zondag 19 december 2021

Kerstgroet

Goede Kerstdagen en een Gezegend 2022!



woensdag 15 december 2021

Speciaal Rekenspel 28 Kerstspel

Rekenspel 28 Kerstspel

Groep:             4,5
Materiaal:        3 pionnen, dobbelsteen, opdrachtkaartjes,
                        pen en papier, speelgeld.
Domein:           getallen
                        meten en meetkunde: onderdeel geld
Doel:                getalbegrip en geldsommen
Vorm:               drietallen



Dit kerstspel kent verschillende versies. De eerste versie is bedoeld voor groep 4,5. Het gaat hier onder andere om het inwisselen en het optellen van geld. Het speelbord is ook in een Publisher bestand, zodat u de opdrachtkaartjes kunt aanpassen aan uw situatie of uw groep.  Klik hier voor de borden en spelregels.

zondag 12 december 2021

Kerst Rekenspel 78 Wie vindt de kerstbal

Rekenspel 78 Wie vindt de kerstbal
Groep:             4+,5, 6,7,8
Materiaal:        Per kind: 2 x een  rooster met 7 vakjes, of meer vakjes 
                        een rood en groen potlood
Domein:           meten en meetkunde
Doel:               ruimtelijke oriëntatie, logisch denken en redeneren, tafels 
Vorm:              tweetallen



Klik hier voor de spelregels

zondag 5 december 2021

Speciaal Rekenspel 27 Afscheid van de Sint: 6 Decemberspel

Groep:             1,2
Materiaal:        dobbelsteen, een spelbord per kind,
                        voorraad fiches of doppen
Domein:           getallen
Doel:                getalbegrip: het getal 6
Vorm:               twee-, drie-, viertallen


Nog even een spelletje om het afscheid van de Sint te vieren, voordat we ons weer storten in het Kerstgedruis

Klik hier voor de link

zondag 28 november 2021

Rekenspel 194 Sinterklaas memorie

Groep:              peuters  1,2
Materiaal:        speelbord gekopieerd op A3, pepernoten
Domein:           meten en meetkunde
Doel:                 onthouden van juiste kleur op de juiste plek
Vorm:                2 a 3 kinderen



Gevonden op internet bij www.piekie.com  Een grappig memoriespelletje voor jonge kinderen.

Werkwijze:
Leg op elk rondje een pepernoot.
Til om de beurt 2 pepernoten op.
Is de kleur hetzelfde?
Pak dan de pepernoten.
Klaar? Wie heeft de meeste? Die wint. En dan? Mmmmm!

Klik hier voor de website
Klik hier voor het speelbord 1
Klik hier voor het speelbord 2

zondag 21 november 2021

Spelletjesmiddag Sinterklaasspelen voor de onderbouw

Een leuk idee voor de onderbouw: een spelletjes middag met Sinterklaasspelen. Hier vind je een aantal voorbeelden.






In dit blog vind je inmiddels heel veel Sintspelen.

Zie hier het overzicht:

Rekenspel 156 Sinterklaas en de verdwenen wortels

Klik hier voor de link


Rekenspel 155 De strijd om de Scoorsteen

Klik hier voor de link


Rekenspel 123 24 game Sinterklaasspel

Klik hier voor de link


Rekenspel 122 Piet is verliefd

Klik hier voor de link


Rekenspel 76 Decemberspel

Klik hier voor de link



Rekenspel 75 Sinterklaas op drift

Klik hier voor de link


Rekenspel 74 Pietje pienter pakt uit

Klik hier voor de link


Rekenspel  47 Waar is het pakje verstopt

Klik hier voor de link


Rekenspel 21  3 op een rij

Klik hier voor de link


Rekenspel 20 Bordspel

Klik hier voor de link



woensdag 17 november 2021

Speciaal Rekenspel 123 24-game – Sinterklaas versie

Leuk voor de Sinterklaastijd voor de groepen 4,5,6,7

Er zijn kaarten voor 3 verschillende niveaus.



Klik hier voor de link

zondag 14 november 2021

Gouden ouwe : Rekenspel 73 Schimmel is ziek

Een gouden ouwe: Schimmel is ziek! Eenvoudig, maar elk jaar weer topspel.

Prentenboeken sluiten aan bij de belevingswereld van jonge kinderen. Door het gebruik van prentenboeken bij het ontwikkelen van getalbegrip maken kinderen kennis met rekensituaties die zich in de dagelijkse praktijk voordoen. Door aansluitende rekenspelletjes te spelen in de context van het verhaal krijgen de rekenhandelingen betekenis voor kleuters en blijft het aangebodene beter hangen.

Sommige boeken hebben echter niet een een rekenkundige context. Maar door de spellen die aansluiten bij de inhoud van het boek wordt er een betekenisvolle leersituatie gecreëerd. Dat is er aan de hand bij het spel van Schimmel is ziek.








Een leuk prentenboek geschikt voor reken- en telactiviteiten is het boek: Schimmel is ziek.
Schimmel wil geen wortels en geen hooi en haar vacht zit vol rode vlekken. 'Het zijn de mazelen,' zegt de paardendokter. 'Met een week rust en een dieet van rode bieten is het zo weer over.' 'Dat kan niet!' zegt Sint.'' Morgen ben ik jarig.' 'Het moet', zegt de paardendokter. 'Anders word ze niet beter.' Wat moet Sinterklaas nu doen?

Het prentenboek: Schimmel is ziek van Bette Westra en Annemarie van Haeringen leent zich voor veel telactiviteiten: Hoeveel stippen tel je op de schimmel, hoe Pieten zie je, hoeveel benen heeft de schimmel. ect. 



 
Van het boek is ook een digitale versie beschikbaar: klik hier.


Rekenspel: Schimmel is ziek
Maak de schimmel van Sinterklaas weer beter!

Groep:            2,3
Materiaal:       spelbord, 1 dobbelsteen, 20 rode fiches

Domein:          getallen
Doel:               herkennen van dobbelsteen structuren
                       getalbegrip tot 20

Vorm:              twee-of drietallen


Leg op de schimmel 20 rode fiches. Kinderen gooien om de beurt met de dobbelsteen. Wie 5 gooit mag een rode fiche van de schimmel pakken. Als alle fiches weg zijn is de schimmel weer beter. De winnaar is degene met de meeste fiches.


 


Variatie
Voor jonge kinderen: Geef elk kind een speelbord en leg er wat fiches op. Gooit het kind 5 dan mag het een fiches van het bord nemen. Wie heeft als eerste alle fiches van Schimmel weg kunnen halen?

Variatie
Voor kinderen die meer aankunnen: Geef de kinderen 3 dobbelstenen. Met de drie dobbelstenen moeten de kinderen een som maken waar het antwoord 5 uit komt. De som schrijven ze op zodat later de bewerking kan worden bekeken. Als dat lukt mag er een fiches van het paard. U kunt ook kinderen laten samenwerken en meerdere groepen tegen elkaar laten spelen. Wat is de stand na bv 5 minuten?

© Foto's Tanja Benschop
Printversie van het spelbord uitprinten op A3 formaat: klik hier
 




zondag 7 november 2021

Rekenspel 295 Boem met speelkaarten

Groep:             4+ ,5,6
Materiaal:       speelkaarten met alleen de aas(telt als 1) en de kaarten tot 9 

                        pen en papier.
Domein:          getallen
Doel:               automatiseren van bewerkingen tot 100
Vorm:              tafelgroepje

 
 
BOEM spelletje met speelkaarten
Schudt alle kaarten door elkaar. Het kind wat aan de beurt is telt 9 kaarten uit en legt ze snel op een rij. Iedere speler maakt de rekensom: tel alle 9 kaarten bij elkaar op.
Wie het eerst de uitkomst weet, zegt BOEM. Vervolgens gaan de medespelers de uitkomst controleren. Klopt het, dan krijgt het kind 10 punten voor zijn snelle rekenwerk; is het niet goed, dan krijgen alle andere kinderen 5 punten. Wie het eerst 100 punten heeft, is de winnaar!

Soms hebben meerdere kinderen tegelijk 100 punten, dan wint het kind die de meeste keren 10 punten behaalde.
Variatie:
Het kind wat aan de beurt is telt 9 kaarten uit en legt ze snel op een rij. Iedere speler maakt de rekensom: tel alle even kaarten bij elkaar op en idem met alle oneven kaarten.

Gebruik alleen de kaarten tot het getal 5. Of gebruik ook de kaarten tot het getal 10!

zondag 31 oktober 2021

Rekenspel 294 Flitsen met vormen

Groep:           1,-2
Materiaal:       plaatjes van een vierkant, cirkel, driehoek, rechthoek,
                       voorwerpen die boven genoemde vormen hebben

                       evt. een bakje met fiches
Domein:         meetkunde
Doel:              herkennen van meetkundige vormen

Vorm:             kleine kring evt. klassikaal
Bespreek de vormen met de kinderen. Vraag kinderen om de vorm op de zoeken in de klas.  Evt. verzamelt u zelf verschillende vormen. Leg 3 vormen op de tafel. U laat vervolgens kort een plaatje van een vorm zien. Kinderen moeten vervolgens de uit de 3 vormen halen die op de tafel liggen. Hebben ze de vorm aan gewezen, dan laat u de flitsvorm ter controle zien.

Tip: 
Als kinderen het principe door hebben kunt u dit spel door de kinderen zelf laten spelen. Wie een goed antwoord heeft mag een fiche uit de pot halen. Wie verzamelt de meeste fiches?

Tip: U kunt het spel uitbreiden met meerdere vormen.
Voorbeeld vormen: klik hier
Voor andere ideeën met vormen: juf Sanne: klik hier
 

Bron: Clements, D.H., & Sarama, J. (2009). Learning and teaching early math: The learning trajectories approach. New York: Routledge.

zondag 24 oktober 2021

Rekenspel 293 Tel tot ....

Groep:             2,3,4,5,6
Materiaal:        geen

Domein:           getallen
Doel:                tellenrij en uitspreken van getallen
Vorm:               klassikaal

 
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
1001,1002,1003,1004
10.001, 10.002,10.003,10.004

Zonder beurt afspraken te maken probeer je met de groep tot 20 te tellen. De kinderen mogen gewoon roepen, maar geen 2 getallen na elkaar roepen. Iemand roept 1, een ander reageert met 2 etc. Máár... wanneer er tegelijkertijd een getal geroepen wordt, begint het tellen weer opnieuw. Je zult zien dat dit nog lastig is!

Variatie:
Start voor bij ouderen groepen bij hogere getalen 1001 of 10.002
Bron: www.jufanke.nl
 
 

 

woensdag 6 oktober 2021

Rekenspel 292 Getallenrij

Groep:             1,2, 3,
Materiaal:        kaartjes met getallen, fiches, evt. een controle getallenlijn  

Domein:           getallen
Doel:               oefenen van de getallen lijn
Vorm:              drietallen


 

Getalkaarten tot 20 liggen omgedraaid (dus met het getal naar beneden) voor de kinderen op de tafel. Er wordt telkens één getalkaart omgedraaid. Het kind dat aan de beurt is zegt welk getal ervoor komt en welk getal erna. Kinderen controleren evt.het getal op de controle lijn. Als kinderen het antwoord goed hebben, mogen ze een fiche uit de pot.

Tip:
Voor ouderen kinderen kunnen de getallen tot 100 worden gebruikt. Eventueel kun je de kaarten van het spel Take 5 gebruiken. Dan hoef je zelf geen kaarten te maken.

zondag 26 september 2021

Rekenspel 291 Voel getallen

Groep:            1, peuters
Materiaal:        ondoorzichtige knikkerzak of voelzak
Domein:           getallen
Doel:                doel tellen tot 10
Vorm:               groep






Werkwijze: Stop in een – ondoorzichtige – knikkerzak een aantal voorwerpen. Bijvoorbeeld van het thema waarover gewerkt wordt. Kies uit de aantallen 2 tot en met 10.Laat vervolgens de zak rondgaan.
Elk kind mag om de beurt voelen en zwijgend tellen hoeveel voorwerpen er in zitten. De kinderen steken zoveel vingers op als het aantal voorwerpen dat ze hebben gevoeld.
Zij houden hun vingers verborgen achter hun rug. Als iedereen is geweest, mogen alle
kinderen laten zien hoeveel vingers ze hebben opgestoken. Kijk wie het goed had. Haal dan
de voorwerpen uit de zak, nog zonder te tellen.

Leg de voorwerpen zo neer, dat ze verkort geteld kunnen worden, bijvoorbeeld volgens de
dobbelsteenfiguur en/of twee aan twee.

Vraag: Hoeveel zijn het er? Wie had er zoveel vingers opgestoken?  

Stimuleer dat kinderen het antwoord in een keer zeggen.

Evt. kan het ook in een kleine kring gespeld worden. Laat kinderen dan net zoveel fiches neerleggen als voorwerpen. Wel zo dan andere kinderen hun fiches niet zo maar kunnen zien.

zondag 30 mei 2021

Rekenspel 290 Tafeltekening van de zomer


Groep:             4,5, 
Materiaal:        kleurpotloden

Domein:           getallen
Doel:                
tafels
Vorm:               groep




De kinderen mogen een tekening maken, met het thema Zomer.  Het wordt een speciale tekening, omdat ze de tafel van 5 erin moeten verwerken. Bijvoorbeeld door een bloemenperkje te tekenen met .. x 5 bloemen.

zondag 16 mei 2021

Rekenspel 289 Vinger twister



Vingertwister is een rekenspel voor groep 3, 4 en 5. Met dit spel kunnen kinderen oefenen met het splitsen van getallen onder de tien. In het bijzonder worden de 'vriendjes van tien' geoefend. Maar het gaat niet alleen om het leren splitsen van getallen. Het gaat ook om het ontdekken van een slimme speelstrategie. Want degene die zijn vingers handig neerzet, heeft een grotere kans om te winnen.

Klik hier voor de link van het filmpje voor de uitleg.
Klik hier voor de pdf met uitleg voor het spelen met 3 vingers.
Klik hier voor de pdf met uitleg voor het spelen met 2 vingers

zondag 9 mei 2021

Rekenspel 288 Knooptenen

Groep:            1,2,
Materiaal:       knopen, zandlopen van een minuut of mogelijk time timer  
                 
Domein:         getallen/meten
Doel:             
 tellen en tijdsbesef
Vorm:            kleine groep




Op de vloer liggen verspreid verschillende knopen. De kinderen hebben hun sokken en schoenen uit. De time timer wordt op een minuut gezet. De kinderen mogen met hun tenen proberen een knoop van de grond op te rapen. Deze knopen leggen ze apart. Als de time timer stopt, gaan ze tellen hoeveel knopen hebben "gevangen". De knopen worden weer in het spel gelegd. Dan start een volgende ronde.

Tip:
Je kunt met een turflijstje bijhouden wie uiteindelijke de meeste potjes hebben gewonnen.

zondag 25 april 2021

Spreuk 42

 Spelen is de meest natuurlijke bezigheid van jonge kinderen en van spelen leren ze op de meest efficiënte wijze; ze leren over zichzelf, over anderen en over de wereld om hen heen. Als we kinderen het spel afnemen, dan ontnemen we hen hun kind-zijn!



zondag 18 april 2021

Rekenspel 269 Koningssjoelen voor thuis





Groep:             1,2,3,4,5?????
Materiaal:        oranje doppen van sappakken of frisdrank

Domein:           getallen
Doel:                
bewerkingen
Vorm:               met 2,3,4??




Enige voorwaarde is wel: een gladde vloer.. of als je een sjoelbak hebt gebruik je deze.

Plak met gekleurd een sjoelbak op de grond.  En laat kinderen lekker sjoelen. Je kunt het moeilijke maken door een doos met gaten te maken waar de oranje doppen in moeten.

Wel belangrijk natuurlijk is om de stand steeds uit te rekenen! 


woensdag 14 april 2021

Rekenspel 287 Kleurenloop of cijferloop

In de doos voor Koningspelen 2021 zat een mooi kaartspel. Voor wie het niet gezien heeft......

Hier de link naar de beschrijving

Klik hier voor de link spel kleurenloop

Kijk hier voor de link spel cijferloop.

Volgens mij kan de indeling voor groepen en regels naar eigen inzicht worden aangepast. Een mooi klassikaal beweeg- en loopspel



zondag 11 april 2021

Rekenspel 286 Wie komt het dichtsbij.......

Groep:             5,6,
Materiaal:        papier en pen

Domein:          bewerkingen
Doel:               automatiseren van sommen tot 100
Vorm:              hele groep



Als leerkracht schrijf je vijf getallen op het bord. Je noemt vervolgens een getal onder de 100. Bijvoorbeeld 68.

De kinderen moeten met de vijf getallen op het bord zo dicht mogelijk bij de 68 komen. Daarbij mogen ze gebruik maken van optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen (maar net wat ze al geleerd hebben).

woensdag 7 april 2021

Rekenkaarten gemaakt door Daphne

Onze PEPPER heeft voor de onderbouw prachtige rekenkaarten gemaakt. Ik mag ze van haar delen! Bij deze. 


Deze kaarten zijn beschikbaar. Wie je ze ook graag hebben? Mail me dan!

 








woensdag 31 maart 2021

Rekenspel 285 Opwarmer Goude ouwe Buitenles 2016

 In een oude brochure van de Buitenlesdag 2016 vond ik dit spel:



Rekenen met dobbelstenen en pionnen

Groep:            3,4,5
Materiaal:       grote dobbelsteen
Domein:         getal en getalrelaties
Doel:               automatiseren tot 20
Vorm:              met de groep


De groep wordt in tweeën gedeeld. Om de beurt gooit elke groep twee dobbelstenen: de som van de dobbelstenen bepaalt welke pion er met een bal wordt omgegooid. Als alle pionnen om zijn is er een winnaar. Welke groep gooide de meeste pionnen  om? Welke groep gooide de hoogste som aan pionnen om? 

Klik hier voor de link  van de hele brochure

zondag 21 maart 2021

Pasen Rekenspel 91

Rekenspel 91 Waar is het ei verstopt?

Groep:             1,2,3
Materiaal:         een mooi paasei
Domein:           meetkunde
Doel:                lokaliseren
Vorm:              klassikaal, groepjes

Klik hier voor de uitleg

zondag 14 maart 2021

Rekenspel 284 Master mind: maar dan anders

Groep:             5,6,7,8
Materiaal:        pen en papier

Domein:          getal en getalrelaties
Doel:                uitspreken van grote getallen, evt. geld bedragen

                        logisch redeneren
Vorm:              in tweetallen




De kinderen maken op een blaadje een getalschema. Kind 1 schrijft
een getal op. Kind 2 mag het getal niet zien. Vervolgens zegt kind 2 een getal en schrijft dit in zijn of haar schema.Kind 1 zet een rondje om het cijfer dat goed staat en in de kantlijn een streepje voor de cijfers die goed zijn maar niet op de juiste plaats staan. Kind 2 doet dat weer een poging. Hoeveel pogingen heeft kind 2 nodig? Als het getal achterhaald is, wisselen de kinderen van rol.

Tip:
Het gaat om het redeneren, maar ook om het uitspreken van grote getallen.

Tip:
Je kinderen ook met zijn vieren laten spelen. 2 tegen twee. Met name  het logisch redeneren vinden sommige kinderen moeilijk.

Variatie:
- Kan met nog grotere getallen. 
- Om het moeilijker te maken zet je niet een rondje in het genoemde getal, maar ook in de kantlijn.
- Kan ook met geld sommen of met 10-delige breuken,





zondag 7 maart 2021

Rekenspel 283 Tafel spel met levens

Groep:             4,5,6,
Materiaal:        papier en pen

Domein:          bewerkingen
Doel:               automatiseren van tafels 
Vorm:             3 a 4 personen
Het thuis oefenen van tafels thuis en ook het oefenen van de tafels in de klas wordt door kinderen vaak als saai ervaren. Maar… het kan zo veel leuker worden, als het op een speelse manier gaat! Ook dan worden tafels geautomatiseerd en hetzelfde resultaat bereikt. Vaak nog veel sneller, omdat iedereen er plezier in heeft en gefocust moet blijven. Dit spelletje maakt het oefenen een stuk spannender! Je kunt het als ouder met je kind spelen, maar ook als juf of meester met de klas.
Wat heb je nodig?
  • Potlood of pen
  • Papier
Wat te doen?
  • Spreek van tevoren af, hoeveel ‘levens’ iedereen krijgt. Als de tafel nog niet zo vaak geoefend is, kun je voor 2 levens per persoon kiezen. Als de tafel al vaker is geoefend, kun je 1 leven aanhouden. Misschien vind je het zelfs wel spannender zonder levens!
  • Spreek van tevoren af hoe lang je over het antwoord mag nadenken. Je kunt beginnen met 3 seconden. Als de tafel vaker is geoefend, kun je voor 2 seconden kiezen.
  • Spreek af wie er begint met het opzeggen van bijvoorbeeld de tafel van 5. Je begint bij de eerste som: 1 x 5 = …
  • Na ieder goed antwoord krijg je een punt. Turf de punten op een stuk papier.
  • Daarna is de volgende speler aan de beurt.
  • Bij een fout antwoord mag je je ‘leven’ inzetten.
  • Als je geen levens meer hebt en je geeft een verkeerd antwoord, krijg je een minpunt.
  • Degene die het verkeerde antwoord gaf en ervoor zorgt dat het spel van voor af aan moet beginnen, mag het nieuwe spel starten.

Om het spel nog spannender te maken, kun je drie dingen doen.
  1. Je kunt de tafel van achter naar voor opzeggen.
  2. Je kunt afspreken dat de ander een som voor je kiest, die je moet oplossen. Op deze manier wordt de tafel door elkaar geoefend.
  3. Je stelt als extra regel in, dat je bij de tafel van 5 geen uitkomsten mag zeggen, die ook in de tafel van 3 zitten. Bijvoorbeeld bij de sommen 3 x 5 = … (stilte) of 6 x 5 = … (stilte). Doe je dat wel, dan ben je een ‘leven’