In de nieuwste Volgens Bartjes* staat een lezenswaardig artikel van
Anneke Noteboom en Sophie Verheyen over de inzet van rekenspellen met kleuters.
Het beschrijft een project op de Aletta Jacobsbasisschool in Arnhem. In dit
project worden rekenspellen in gezet op school en thuis. Spelenderwijs worden
rekenvaardigheden bij kleuters ontwikkeld. Maar niet alleen de
rekenvaardigheden. Door het werken met rekenspellen kunnen ook de executieve
functies worden getraind. Executieve functies zijn het vermogen om dingen te organiseren,
te focussen en impulsen onder controle te houden. Verminderde executieve
functies leiden tot problemen met doelgericht gedrag en liggen ten grondslag
aan ADHD, autisme en leerstoornissen. Het zijn dus de functies in je brein die
het mogelijk maken dat je rationele beslissingen neemt, impulsen beheerst en
kunt focussen op wat belangrijk is. De auteurs van Slim maar… van Peg Dawson en Richard Guare onderscheiden elf
vaardigheden:
- Respons-inhibitie: nadenken voordat je iets doet.
- Werkgeheugen: informatie in je geheugen houden bij het
uitvoeren van complexe taken.
- Emotieregulatie: emoties reguleren om doelen te behalen of
gedrag te controleren.
- Volgehouden aandacht: aandachtig blijven, ondanks
afleiding.
- Taakinitiatie: op tijd en efficiƫnt aan een taak beginnen.
- Planning/prioritering: een plan maken en beslissen
wat belangrijk is.
- Organisatie: informatie en materialen ordenen.
- Timemanagement: tijd inschatten, verdelen en deadlines halen.
- Doelgericht gedrag: doelen formuleren en
realiseren zonder je te laten afschrikken.
- Flexibiliteit: flexibel omgaan met veranderingen en tegenslag.
- Metacognitie: een stapje terug doen om jezelf en de situatie te overzien en te evalueren.
©Hetty Compaan
Noteboom (2014) geeft in het artikel “Volgens Bartjes” aan dat 7 van deze
functies in meer of mindere mate worden
gestimuleerd door het spelen van (reken)spellen:
* werkgeheugen: informatie in je geheugen vasthouden bij een complexe situatie: welke kaarten hebben bv de mede spelers?,
* planning en prioritering: een plan maken over wat handig is voor het spel verloop,
* emotieregulatie: oefen in het omgang met winnen en verliezen, zien dat verliezen niet zo erg is, nieuw spel nieuwe ronde,
* reactie of respons-inhibitie: eerst denken en dan doen,
* flexibiliteit: je plannetje herzien, als een andere speler je voor is,
* volgehouden aandacht: je aandacht bij het spel blijven houden,
* metacognitie: nadenken over hoe je het probleem tijdens het spel hebt aangepakt!
Redenen genoeg dus om de rekenspellen, naast het oefenen van
rekenvaardigheden in de (kleine) kring of met ontwikkelingsmaterialen, toch maar weer eens uit de kast te halen!
* Noteboom e.a., Kleuters spelen spelletjes, Volgens
Bartjes, Jaargang 34 Nummer 1, Van
Gorcum, Assen
** Peg Dawson en Richard Guare, Slim maar… Uitgeverij Hogrefe 2009, ISBN 978 90 79729 10 4
** Peg Dawson en Richard Guare, Slim maar… Uitgeverij Hogrefe 2009, ISBN 978 90 79729 10 4
Geen opmerkingen:
Een reactie posten