woensdag 23 januari 2019

Tafels flitsen

Bij de website Wijzer over de basisschool vindt u voor ouders een zinvol artikel over tafels oefenen. Met filmpjes van verschillende spelletjes.




Er wordt uitleg gegeven over de verschillende stappen bij het aanleren van de tafels.

"Het leren vermenigvuldigen is namelijk geen gemakkelijk klus. Veel kinderen hebben er moeite mee. De rekenmethodes starten in groep 4 met het aanleren van de tafels zoals wij die kennen: het opdreunen van de rijtjes.
De ene methode leert in groep 4 de tafels 1 tot en met 5 en de tafel van 10, de andere leert meteen alle tafels tot en met tien aan. Maar voordat hiermee wordt begonnen is er al heel wat aan vooraf gegaan.


De tafels aanleren op 3 manieren gedaan om zo het vermenigvuldigen inzichtelijker te maken:

het rechthoekmodel,
het groepjesmodel en
het lijnmodel.

Een voorbeeld van een rechthoekmodel is een bak met zomerplantjes.
De bak is 3 rijen breed en 5 rijen lang.
De structuur van de bak, de plantjes staan netjes op een rij, nodigt uit tot versneld optellen. Namelijk 5+5+5. Dit model staat getekend in het werkboek op school, met mooie plantjes erin, zodat kinderen er een goede voorstelling van kan maken.
Een volgende stap is het zelf tekenen van het model. Dan zullen de plantjes al vrij snel veranderen in symbolen. De versnelling in het rekenproces zal hierdoor ontstaan.

Een ander model is het groepjesmodel.
“Maak groepjes van 5 koekjes en tel hoeveel groepjes je hebt getekend.”

Tot slot het lijnmodel. Bij dit model wordt gebruik gemaakt van een getallenlijn. Op deze lijn laat je sprongen zien. Het herhaald optellen wordt zo heel inzichtelijk gemaakt.

In deze drie modellen is er sprake van voorbereidend vermenigvuldigen. De kinderen zien wat er gebeurt, maar maken nog geen gebruik van van formele taal. Het woord ‘keer’ blijft nog achterwege. Het leren verwoorden en handelen vindt tegelijkertijd plaats, zodat kinderen een koppeling leren maken tussen wat ze zeggen en doen. Zo blijft de taal betekenisvol.

De kinderen leren eerst wat vermenigvuldigen inhoudt en dan pas hoe ze de sommen noteren.

Nu kinderen weten wat vermenigvuldigen inhoudt, kunnen ze verder naar de volgende stap. Ze mogen nu zelf een betekenisvolle situatie bedenken bij de opgegeven som. Op deze manier blijft de keersom betekenis houden en weten de kinderen wat ze doen.

In deze begripsvormingsfase, krijgen de rechthoek- en groepsmodellen veel aandacht. Deze modellen zorgen ervoor dat kinderen begrijpen wat ze doen. Deze ondersteunende modellen verklaren dat het bij vermenigvuldigen gaat om herhaald optellen.

Als kinderen het principe kennen kunnen strategieën worden gebruikt om de tafels te oefenen:

Bijvoorbeeld:
de omkeerstrategie (8×4 = 4×8),
verdubbelen (3×4= 12 dus 6×4 = het dubbele van 12) en
halveren (10×4=40, 5×4=20, de helft van 40)."



Klik hier voor de link voor  het hele artikel en de de tafelideeën 

Klik hier voor de link voor de flitskaartjes

Geen opmerkingen: