Pagina's
zondag 19 december 2021
woensdag 15 december 2021
Speciaal Rekenspel 28 Kerstspel
Groep: 4,5
Materiaal: 3 pionnen, dobbelsteen, opdrachtkaartjes,
pen en papier, speelgeld.
Domein: getallen
meten en meetkunde: onderdeel geld
Doel: getalbegrip en geldsommen
Vorm: drietallen
Dit kerstspel kent verschillende versies. De eerste versie is bedoeld voor groep 4,5. Het gaat hier onder andere om het inwisselen en het optellen van geld. Het speelbord is ook in een Publisher bestand, zodat u de opdrachtkaartjes kunt aanpassen aan uw situatie of uw groep. Klik hier voor de borden en spelregels.
zondag 12 december 2021
Kerst Rekenspel 78 Wie vindt de kerstbal
Groep: 4+,5, 6,7,8
Materiaal: Per kind: 2 x een rooster met 7 vakjes, of meer vakjes
een rood en groen potlood
Domein: meten en meetkunde
Doel: ruimtelijke oriëntatie, logisch denken en redeneren, tafels
Vorm: tweetallen
zondag 5 december 2021
Speciaal Rekenspel 27 Afscheid van de Sint: 6 Decemberspel
Materiaal: dobbelsteen, een spelbord per kind,
voorraad fiches of doppen
Domein: getallen
Doel: getalbegrip: het getal 6
Vorm: twee-, drie-, viertallen
Nog even een spelletje om het afscheid van de Sint te vieren, voordat we ons weer storten in het Kerstgedruis
Klik hier voor de link
zondag 28 november 2021
Rekenspel 194 Sinterklaas memorie
Materiaal: speelbord gekopieerd op A3, pepernoten
Doel: onthouden van juiste kleur op de juiste plek
Vorm: 2 a 3 kinderen
Gevonden op internet bij www.piekie.com Een grappig memoriespelletje voor jonge kinderen.
Werkwijze:
Leg op elk rondje een pepernoot.
Til om de beurt 2 pepernoten op.
Is de kleur hetzelfde?
Pak dan de pepernoten.
Klaar? Wie heeft de meeste? Die wint. En dan? Mmmmm!
Klik hier voor de website
Klik hier voor het speelbord 1
Klik hier voor het speelbord 2
zondag 21 november 2021
Spelletjesmiddag Sinterklaasspelen voor de onderbouw
In dit blog vind je inmiddels heel veel Sintspelen.
Zie hier het overzicht:
Rekenspel 156 Sinterklaas en de verdwenen wortels
Klik hier voor de link
Rekenspel 155 De strijd om de Scoorsteen
Klik hier voor de link
Rekenspel 123 24 game Sinterklaasspel
Klik hier voor de link
Rekenspel 122 Piet is verliefd
Klik hier voor de link
Rekenspel 76 Decemberspel
Klik hier voor de link
Rekenspel 75 Sinterklaas op drift
Klik hier voor de link
Rekenspel 74 Pietje pienter pakt uit
Klik hier voor de link
Rekenspel 47 Waar is het pakje verstopt
Klik hier voor de link
Rekenspel 21 3 op een rij
Klik hier voor de link
Rekenspel 20 Bordspel
Klik hier voor de link
woensdag 17 november 2021
Speciaal Rekenspel 123 24-game – Sinterklaas versie
Er zijn kaarten voor 3 verschillende niveaus.
zondag 14 november 2021
Gouden ouwe : Rekenspel 73 Schimmel is ziek
Sommige boeken hebben echter niet een een rekenkundige context. Maar door de spellen die aansluiten bij de inhoud van het boek wordt er een betekenisvolle leersituatie gecreëerd. Dat is er aan de hand bij het spel van Schimmel is ziek.
Het prentenboek: Schimmel is ziek van Bette Westra en Annemarie van Haeringen leent zich voor veel telactiviteiten: Hoeveel stippen tel je op de schimmel, hoe Pieten zie je, hoeveel benen heeft de schimmel. ect.
Van het boek is ook een digitale versie beschikbaar: klik hier.
Rekenspel: Schimmel is ziek
Maak de schimmel van Sinterklaas weer beter!
Groep: 2,3
Materiaal: spelbord, 1 dobbelsteen, 20 rode fiches
Domein: getallen
Doel: herkennen van dobbelsteen structuren
getalbegrip tot 20
Vorm: twee-of drietallen
Voor jonge kinderen: Geef elk kind een speelbord en leg er wat fiches op. Gooit het kind 5 dan mag het een fiches van het bord nemen. Wie heeft als eerste alle fiches van Schimmel weg kunnen halen?
Variatie
Voor kinderen die meer aankunnen: Geef de kinderen 3 dobbelstenen. Met de drie dobbelstenen moeten de kinderen een som maken waar het antwoord 5 uit komt. De som schrijven ze op zodat later de bewerking kan worden bekeken. Als dat lukt mag er een fiches van het paard. U kunt ook kinderen laten samenwerken en meerdere groepen tegen elkaar laten spelen. Wat is de stand na bv 5 minuten?
Printversie van het spelbord uitprinten op A3 formaat: klik hier
zondag 7 november 2021
Rekenspel 295 Boem met speelkaarten
Materiaal: speelkaarten met alleen de aas(telt als 1) en de kaarten tot 9
pen en papier.
Domein: getallen
Doel: automatiseren van bewerkingen tot 100
Vorm: tafelgroepje
Wie het eerst de uitkomst weet, zegt BOEM. Vervolgens gaan de medespelers de uitkomst controleren. Klopt het, dan krijgt het kind 10 punten voor zijn snelle rekenwerk; is het niet goed, dan krijgen alle andere kinderen 5 punten. Wie het eerst 100 punten heeft, is de winnaar!
Het kind wat aan de beurt is telt 9 kaarten uit en legt ze snel op een rij. Iedere speler maakt de rekensom: tel alle even kaarten bij elkaar op en idem met alle oneven kaarten.
Gebruik alleen de kaarten tot het getal 5. Of gebruik ook de kaarten tot het getal 10!
zondag 31 oktober 2021
Rekenspel 294 Flitsen met vormen
voorwerpen die boven genoemde vormen hebben
evt. een bakje met fiches
Domein: meetkunde
Doel: herkennen van meetkundige vormen
Vorm: kleine kring evt. klassikaal
Tip: Als kinderen het principe door hebben kunt u dit spel door de kinderen zelf laten spelen. Wie een goed antwoord heeft mag een fiche uit de pot halen. Wie verzamelt de meeste fiches?
zondag 24 oktober 2021
Rekenspel 293 Tel tot ....
Materiaal: geen
Domein: getallen
Doel: tellenrij en uitspreken van getallen
Vorm: klassikaal
Zonder beurt afspraken te maken probeer je met de groep tot 20 te tellen. De kinderen mogen gewoon roepen, maar geen 2 getallen na elkaar roepen. Iemand roept 1, een ander reageert met 2 etc. Máár... wanneer er tegelijkertijd een getal geroepen wordt, begint het tellen weer opnieuw. Je zult zien dat dit nog lastig is!
Start voor bij ouderen groepen bij hogere getalen 1001 of 10.002
woensdag 6 oktober 2021
Rekenspel 292 Getallenrij
Materiaal: kaartjes met getallen, fiches, evt. een controle getallenlijn
Domein: getallen
Doel: oefenen van de getallen lijn
Vorm: drietallen
Tip:
Voor ouderen kinderen kunnen de getallen tot 100 worden gebruikt. Eventueel kun je de kaarten van het spel Take 5 gebruiken. Dan hoef je zelf geen kaarten te maken.
zondag 26 september 2021
Rekenspel 291 Voel getallen
zondag 30 mei 2021
Rekenspel 290 Tafeltekening van de zomer
Materiaal: kleurpotloden
Domein: getallen
Doel: tafels
Vorm: groep
zondag 16 mei 2021
Rekenspel 289 Vinger twister
Vingertwister is een rekenspel voor groep 3, 4 en 5. Met dit spel kunnen kinderen oefenen met het splitsen van getallen onder de tien. In het bijzonder worden de 'vriendjes van tien' geoefend. Maar het gaat niet alleen om het leren splitsen van getallen. Het gaat ook om het ontdekken van een slimme speelstrategie. Want degene die zijn vingers handig neerzet, heeft een grotere kans om te winnen.
Klik hier voor de link van het filmpje voor de uitleg.
Klik hier voor de pdf met uitleg voor het spelen met 3 vingers.
Klik hier voor de pdf met uitleg voor het spelen met 2 vingers
zondag 9 mei 2021
Rekenspel 288 Knooptenen
Materiaal: knopen, zandlopen van een minuut of mogelijk time timer
Domein: getallen/meten
Doel: tellen en tijdsbesef
Vorm: kleine groep
Op de vloer liggen verspreid verschillende knopen. De kinderen hebben hun sokken en schoenen uit. De time timer wordt op een minuut gezet. De kinderen mogen met hun tenen proberen een knoop van de grond op te rapen. Deze knopen leggen ze apart. Als de time timer stopt, gaan ze tellen hoeveel knopen hebben "gevangen". De knopen worden weer in het spel gelegd. Dan start een volgende ronde.
Tip:
Je kunt met een turflijstje bijhouden wie uiteindelijke de meeste potjes hebben gewonnen.
zondag 25 april 2021
Spreuk 42
Spelen is de meest natuurlijke bezigheid van jonge kinderen en van spelen leren ze op de meest efficiënte wijze; ze leren over zichzelf, over anderen en over de wereld om hen heen. Als we kinderen het spel afnemen, dan ontnemen we hen hun kind-zijn!
zondag 18 april 2021
Rekenspel 269 Koningssjoelen voor thuis
Materiaal: oranje doppen van sappakken of frisdrank
Domein: getallen
Doel: bewerkingen
Vorm: met 2,3,4??
Enige voorwaarde is wel: een gladde vloer.. of als je een sjoelbak hebt gebruik je deze.
Plak met gekleurd een sjoelbak op de grond. En laat kinderen lekker sjoelen. Je kunt het moeilijke maken door een doos met gaten te maken waar de oranje doppen in moeten.
Wel belangrijk natuurlijk is om de stand steeds uit te rekenen! ☺
woensdag 14 april 2021
Rekenspel 287 Kleurenloop of cijferloop
In de doos voor Koningspelen 2021 zat een mooi kaartspel. Voor wie het niet gezien heeft......
Hier de link naar de beschrijving
Klik hier voor de link spel kleurenloop
Kijk hier voor de link spel cijferloop.
Volgens mij kan de indeling voor groepen en regels naar eigen inzicht worden aangepast. Een mooi klassikaal beweeg- en loopspel
zondag 11 april 2021
Rekenspel 286 Wie komt het dichtsbij.......
Materiaal: papier en pen
Domein: bewerkingen
Doel: automatiseren van sommen tot 100
Vorm: hele groep
Als leerkracht schrijf je vijf getallen op het bord. Je noemt vervolgens een getal onder de 100. Bijvoorbeeld 68.
woensdag 7 april 2021
Rekenkaarten gemaakt door Daphne
Onze PEPPER heeft voor de onderbouw prachtige rekenkaarten gemaakt. Ik mag ze van haar delen! Bij deze.
woensdag 31 maart 2021
Rekenspel 285 Opwarmer Goude ouwe Buitenles 2016
In een oude brochure van de Buitenlesdag 2016 vond ik dit spel:
Rekenen met dobbelstenen en pionnen
Groep: 3,4,5
Materiaal: grote dobbelsteen
Domein: getal en getalrelaties
Doel: automatiseren tot 20
Vorm: met de groep
De groep wordt in tweeën gedeeld. Om de beurt gooit elke groep twee dobbelstenen: de som van de dobbelstenen bepaalt welke pion er met een bal wordt omgegooid. Als alle pionnen om zijn is er een winnaar. Welke groep gooide de meeste pionnen om? Welke groep gooide de hoogste som aan pionnen om?
Klik hier voor de link van de hele brochure
zondag 21 maart 2021
Pasen Rekenspel 91
Rekenspel 91 Waar is het ei verstopt?
Materiaal: een mooi paasei
Doel: lokaliseren
Vorm: klassikaal, groepjes
zondag 14 maart 2021
Rekenspel 284 Master mind: maar dan anders
Materiaal: pen en papier
Domein: getal en getalrelaties
Doel: uitspreken van grote getallen, evt. geld bedragen
logisch redeneren
Vorm: in tweetallen
Het gaat om het redeneren, maar ook om het uitspreken van grote getallen.
zondag 7 maart 2021
Rekenspel 283 Tafel spel met levens
Materiaal: papier en pen
Domein: bewerkingen
Doel: automatiseren van tafels
Vorm: 3 a 4 personen
- Potlood of pen
- Papier
- Spreek van tevoren af, hoeveel ‘levens’ iedereen krijgt. Als de tafel nog niet zo vaak geoefend is, kun je voor 2 levens per persoon kiezen. Als de tafel al vaker is geoefend, kun je 1 leven aanhouden. Misschien vind je het zelfs wel spannender zonder levens!
- Spreek van tevoren af hoe lang je over het antwoord mag nadenken. Je kunt beginnen met 3 seconden. Als de tafel vaker is geoefend, kun je voor 2 seconden kiezen.
- Spreek af wie er begint met het opzeggen van bijvoorbeeld de tafel van 5. Je begint bij de eerste som: 1 x 5 = …
- Na ieder goed antwoord krijg je een punt. Turf de punten op een stuk papier.
- Daarna is de volgende speler aan de beurt.
- Bij een fout antwoord mag je je ‘leven’ inzetten.
- Als je geen levens meer hebt en je geeft een verkeerd antwoord, krijg je een minpunt.
- Degene die het verkeerde antwoord gaf en ervoor zorgt dat het spel van voor af aan moet beginnen, mag het nieuwe spel starten.
- Je kunt de tafel van achter naar voor opzeggen.
- Je kunt afspreken dat de ander een som voor je kiest, die je moet oplossen. Op deze manier wordt de tafel door elkaar geoefend.
- Je stelt als extra regel in, dat je bij de tafel van 5 geen uitkomsten mag zeggen, die ook in de tafel van 3 zitten. Bijvoorbeeld bij de sommen 3 x 5 = … (stilte) of 6 x 5 = … (stilte). Doe je dat wel, dan ben je een ‘leven’