Materiaal: 2 of drie dobbelstenen, 100veld
Domein: getallen
Doel: bewerkingen tot 12 of 18 memoriseren en tot 100 automatiseren
Vorm: in twee of drietallen
Elk kind heeft een blad voor zich. Gooi allemaal een keer
met de dobbelsteen en degene die het hoogste gooit, begint. Deze gooit de dobbelstenen en telt de ogen bij
elkaar op. Dan wordt het desbetreffende vakje aangekruist. Dan is het volgende
kind aan de beurt.
Bij iedere beurt tel je de uitkomst van de twee dobbelstenen bij elkaar op en tel je die op bij de vorige score. Ieder houdt zijn eigen score bij. Zo blijf je doorgaan tot je bij honderd aankomt. Wie het eerst bij de 100 is, heeft gewonnen!
Bij iedere beurt tel je de uitkomst van de twee dobbelstenen bij elkaar op en tel je die op bij de vorige score. Ieder houdt zijn eigen score bij. Zo blijf je doorgaan tot je bij honderd aankomt. Wie het eerst bij de 100 is, heeft gewonnen!
Met 3 dobbelstenen
Idem aan twee, echter wordt de rekensom wat moeilijker door de hogere getallen. Gebruik dan wel het blad van 0 tot 120 (deze zit ook bij de gratis printable van Inspired Elementary)
Idem aan twee, echter wordt de rekensom wat moeilijker door de hogere getallen. Gebruik dan wel het blad van 0 tot 120 (deze zit ook bij de gratis printable van Inspired Elementary)
Tip: Van 100 tot 0
Waar optellen kan, is aftrekken natuurlijk ook mogelijk. Zodra de plus-sommen redelijk tot goed geautomatiseerd zijn, dan kan je hetzelfde spelletje ook met min-sommen doen. Begin dan bij 100 en gooi de dobbelsteen. De uitkomst trek je van de 100 af. Ga zo verder tot je bij 0 aankomt. Degene die het eerste bij 0 is heeft gewonnen.
Waar optellen kan, is aftrekken natuurlijk ook mogelijk. Zodra de plus-sommen redelijk tot goed geautomatiseerd zijn, dan kan je hetzelfde spelletje ook met min-sommen doen. Begin dan bij 100 en gooi de dobbelsteen. De uitkomst trek je van de 100 af. Ga zo verder tot je bij 0 aankomt. Degene die het eerste bij 0 is heeft gewonnen.
Bron: http://www.inspiredelementary.com/2015/11/roll-to-100.html