Materiaal: rekenmachine
pen en papier
Domein: getallen
Doel: getalbegrip van grotere getallen
Vorm: tafelgroepje van 4
Een kind heeft de rekenmachine. De 3 andere kinderen mogen 1 of 2
cijfers noemen. (afhankelijk van het niveau) Degene met de rekenmachine maakt van de cijfers een z’n hoog
mogelijk getal op de rekenmachine. Als een van de andere kinderen denkt dat hij
een hoger getal weet zegt: meer. Degene die het eerst meer zegt, mag ook de
eerste poging wagen om te bewijzen dat hij meer heeft. Hij schrijft het getal op een briefje en
spreekt het getal uit. De rest van de groep controleert of de poging klopt! Is
het tweede getal inderdaad goed, dan is het verschil tussen de getallen, de
winst voor de tweede persoon. Is het niet goed dan is het verschil de
strafpunten voor degene die het tweede
getal in bracht. Is er nog iemand in de groep die denkt dat hij hogere getal
kan maken, dan mag dit kind het getal noemen en wordt het verschil berekend met
de tweede speler.
Uiteraard mag de rekenmachine gebruikt worden om de getallen
uit te rekenen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten