Materiaal: papier, 2 dobbelstenen
Domein: getallen
Doel: positionering van getallen op de getallenlijn
Vorm: groepje
In de middenbouw van de basisschool leren
kinderen getallen plaatsen. ‘Positioneren’ noemen we dat. Kinderen moeten weten
dat bijvoorbeeld 45 vóór 54 staat en 34 vóór 43.
Met dit eenvoudige spel kunt u het positioneren op een leuke manier oefenen. U kunt het spel met 2, 3 of 4 personen spelen.
Elke speler krijgt een vel papier en tekent hierop 5 hokjes naast elkaar. Je kunt ook een blad maken met meerder rijen met 5 hokjes onder elkaar.
Verder heeft u 2 dobbelstenen nodig en voor elke speler een pen of een potlood.
Met dit eenvoudige spel kunt u het positioneren op een leuke manier oefenen. U kunt het spel met 2, 3 of 4 personen spelen.
Elke speler krijgt een vel papier en tekent hierop 5 hokjes naast elkaar. Je kunt ook een blad maken met meerder rijen met 5 hokjes onder elkaar.
Verder heeft u 2 dobbelstenen nodig en voor elke speler een pen of een potlood.
· Met de 2
dobbelstenen kun je een getal maken. Een 2 en een 4 bijvoorbeeld maken samen 24
of 42. Vraag van tevoren aan het kind wat het kleinst mogelijk getal en het
grootst mogelijke getal is dat met de dobbelstenen samengesteld kan worden.
(11 en 66.)
(11 en 66.)
· Degene
die aan de beurt is, gooit met de dobbelstenen. Deze speler bepaalt ook welk
getal met de gegooide ogen gemaakt wordt. Dit getal schrijft elke speler in een
van de hokjes op zijn eigen papier.
Let op: plaats je bijvoorbeeld het getal14 in het eerste hokje, dan kun je daar niet
meer het getal 11, 12 of 13 plaatsen. Het gaat er dus om de getallen slim te
plaatsen.
Let op: plaats je bijvoorbeeld het getal
· Wie het
eerste alle hokjes goed ingevuld heeft met de gegooide getallen
(bijvoorbeeld 14, 21, 33, 45 en 62), heeft gewonnen.
(bijvoorbeeld 14, 21, 33, 45 en 62), heeft gewonnen.
Voorbeeld: knip en plak deze hokken in een wordbestand
Uitbreiding:
Voor groep 5 kunt u dit uitbreiden met 3 dobbelstenen en voor groep 6 met 4 dobbelstenen.