Pagina's

zondag 29 maart 2020

Rekenspel 263 Wij gaan op berenjacht

Groep:              1, 2, 3,4
Materiaal:        blad met beren( zie de links hieronder), dobbelsteen
Domein:           getallen
Doel:                bewerkingen 
Vorm:               in groepjes van 2 of meer





Na aanleiding van de beren die je nu overal voor het raam ziet staan, een berenrekenspel!  Print het speelblad A 2 x uit. Je kunt dit spel met 2 kinderen spelen of met meer. Het jongste kind mag beginnen. Het kind gooit met de dobbelsteen. Wat heeft het kind gegooid. Achter de beer dat getal zet het kind een kruisje. Dan gooit het volgende kind. Ook dit kind zet een kruisje achter het getal wat het heeft gegooid. Gooit het kind een getal, waar al een kruisje achter staat? Helaas, dan moet het kind een beurt overslaan. Wie heeft als eerste achter elke beer een kruisje staan?

Je kunt dit spel wel vijf keer spelen, want er zijn 5 notatie rijen. Of u gebruikt de hokjes in een keer. Dan duurt het spel wat langer. 

Variatie met twee dobbelstenen
Print het speelblad B 2 x uit. Het jongste kind mag beginnen. Het kind gooit nu met 3 dobbelstenen.  Het aantal ogen telt het kind op. Kan het dit al in een keer zeggen? Achter beren met het getal zet het kind  een kruis. Dan gooit de volgende. Ook dit kind zet een kruisje achter het gegooide getal. Gooi je al een getal, waar al een kruisje achter staat? Helaas.  Wie heeft als eerste achter elke beer een kruisje staan? 

Er is ook een blad waar je evt de stppen van de dobbelsteen op kunt zetten voor jongere kinderen. 
Of voor ouderen kinderen zelf getallen laten bedenken. Bv onder de 18 en dan het spel met 3 dobbelstenen spelen. Je kunt het kind ook eerst zelf beren laten tekenen. Zie het filmpje "Hoe teken ik een beer."

Voorbeeld van het speelblad. 



Klik hier voor een speelblad voor kleuters A
Klik hier voor een speelblad voor kleuters met lege vakjes....
Klik hier voor een speelblad voor groep 3 / 4   B

Klik hier voor een link voor een animatie van het boek
Klik hier voor de link voor een filmpje hoe je zelf een beer tekent




zondag 22 maart 2020

Rekenspelletjes voor buiten

Ideeën voor ouders om met kinderen lekker buiten te doen. Het stimuleert kinderen enorm als u zelf ook lekker mee doet!
U neemt een potje en vult deze met kaartjes met bijvoorbeeld:

*getallen tot 12
*tafel sommen van de tafel van ....
*getallen boven de 20

Of u laat uw kind de kaartjes schrijven.

Spel 1 Getallen tot 12

Schrijf de getallen tot 12 elk op een briefje.
Doe de briefjes in een potje.

Als u buiten bent mag het kind een briefje trekken? Bv 4 ga op zoek naar 4 dezelfde voorwerpen. U kunt dit met een kind spelen. Maar ook met twee kinderen en dan tegen elkaar. Wie heeft het snelst 4 dezelfde voorwerpen...

Spel 2 Getallen tot 12

Vraag het kind naar een beweging. Bv springen. Pak een briefje uit het potje. Het getal 7;  spring 7x. Bedenk een nieuwe beweging: hurksprong, pak een briefje met een getal en spring het getal. 
Variant: bedenk twee bewegingen en kies twee briefjes. Kun je de opdrachten onthouden.?


Spel 3 Ik pak een briefje en ga...  maar nu met getallen briefjes en bewegingen.

Ik ga op reis en ik spring, pak een briefje met een getal en spring het getal. Dan de volgende: hinkelen.  Pak dan een nieuwe briefje. ik ga eerst ... hinkelen en dan ...springen. Bedenk de volgende beweging: buigen. Pak een briefje....  Ik ga ...buigen..... hinkelen en dan springen.

Spel 4: Tafels


Leg in de tuin briefjes neer met de antwoorden van de tafel van... In het potje zitten nu de tafelsommen van de tafel van bv 4.  Als ouder pakt u een som uit het potje en leest deze voor  en het kind rent naar het goede antwoord. Dan het volgende briefje.... 
Neem de tijd op en stimuleer uw kind om dit steeds sneller te doen.




Spel 5 Springen in huppen en hupjes.

Doe in het potje de getallenbriefjes boven de 20. U pakt een getal en het kind springt in huppen van 10 en hupjes van 1. bv 66 10 20 30 40 50 60  61  62  63  64  65  66.  Dan doet u bv de volgende en laat het kind de sprongen zeggen.

Spel 6 Springen met ....

Doe in het potje de getallenbriefjes boven de 20. U pakt een getal en het kind springt met sprongen van 10. Bv u pakt 33, het kind springt en zegt dan hardop dan 43, 53, 63, 73, 83, 93,  Zijn ze bij de 100, dan pakt u een nieuw getal. 

Spel 7  Trek een streep

Trek een streep. De streep is de 50.... links van de streep horen de getallen tot 50 rechts de getallen over de 50. U trekt een getal uit het potje en uw kind springt naar de goede kant van de streep.
U kunt ook het briefje laten halen en het kind( als het niet waait, het briefje in het juiste vaak laten leggen. 


Belangrijk is: veel rennen en veel plezier..!




woensdag 18 maart 2020

Garfield's Count Me game

Het rekenspel Garfield's Count Me In mogen scholen tot 6 april gratis inzetten.
Handig oefenmiddel om kinderen functioneel aan het oefenen te krijgen. 

Garfield’s Count Me In is een zogeheten ‘serious game’ waarmee kinderen van het (speciaal) basisonderwijs thuis en op school hun rekenvaardigheden kunnen oefenen. De game is gebaseerd op het populaire stripkarakter “Garfield”. Garfield’s vriendjes zijn ontvoerd door merkwaardige buitenaardse wezentjes en Garfield is van plan ze te bevrijden. Dit doet hij door allerlei puzzels en uitdagingen op te lossen.
Stuur een e-mail naar e.gommers@vangorcum.nl als u gebruik wilt maken van de gratis periode tot 6 april.

De game kan gespeeld worden op Android, iOS, Windows en Mac.
Vanaf vandaag is de game zowel in de Google Play Store als in de AppStore van Apple gratis te downloaden tot 25-03-2020.

Klik hier voor de link van een artikel.

zondag 15 maart 2020

Pasen Rekenspel 167 Eierspel

Groep:             1,2,3,4

Materiaal:         min.2  eierdozen (met 6 of met 10) dobbelstenen die                              jezelf kunt veranderen,  nep eieren of blokjes  
Domein:           getallen
Doel:                oefenen van hoeveelheden
Vorm:              groepjes van 2,3,4 




Klik hier voor de link

zondag 8 maart 2020

Rekenspel 253 Potje 50

Groep:             4,5
Materiaal:        2 dobbelstenen,  kladblaadje en pen

Domein:           getallen
Doel:                automatiseren van optellen, tafel van 5 automatiseren
Vorm:              in twee- of drietallen



De kinderen gooien op de beurt 2 dobbelstenen. Als ze een dubbele gooien hebben ze een punt. Behalve bij de 3 en de 6. Bij de 6 krijgen ze 25 punten. bij de 3 worden alle punten gewist. De winnaar is degene die het eerst 50 punten haalt!

zondag 1 maart 2020

Rekenspel 252 Kamertje verhuren

Groep:             4,5
Materiaal:        werkblad met stippen, rode en blauwe  pen  

Domein:           meten en meetkunde
Doel:                logisch nadenken en ruimtelijk inzicht
Vorm:              in tweetallen evt koppels tegen tegen



Het spel wordt meestal gespeeld op een vlak, waarop puntjes in de vorm van een vierkant staan. Elke beurt mag een speler een puntje met een ander puntje verbinden door er een streepje tussen te plaatsen. Als een kind een hokje compleet maakt mag hij hem invullen (bijvoorbeeld met zijn voorletter), en mag hij daarna nog een keer. Normaliter trekken de kinderen om de beurt een lijntje. Het spel eindigt als een kind meer dan de helft van de beschikbare hokjes gepakt heeft.


Bron:  "La Pipopipette - Nouveau Jeu de Combinaisons" Edouard Lucas


Klik hier voor het speelbord