zondag 30 januari 2022

Rekenspel 300 Maak 10!

Groep:             2 +,3,4-,
Materiaal:        kaarten met daarop de getallen 1-9 

Domein:           getallen
Doel:                splits sommen oefenen
Vorm:               tweetallen


samen 10?

De kaarten worden geschud en ieder kind krijgt 10 kaarten die hij op een stapel legt met het getal naar beneden. De rest van de kaarten wordt op een afneemstapel in het midden gelegd. Degene die het eerst aan de beurt is, draait een kaart van de afneemstapel om en vervolgens de bovenste kaart van zijn eigen stapel. Als de twee getallen op de kaarten samen 10 vormen, krijgt het kind de kaarten. Als de som niet 10 is, wordt de kaart naast de afneemstapel gelegd (met het getal naar boven) waar de kaart door andere kinderen afgehaald mag worden als ze daarmee 10 kunnen vormen. Het spel gaat door tot iedereen zijn eigen stapel kaarten heeft omgedraaid. Wie de meeste paren heeft gevormd, is de winnaar.


Variatie:
Je ook spelen: maak 8 of maak 7. Pas wel even de kaarten aan.

 

donderdag 27 januari 2022

Bijna 300 spellen

In 2013 ben ik dit blog begonnen. Nu staat de teller bijna op 300 spellen. Met dank aan vele bezoekers is de stimulans om het het blog in de lucht te houden nog steeds aanwezig.  


                                300




zondag 23 januari 2022

Rekenspel 299 Straatje leggen met kaarten

Groep:              4,5
Materiaal:         spel kaarten met 2 tot 10 en de Aas als 1
Domein:           getallen
Doel:                getalbegrip: getallenrij en optellen van getallen onder de 100
Vorm:               2,3,4





Het kind dat aan de beurt is legt een kaart op tafel. Met de klok mee mogen de andere kinderen een kaart aanleggen. Wie is het eerst alle kaarten kwijt is , is de winnaar. De kinderen die nog kaarten hebben tellen de kaarten op. En noteren dit. Na 5 rondes wordt de stand opgemaakt. Degene met de minste punten is de winnaar. Zijn er twee winnaars, dan geldt ook hoeveel potjes de kinderen hebben gewonnen.
 
Voorbeeld 1: het eerste kind gooit een drie op. De speler naast hem, gooit een 4 op, de andere een 1 en de het laatste kind een 2. De 4  is goed, de 1 is goed. Maar de twee niet, wat de 1 lag er al. De nieuwe kaart mag niet tussen al gelegde kaarten worden gelegd. Het kind dat de 2 opgooide moet de kaart houden.

Voorbeeld 2: Bij de volgende ronde wordt een nieuwe straat gemaakt. Het eerste kind gooit een 7 , de tweede een 4, de derde een 9 en de vierde een 10. De vier mag aangelegd worden, de 9 ook, en de 10 ook.

Voorbeeld 3: De eerste kaart is een 5, de tweede een 3, de derde een 4 en de vierde een 1. De 3 en de 1 zijn goed. De 4de niet wat er lag al een 3. De 1 kan ook worden aangelegd!

zondag 16 januari 2022

Rekenspel 298 Combineren

Groep:             1,2,3
Materiaal:        gekleurd papier en schaar

Domein:           verbanden
Doel:               mogelijkheden ontdekken, schatten en beredeneren

Vorm:              klassikaal, kleine kring, tweetallen

 
 
Knip van twee kleuren papier een aantal broeken en truien. Laat kinderen uitzoeken hoeveel combinaties mogelijk zijn. Knip nu van een derde kleur een paar broeken en truien erbij. Hoeveel combinaties zijn er nu mogelijke?

Tip
Laat oudere kinderen van te voren schatten hoeveel combinaties er gemaakt kunnen worden. Laat ze het vervolgens hun schatting controleren.

Variatie:
Knip er ook een pet bij! Wat kan er nu?

zondag 9 januari 2022

Rekenspel 297 Bouwen van torens


Bouwen van torens

Geef kinderen een blad met vakjes. Zet in de vakjes getallen. Laat de kinderen torens bouwen aan de hand van de cijfers in de vakjes.

 
1
 
 
3
 
2
 
2
 
 
3
 
2
 
1
 
 
1
 
2

 

Variatie:
Laat kinderen zelf cijfers in de vakjes zetten.
Variatie:
Maak foto’s van het uiteindelijke bouwsel. Plaats deze op het digibord? Van welke zijde is de foto genomen.

zondag 2 januari 2022

Rekenspel 296 Dobbeltekenen

Groep:            2,3,
Materiaal:       dobbelsteen met stippen of cijfers tot 6

Domein:          getalbegrip
Doel:               getallen tot 20
Vorm:              kleine kring



In elk groepje beschikken ze over een dobbelsteen. Noteer op het bord opdrachten die de leerlingen in volgorde moeten oplossen om zo tot de vooropgestelde tekening te komen.


Kinderen tekenen dobbelend een clownstekening Het tekenen kan pas starten als je 1 gooit
(= de eerste opdracht), nadien 2 (= tweede opdracht), enz... Zie ook de huptekening
Ik gooi 1 = ik teken een grote cirkel, de omtrek van zijn gezicht
Ik gooi 2 = ik teken zijn linkeroog
Ik gooi 3 = ik teken zijn rechteroog
Ik gooi 4 = ik teken zijn lachende mond
Ik gooi 5 = ik teken een bloem op zijn hoed
Ik gooi 6 = ik teken zijn grappige hoed

Wie heeft als eerste de clown getekend?
Hulptekening klik hier