt het kind een punt. Laat alle kaartjes rouleren onder de kinderen. Wie verdient de meeste punten?
Tip:
Nummer de kaartjes, zodat kinderen weten welk kaartje ze al gehad hebben.
donderdag 14 september 2017
Rekenen met een theater
Via een de post ontving ik op school een leuk papieren theater van het Julie Menne instituut van "Met sprongen vooruit". Voor wie het gemist heeft: Een viertal rekenopdrachten met het thema Theater. Je kunt naar aanleiding van de voorbeelden ook zelf het theater eenvoudig het namaken.
Klik hier voor de link.
Klik hier voor het spel van groep 1/2
Doel
Erbij en eraf van 1 of 2 en splitsingen
Herkennen en benoemen van getalbeelden en -symbolen
Klik hier voor link van het liedje horend bij groep 1/2
Klik hier voor de vervolg opdracht van groep 1/2
Doel
Voortzetten van patronen
Herkennen en benoemen van basisfiguren als vierkant, driehoek en cirkel
Klik hier voor het spel van groep 3/4
Doel
Tellen vanaf een willekeurig getal met herhaalde sprongen van
eenzelfde eenheid, zowel heen als terug
Klik hier voor de vervolg opdracht van groep 3/4
Doel
Grip krijgen op contextopgaven
Klik hier voor het spel van groep 5/6
Doel
Schattend rekenen met betekenisvolle getallen en kennis opdoen
met een jaarkalender
Klik hier voor het spel van groep 7/8
"Deze oefening is een voorbeeld van probleemoplossen en
gedifferentieerd, interactief, klassikaal oefenen. Iedereen kan
er op zijn eigen niveau mee beginnen. Via trial en error of via een
meer gestructureerde aanpak, door het maken van kolomsgewijze
vermenigvuldigingen of juist door dadelijk cijferend te rekenen en het
beredeneerd gebruiken van de rekenmachine. Door de interactie haalt u
meer uit de opdracht dan het slechts laten maken van sommetjes. Leerlingen
ervaren iets van de magie van getallen wat kan leiden tot lol in het oplossen van
rekenproblemen. Belangrijk, want leerlingen in groep 7&8 hebben nog een aantal jaar
wiskunde voor de boeg. Uit recent onderzoekt blijkt dat gevoelens van plezier en trots een nog sterker effect hebben op rapportcijfers dan intelligentie of sociale achtergrond."
Klik hier voor de link.
Klik hier voor het spel van groep 1/2
Doel
Erbij en eraf van 1 of 2 en splitsingen
Herkennen en benoemen van getalbeelden en -symbolen
Klik hier voor link van het liedje horend bij groep 1/2
Klik hier voor de vervolg opdracht van groep 1/2
Doel
Voortzetten van patronen
Herkennen en benoemen van basisfiguren als vierkant, driehoek en cirkel
Klik hier voor het spel van groep 3/4
Doel
Tellen vanaf een willekeurig getal met herhaalde sprongen van
eenzelfde eenheid, zowel heen als terug
Klik hier voor de vervolg opdracht van groep 3/4
Doel
Grip krijgen op contextopgaven
Klik hier voor het spel van groep 5/6
Doel
Schattend rekenen met betekenisvolle getallen en kennis opdoen
met een jaarkalender
Klik hier voor het spel van groep 7/8
"Deze oefening is een voorbeeld van probleemoplossen en
gedifferentieerd, interactief, klassikaal oefenen. Iedereen kan
er op zijn eigen niveau mee beginnen. Via trial en error of via een
meer gestructureerde aanpak, door het maken van kolomsgewijze
vermenigvuldigingen of juist door dadelijk cijferend te rekenen en het
beredeneerd gebruiken van de rekenmachine. Door de interactie haalt u
meer uit de opdracht dan het slechts laten maken van sommetjes. Leerlingen
ervaren iets van de magie van getallen wat kan leiden tot lol in het oplossen van
rekenproblemen. Belangrijk, want leerlingen in groep 7&8 hebben nog een aantal jaar
wiskunde voor de boeg. Uit recent onderzoekt blijkt dat gevoelens van plezier en trots een nog sterker effect hebben op rapportcijfers dan intelligentie of sociale achtergrond."
zondag 10 september 2017
Rekenspel 178 Vierkanto
Groep: 5,6
Materiaal: Vierkanto van het Kruidvat
Domein: getallen
Doel: automatiseren van de tafels
Vorm: in tweetallen
Dit spel heb ik ooit gekocht bij de kringloop. Je ziet het daarnog regelmatig liggen. Maar bij het Kruidvat ligt het soms ook. Maar een keer stoten tegen het spel en alles ligt er uit. Daarom heb ik alle blokjes in een "broodtrommeltje" gedaan.
Leg alle blokjes door elkaar met de tafelsom naar boven. Kind 1 begint en pakt een blokje en geeft het antwoord op de som. Is het antwoord goed dan is er 1 punt gescoord en mag hij het blokje houden. Is het antwoord fout dan gaat het steentje naar kind 2. Zo speel je om de beurt totdat alle steentjes op zijn. Wie heeft de meeste punten?
Tip:
Je kunt ook de antwoorden naar boven leggen en de tafelsom zeggen.
Materiaal: Vierkanto van het Kruidvat
Domein: getallen
Doel: automatiseren van de tafels
Vorm: in tweetallen
Dit spel heb ik ooit gekocht bij de kringloop. Je ziet het daarnog regelmatig liggen. Maar bij het Kruidvat ligt het soms ook. Maar een keer stoten tegen het spel en alles ligt er uit. Daarom heb ik alle blokjes in een "broodtrommeltje" gedaan.
Leg alle blokjes door elkaar met de tafelsom naar boven. Kind 1 begint en pakt een blokje en geeft het antwoord op de som. Is het antwoord goed dan is er 1 punt gescoord en mag hij het blokje houden. Is het antwoord fout dan gaat het steentje naar kind 2. Zo speel je om de beurt totdat alle steentjes op zijn. Wie heeft de meeste punten?
Tip:
Je kunt ook de antwoorden naar boven leggen en de tafelsom zeggen.