Groep: 3,4
Materiaal: speelbord dobbeldraai Over de 10
36 tweekleurige fiches (bijvoorbeeld ene kant blauw, andere kant rood) en twee kleine blokjes, fiches of ringetjes.
Domein: getallen
Doel: Automatiseren van de moeilijkere optellingen over de 10
(6+, 7+, 8+, 9+ / 5, 6, 7, 8, 9)
Relatie doorzien tussen optellen en aftrekken
Handig en strategisch spelen
Vorm: tweetallen
Beide kinderen kiezen een kleur.
Kind 1 neemt de twee ringetjes
(blokjes) en legt die op de getallen
die onder het speelbord staan: een op
de bovenste rij en een op de onderste
rij. De twee getallen waarop de ringen
liggen, telt hij bij elkaar. Het antwoord
van deze optelling vindt hij op het
speelbord. Op een van deze getallen
legt hij zijn fiche met zijn kleur naar
boven.
Hierna is kind 2 aan de beurt. Deze neemt één van de twee ringetjes: of
op de bovenste rij, of op de onderste
rij en kiest op welk getal in die rij
hij/zij het ringetje legt. Nu telt hij deze
twee getallen op en zoekt weer op
het speelbord naar de uitkomst. Daar
legt het kind zijn fiche neer, met zijn eigen
kleur naar boven. Zo spelen de spelers
door, maar… je kunt ook op een andere
manier meer fiches van jouw kleur op
het bord krijgen! Hoe?
Als een kind tijdens zijn beurt met
zijn eigen fiche één of meer fiches van
zijn tegenstander insluit: horizontaal, verticaal en/of diagonaal, dan mag
hij die fiches van zijn tegenstander
omdraaien, Zo komt zijn eigen kleur
boven te liggen (zie het voorbeeld op
deze pagina).
Zo spelen de kinderen door tot de
fiches op zijn en het speelveld vol ligt.
Als beide kinderen twee beurten achter
elkaar elk niet meer kunnen, is het
spel afgelopen. Dan tellen ze de fiches
van hun kleur. Het kind die aan het einde van het
spel de meeste fiches van zijn kleur
op het speelveld heeft, is winnaar.
Klik hier naar de link van de SLO
Dit spel is er ook met varianten van de vermenigvuldigingen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten