Aan de slag met rekenproblemen 2
Marije van Oostendorp ISBN Uitgever Boom (2020)
In elke klas zitten wel leerlingen die moeite hebben met rekenen. De aard en de oorzaak van hun rekenproblemen kunnen enorm variëren. Vaak zijn rekenproblemen met extra ondersteuning te verhelpen. Maar waar moet je beginnen?
In Aan de slag met rekenproblemen 2 vind je achtergrondinformatie over de basis van goed rekenonderwijs en over het opsporen van rekenproblemen. Vervolgens leer je hoe je leerlingen met rekenproblemen kunt opsporen. Op welke signalen moet je letten en welke instrumenten worden vaak gebruikt als eerste screener? De kern van het boek gaat over rekenonderzoek. Hoe bereid je dat voor? En wat heb je nodig? In het boek gaan acht van de zestien hoofdstukken over een specifiek rekenonderwerp, waaronder getalbegrip, breuken en geld, kalender en klok. Elk hoofdstuk heeft dezelfde opbouw. Eerst rekenopdrachten zonder context, die opklimmen in moeilijkheid; daarna enkele verhaalsommen. Vervolgens wordt beschreven hoe je de resultaten kunt beoordelen, en tot slot volgen er adviezen voor materiaal en spelletjes. Tenslotte krijg je veel praktische tips voor het aanpakken van de ontdekte problemen.
Klik hier voor de link en voor meer info en bestellen
Leren rekenen. Werken met de modellen uit het Protocol ERWD
Leren rekenen. Werken met de modellen uit het Protocol ERWD* biedt pabostudenten en leerkrachten handvatten om hun rekenwiskundelessen af te stemmen op de rekenvaardigheid en de ontwikkeling van de leerlingen, onafhankelijk van de rekenmethode. De grootste problemen in het reken-wiskundeonderwijs worden ervaren vanaf groep 5 maar zijn vrijwel altijd ontstaan in de prille rekenontwikkeling. Door zeker in de periode waarin de basisvaardigheden worden aangeleerd goed af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de leerlingen, wordt voorkomen dat leerlingen grote rekenachterstand en/of rekenproblemen ontwikkelen. En als deze problemen onverhoopt toch ontstaan zijn, kun je ze ook bij de wortel weer aanpakken.
Met behulp van de drie modellen (het model hoofdfasen in de leerlijn, het drieslagmodel en het handelingsmodel) uit het Protocol kun je de leerlingen een stevige rekenbasis meegeven.
Klik hier voor de link voor meer info en bestellen
Rekengesprekken
Jarise Kaskens ISBN 9789492525475
Leerlingen ervaren rekenen verschillend. Zo vindt de ene leerling het moeilijk, terwijl het er voor de ander gewoon bij hoort, en weer een ander vindt het uitdagend om pittige rekenopgaven op te lossen. Het is echter lang niet altijd gemakkelijk om deze diverse onderwijsbehoeften bij individuele leerlingen te achterhalen.
Rekengesprekken zijn hiervoor een oplossing. Zij leveren informatie op over de rekenbeleving en het rekenproces, en bieden inzicht in redeneer- en oplossingsprocessen van de leerling. Onderwijsbehoeften worden scherp in beeld gebracht. Daarbij worden doelen geformuleerd, waarbij de leerling actief meedenkt over hoe hij deze kan bereiken
Klik hier voor de link voor meer info en bestellen
STERKE REKENAARS
Susanne Sjoers ISBN 9789065080998
In elke groep zitten er wel een paar: leerlingen die zich moeiteloos bewegen in de getallenwereld, die ingewikkelde oplossingsstrategieën gebruiken en rekenen pas een leuk vak vinden wanneer de reguliere lesstof ophoudt. Sterke rekenaars hebben vaak meer leerhonger dan de rekenmethode kan stillen. Hoewel er veel plusmateriaal rekenen verkrijgbaar is, betekent dit in de praktijk dat de sterke
rekenaar hiermee zelfstandig, vaak buiten het lokaal, aan het werk moet.
In dit boek worden verschillende typen sterke rekenaars voorgesteld en wordt besproken welke onderwijsaanpassingen er mogelijk en nodig zijn binnen een reguliere rekenles. Ook wordt aandacht besteed aan het realiseren van onderwijsaanpassingen buiten de groep en in voltijds hoogbegaafdenonderwijs.
Elk hoofdstuk bevat veel praktijkvoorbeelden en sluit af met een stuk gereedschap om direct in de eigen rekenles in te zetten.
Klik hier voor de link voor meer info en bestellen
EFFECTIEF REKENONDERWIJS OP DE BASISSCHOOL
Marcel Schmeier, ISBN9789491806599
Effectief rekenonderwijs op de basisschool verbindt de theorie met de praktische toepassing in de klas. Elk hoofdstuk kun je als een apart artikel lezen. Jij bepaalt dus de volgorde waarin je het boek leest, op basis van wat je interessant vindt of wat je nodig hebt voor je eigen ontwikkeling of dagelijkse praktijk. In de afzonderlijke hoofdstukken komt het volgende aan de orde:
• Visies op rekenonderwijs: realistisch versus traditioneel
• Effectief rekenonderwijs in de klas
• Omgaan met verschillen: zwakke en sterke rekenaars
• Het belang van automatiseren
• Verhaal- en contextsommen
• Effectief rekenonderwijs in de school
Dit boek gaat uit van het traditioneel rekenonderwijs als basis voor rekensucces en -plezier bij leerlingen. Het breekt met de uitgangspunten van het realistisch rekenen en zet daar een gefundeerd en inspirerend alternatief tegenover.
Klik hier voor de link voor meer info en bestellen
REKENONDERWIJS KAN ANDERS
Dolf Janson ISBN9789463425759
Meer samenhang in de opbouw van de stof, actieve, zelfdenkende leerlingen en niet-etiketterende differentiatie.
Het zou heel vanzelfsprekend moeten zijn om het rekenonderwijs af te stemmen op de leerlingen, in plaats van te verwachten dat de leerlingen zich wel zullen aanpassen aan (de inhoud, de ordening en het tempo van) de methode. Steeds meer teams komen tot dit besef en willen zelf de regie voeren.
In 'Rekenonderwijs kan anders' biedt Dolf Janson leraren - zowel individueel als in teamverband - aanknopingspunten die helpen bij het maken van eigen keuzes in de rekenlessen. Zo kun je elke rekenles (nog) beter afstemmen op de voortgang in de ontwikkeling van iedere leerling.
In dit boek vind je informatie, ideeën en beelden over hoe het rekenonderwijs anders kan en waarom. Met dit boek als leidraad kun je als team de omslag in denken en handelen maken naar een rekenles waarin alle leerlingen actief zijn en waarin oefenen heel iets anders is dan een opgegeven taak maken.
Klik hier voor de link voor meer info en bestellen
Differentiëren in het rekenonderwijs
Hoe doe je dat in de praktijk?
Eva van de Weijer-Bergsma & Hans van Luit & Emilie Prast & Evelyn Kroesbergen e.a. 2016, Graviant ISBN: 9789491337628
Rekenonderwijs
afstemmen op verschillen tussen leerlingen. Hoe pak je dat aan?
Iedere
leerkracht heeft te maken met verschillen tussen leerlingen in de klas. Dit
geldt ook voor het rekenonderwijs en begint al bij het voorbereidend rekenen.
Sommige leerlingen hebben behoefte aan extra instructietijd, terwijl anderen
behoefte hebben aan uitdaging met moeilijker rekenopgaven. Het is voor
leerkrachten dan ook een grote uitdaging om de rekenles zo vorm te geven dat
alle leerlingen voldoende profiteren van de inhoud. Differentiëren in
het rekenonderwijs beschrijft een stapsgewijze aanpak om
differentiatie in het rekenonderwijs aan te brengen en te verbeteren. Daarbij
wordt antwoord gegeven op de volgende vragen:
· * Hoe breng je in
kaart wat de onderwijsbehoeften van leerlingen in de klas zijn?
· * En hoe vertaal je
dit naar gedifferentieerde leerdoelen?
· * Hoe stem je de
rekeninstructie hierop af?
· * Welke
verwerkingsopdrachten geef je leerlingen?
· * Hoe kun je
evalueren of de gekozen aanpak gewerkt heeft?
· * Hoe organiseer
je dit, in de klas, maar ook schoolbreed?
Elke stap in de aanpak van differentiatie
is voorzien van voorbeelden en stappenplannen die handvatten geven voor
toepassing in de rekenles van morgen. In het laatste hoofdstuk worden
resultaten van een onderzoek naar de effecten van differentiatie beschreven.
Differentiëren
in het rekenonderwijs is
geschreven voor schoolleiders, intern begeleiders, rekencoördinatoren en
(opleiders van) leerkrachten in het primair onderwijs
Klik hier voor de link voor meer info en bestellen
Klik hier voor de link voor meer info en bestellen
Resultaat met rekenen
Handvatten voor een goede rekenles
Marije Bakker, Pieter Gerrits en Johan Theil ISBN 978-90-6508-647-1
Dit is een van de beste boeken over het verbeteren van het
rekenen in het basisonderwijs, die ik de laatste jaren ben tegen gekomen. Het beschrijft
in duidelijke leesbare taal alle nieuwe ontwikkelingen als handelingsgericht
werken en de referentieniveaus. Ook het ERWD-protocol komen aan de orde. Een must
voor elke rekencoördinator!
Dit praktijkboek helpt basisscholen deze ambitie waar te maken. Het boek laat op een heldere en toegankelijke manier zien hoe de effectieve rekenles er in de dagelijkse onderwijspraktijk uit ziet. Een greep uit de onderwerpen: de juiste doelen stellen, effectieve instructie, differentiatie, monitoring, een passend aanbod.
Een aanrader! Bestellen klik hier
Met de referentieniveaus naar schoolsuccesDit praktijkboek helpt basisscholen deze ambitie waar te maken. Het boek laat op een heldere en toegankelijke manier zien hoe de effectieve rekenles er in de dagelijkse onderwijspraktijk uit ziet. Een greep uit de onderwerpen: de juiste doelen stellen, effectieve instructie, differentiatie, monitoring, een passend aanbod.
Een aanrader! Bestellen klik hier
René van Drunen en Corine Ballering
CPS, 2011,978-90-6508-644-0 Digitale bijlagen
Het referentiekader taal en rekenen is ontwikkeld om de opbrengsten van het onderwijs te verhogen. De referentieniveaus geven aan wat leerlingen op verschillende momenten in hun schoolloopbaan moeten kennen en kunnen op het gebied van taal en rekenen. Leerlingen die achterblijven op het gebied van taal en rekenen, doen het immers ook slechter bij andere vakken.
Daarnaast is het referentiekader behulpzaam om de doorlopende leerlijn te verstevigen tussen de verschillende soorten onderwijs (van primair onderwijs tot beroepsonderwijs).
Dit boek maakt inzichtelijk voor welke veranderingen het referentiekader gaat zorgen in het primair, voortgezet en beroepsonderwijs.De auteurs geven aan dat de direct leidinggevenden van leraren een sleutelrol hebben in het sturen op taal- en rekenresultaten: zij kunnen de verschillende kwaliteiten en functieniveaus van leraren op een effectieve manier inzetten. Het boek is dan ook een krachtig pleidooi om het personeelsbeleid in scholen verder te ontwikkelen. ""Alleen zo zal het taal- en rekenniveau verbeteren!"
Niet een boek geschikt voor de leerkracht, maar een praktisch boek voor het management!
Bestellen klik hier
Effectief omgaan met zwakke rekenaars
Gert Gelderblom ISNB: 9065086005
Het is de fundamentele verantwoordelijkheid van een school om alle leerlingen goed te leren rekenen. Goed reken-wiskundeonderwijs is, samen met goed leesonderwijs, van grote invloed op de kansen van kinderen in het onderwijs en in de samenleving. Vooral risicoleerlingen zijn in sterke mate afhankelijk van de kwaliteit van het gegeven onderwijs."Dit boek is zeer bruikbaar voor scholen, intern begeleiders en leerkrachten die hun rekenonderwijs verder willen verbeteren. Het is praktisch geschreven, maar heeft een goede literatuuronderbouwing.
Gert Gelderblom pleit voor rekenonderwijs dat is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Hij stelt dat alle kinderen comptente rekenaars kunnen worden en stelt hiervoor het model van convergente differentiatie voor. De nadruk ligt op het voorkomen van rekenproblemen en te zorgen dat alle kinderen de gestelde doelen behalen. Dit kan door de leertijd te verlengen voor de kinderen die een verhoogd risico lopen om uit te vallen. Zij moeten geen apart programma krijgen en geen andere didactieken.
Een opmerkelijk eenvoudig verhaal dat bijdraagt aan rekensucces voor alle leerlingen. De leerkracht maakt het verschil."
Bestellen klik hier
Dyscalculie en rekenproblemen
20 obstakels en hoe ze te nemen
Marisca Milikowski ISBN 9789461058324
Het boek beschrijft hoe rekenen bij jonge kinderen wordt opgebouwd, wat beslissende en moeilijke stappen in die opbouw zijn - bijvoorbeeld stappen naar meer abstractie - en wat daarin verstoord kan raken. De obstakels worden zoveel mogelijk gepresenteerd in de volgorde waarin de leerling ze ontmoet. Elk obstakel heeft een eigen hoofdstuk. Marisca beschrijft wat de moeilijkheid is, geeft een voorbeeld uit de praktijk, en vertelt wat helpt en wat niet. Een prettig boek voor leerkrachten die meer willen weten over dyscalculie.
Een interessante boekrecensie over dit boek: klik hier
Bestellen klik hier
Aan de slag met rekenproblemen
Marije Oostendorp ISBN:9089534229
Aan de slag met rekenproblemen helpt allereerst het rekenprobleem te lokaliseren en geeft daarvoor korte, praktische opdrachten. Met oefeningen en spelletjes kun je vervolgens de probleemgebieden individueel, groepsgewijs of klassikaal aanpakken. Bovendien geeft de auteur andere praktische adviezen: hoe verbeter je de motivatie van de rekenzwakke leerlingen? Hoe geef je een effectieve instructie? En hoe stel je een handelingsplan op?
Dit uitstekende boek geeft praktische tips voor iedereen die kinderen met rekenproblemen wil helpen.
Bestellen klik hier voor meer info
Rekenen een hele opgave deel 1 en 2
Joep van Vugt, Anneke Wösten
Uitgeverij ThiemeMeulenhoff bv
ISBN 9055744360
In het eerste deel krijgt het rekenen van jonge kinderen alle aandacht, samen met het rekenen tot 100, het signaleren en diagnosticeren van rekenproblemen en de behandeling ervan. Actuele ontwikkelingen als het verschenen protocol ERWD en de publicaties van de commissie Meijerink zijn verwerkt. Relevante onderdelen van de kennisbasis zijn gedekt.
In het tweede deel, dat een vervolg is op het eerste, komen moeilijker zaken aan de orde (zoals getallen boven de 100) en is er aandacht voor het begrip dyscalculie, dat een steeds belangrijkere rol in het onderwijs speelt.
Voor bestellen klik hier
Voor bestellen klik hier
Hulpwaaier Dyscalculie
Marjolein Naaktgeboren en Sonja Prins
Heeft geen ISBN nummer. Is te bestellen bij www.uitgeverijpica.nl
Bij uitgeverij Pica is de Hulpwaaier Dyscalculie verschenen. Dyscalculie komt bij ongeveer 3% van de leerlingen voor. Het onderwijs speelt een cruciale rol in het voortraject naar de diagnose van dyscalculie. De Hulpwaaier Dyscalculie is een handig naslagwerk voor scholen, professionals of voor gebruik thuis. In overzichtelijke items worden onderwerpen als de signalering, werken naar een diagnose en adviezen na de diagnose op een rijtje gezet. Ook worden er tips en adviezen gegeven over effectieve hulpmiddelen, bruikbare apps en een uitgebreide literatuurlijst met aanvullende informatie. Naar mijn idee erg praktisch en snel door te "waaieren". Wil je de inhoud wat nadrukkelijker bekijken, dan is de waaiervorm wat onhandig om te lezen. Er staat zoveel informatie in, dat door de compacte layout je veel moeite moet doen om dit te kunnen lezen. Dat is jammer van de goede inhoud!
Dyscalculie Survivalgids
Nico de Braeckeleer Annemie De Bondt ISBN 9789059327788 www.schoolsupport.nl
Hoe ga je om met dyscalculie?
De Dyscalculie Survivalgids legt aan kinderen uit wat dyscalculie is en hoe je ermee kunt omgaan. Het geïllustreerde boek beschrijft in duidelijke taal waar je als kind tegenaan loopt als je dyscalculie hebt.
Voor welke leerlingen is de Dyscalculie Survivalgids geschikt?
De Dyscalculie Survivalgids is geschikt voor leerlingen van groep 4 t/m 8. Leerlingen kunnen het boek zelfstandig lezen, maar het is ook geschikt om met een leerkracht, RT'er, ouder of verzorger te lezen. Het boek is een waardevolle aanvulling voor iedereen die in zijn/haar omgeving voor het eerst met dyscalculie te maken krijgt.
Waaruit bestaat de Dyscalculie Survivalgids?
De gids bestaat uit de volgende hoofdstukken:
· Over dyscalculie en rekenproblemen
· Gevoelens
· Hoe zoek je hulp (in en buiten school)?
· Welke bekende mensen hebben ook dyscalculie?
· Persoonlijke verhalen
· Tips voor kinderen met dyscalculie
· Websites waar je informatie kunt vinden
De Dyscalculie Survivalgids is geschreven voor kinderen om zelf te lezen en om zichzelf te kunnen helpen.
De link voor bestellen klik hier
Voorkom (ernstige) rekenproblemen.
Auteur: Ceciel Borghouts
ISBN: 978 94 91725 50 0
Expert Ceciel Borghouts geeft concrete tips hoe de leerkracht nauwkeurig kan observeren. In vaak herkenbare praktijkvoorbeelden wordt ze samen met de IB’er uitgedaagd om anders te signaleren. Niet meer leunen op resultaten van methodetoetsen, maar meer op eigen observaties. Zelf blokdoelen gaan beoordelen met het drieslagmodel.
Groepsoverzichten gaan er heel anders uitzien dan na afname van de methodetoetsen! Dat zal leiden tot vroeger en specifieker ingrijpen. Het doel is preventie, oftewel: voorkomen dat kleine problemen groter worden. De leerkracht wordt met deze manier van werken meer bepalend. Het is niet nodig en zelfs onwenselijk de methode strak te volgen. Dat vraagt wel de nodige kennis. Elke Aanrader bevat tips en tools die de IB’er en leerkracht daarbij ondersteunen.
Bestellen klik hier voor meer info
Van kerndoel tot leerlijn
Concretisering van de kerndoelen voor het speciaal onderwijs
Marielle van der Stap ISBN: 9789088503245
Een handig boek. Eigenlijk
gemaakt voor het Speciaal Onderwijs. Deze scholen moeten hun onderwijsactiviteiten
doelbewuster en planmatiger gaan inrichten.
De kerndoelen die vanuit het Ministerie van Onderwijs zin aangegeven beschrijven het onderwijsaanbod in grote lijnen. De kerndoelen gaan over wat in elk geval aan de orde moet komen, maar om de kerndoelen daadwerkelijk te kunnen gebruiken is een concrete uitwerking van deze doelen nodig.
Deze uitwerking biedt Van kerndoel tot leerlijn. In het boek vind je de didactische doelen conform de kerndoelen voor het speciaal onderwijs. Ook voor het reguliere onderwijs is Van kerndoel tot leerlijn een prettig boek, omdat alle leerlijnen te vinden zijn en je deze eventueel kunt aanpassen voor jou situatie. De meeste vakgebieden vind je in het boek terug.
De kerndoelen die vanuit het Ministerie van Onderwijs zin aangegeven beschrijven het onderwijsaanbod in grote lijnen. De kerndoelen gaan over wat in elk geval aan de orde moet komen, maar om de kerndoelen daadwerkelijk te kunnen gebruiken is een concrete uitwerking van deze doelen nodig.
Deze uitwerking biedt Van kerndoel tot leerlijn. In het boek vind je de didactische doelen conform de kerndoelen voor het speciaal onderwijs. Ook voor het reguliere onderwijs is Van kerndoel tot leerlijn een prettig boek, omdat alle leerlijnen te vinden zijn en je deze eventueel kunt aanpassen voor jou situatie. De meeste vakgebieden vind je in het boek terug.
Bestellen klik hier voor meer info
Inmiddels is er een nieuwe versie uit van dit boek:
Van kerndoel tot referentieniveau
Marielle van der Stap
ISBN: 9789088504310
Marielle van der Stap richtte zich in haar vorige boek, Van kerndoel tot leerlijn, op de concretisering van de kerndoelen voor het speciaal- en basisonderwijs. In dit nieuwe boek belicht zij het onderwijsaanbod meer vanuit de recente ontwikkelingen in het onderwijs en gaat ze dieper in op de leerlingen die méér kunnen. Als leerkracht en IB-er in het speciaal onderwijs is zij steeds op zoek ben naar de beste didactische benadering en afstemming op de prestaties van de individuele leerling.
In Van kerndoel tot referentieniveau wordt het onderwijsaanbod belicht vanuit de nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs namelijk referentieniveaus, kaders en arrangementen. Uitgangspunt bij deze ontwikkelingen is het data-gestuurd opbrengstgericht werken waarmee besturen en scholen data, zoals informatie uit het leerlingvolgsysteem, benutten om sturing te geven aan de kwaliteit van hun onderwijs. Instrumenten daarvoor zijn een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP), kerndoelen en referentieniveaus. Deze referentieniveaus zijn een instrument om opbrengstgericht werken in de praktijk te realiseren. Met deze referentieniveaus kunnen er preciezer doelen worden vastgesteld, de leerprestaties van de individuele leerling worden gemeten, gevolgd en zo nodig worden aangepast. Ook bevorderen de referentieniveaus een betere aansluiting tussen de verschillende onderwijssectoren. Naast de referentieniveaus rekenen en taal worden ook de leerdoelen van de zaakvakken natuur en techniek, aardrijkskunde en geschiedenis weergegeven.
Speciale aandacht gaat uit naar meerbegaafde leerlingen. Deze leerlingen zijn gelukkig een steeds minder vergeten groep binnen het speciaal,- en basisonderwijs. Dit boek biedt leerkrachten ook didactische handvatten voor leerlingen die méér kunnen.
Een aanrader voor elke Ib-er en rekencoördinator.Bron:http://kerndoel.swpbook.com/
Bestellen klik hier voor meer info
Elk kind kan rekenen
Effectief omgaan met rekenverschillen
Gert Gelderblom ISBN 978-90-6508-586-3
Effectief omgaan met rekenverschillen
Gert Gelderblom ISBN 978-90-6508-586-3
Dit boek geeft handreikingen hoe je om zou moeten gaan met de verschillen tussen leerlingen tijdens de rekenles. De ene leerling kan de rekenmethode goed volgen, terwijl de andere leerling het tempo niet kan bijhouden. Hoe zorg je ervoor dat alle leerlingen zich ontwikkelen tot gecijferde mensen??
Dat de leerkracht in dit proces een duidelijke rol speelt is duidelijk. Gert Gelderblom geeft aanwijzingen hoe ib-ers en directeuren leerkrachten kunnen ondersteunen in dit proces!
Voor iedereen die meer wil weten over het omgaan met rekenverschillen in de groep is dit een prettig leesbaar boek.
Bestellen klik hier voor meer info
Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie BAO SBO SO
Mieke van Groenestijn, Ceciel Borghouts en Christien Janssen (2011).
ISBN 9789023247630
Dit boek is een landelijke aanzet om
te komen tot beleid rond dyscalculie. Uitgangspunt is als eerste goed
onderwijs uitgaande van de ondersteuningsbehoefte van kinderen. Het boek is een
na slag werk. Lees eerst de samenvatting en pak dan de hoofdstukken die je
nodig hebt. De schrijvers van het boek hebben getracht een gezamenlijke visie
op rekenen te formuleren.
Het protocol beoogt een leidraad
te zijn voor
- het ontwikkelen van goed
rekenwiskunde-onderwijs;- het zorgvuldig afstemmen van het onderwijs op de ontwikkeling van kinderen
- het voorkomen van rekenwiskunde-problemen
- het gericht begeleiden van leerlingen met rekenwiskunde-problemen en dyscalculie
- het ontwikkelen van rekenbeleid
- het ontwikkelen van zorgbeleid
Het doel van rekenwiskunde-onderwijs
is functionele gecijferdheid, afgestemd op de mogelijkheden van iedere
individuele leerling. Hierbij gaat het om adequaat handelen in functionele,
dagelijkse situaties. Het protocol geeft aanwijzingen om dit doel langs een
aantal stappen te bereiken, met name wanneer de rekenwiskundige ontwikkeling
van een leerling niet optimaal verloopt.
Het protocol is geschreven voor allen
die zich direct of indirect met het rekenwiskunde-onderwijs bezig houden binnen
de scholen en daaromheen, maar bevat ook nuttige informatie voor ouders.
Bestellen klik hier voor meer info
Dit boek is geschreven voor pabostudenten, maar kan ook goed gebruikt worden door rekencoördinatoren om teamleden te informeren over de modellen uit het ERWD. Het gebruik van de modellen is immers nog lang niet bij iedereen bekend. In dit boek kun je lezen, zien en ervaren hoe je drie belangrijke modellen uit het protocol ERWD kunt gebruiken om goede rekenlessen te verzorgen. Met de modellen krijgen leraren greep op de opbouw van leerlijnen, de bijpassende rekendidactiek en de wijze waarop je de rekenvaardigheid van leerlingen in kaart kan brengen. Door af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de leerlingen, wordt voorkomen dat leerlingen rekenproblemen ontwikkelen. Het model hoofdfasen in de leerlijn, het handelingsmodel en het drieslagmodel worden in drie aparte hoofdstukken uitgewerkt. Met opdrachten, vragen en casussen wordt steeds de link naar de beroepspraktijk van de leraar gelegd. Bij het boek hoort een website met aanvullend materiaal zoals filmfragmenten, voorbeelden, verwijzingen naar waardevolle websites en oefenopdrachten.
Bestellen klik hier voor meer info
Bestellen klik hier voor meer info
Leren rekenen ook als het moeilijk wordt de modellen uit het protocol erwd in de praktijk C. Notten ISBN:9789023253006 Uitgeverij van Gorcum |
Bestellen klik hier voor meer info
Actief met rekenen en wiskunde
Gevarieerde wiskunde activiteiten
S.Lit e.a.ISBN 978904690341 4
www.coutinho.nl
Naast de kant-en-klare lessen die reken- en wiskundemethodes doorgaans bieden, hebben veel leraren behoefte aan suggesties voor activiteiten die ze in kunnen zetten om leerlingen te motiveren, te activeren en in te spelen op verschillen in de klas. Actief met rekenen en wiskunde biedt ruim zestig activiteiten die leerlingen op een creatieve manier aan het werk zetten met rekenen en wiskunde en waarmee zij hun inzichten verdiepen en vaardigheden versterken. De activiteiten zijn ingedeeld in vier hoofdstukken: getallen, verhoudingen, meten & meetkunde en verbanden. De activiteiten zijn ingedeeld volgens de referentieniveaus Rekenen van de commissie Meijerink. De activiteiten zijn voorzien van labels die het niveau, de tijdsduur en de groepsgrootte aanduiden. Hierdoor is een geschikte activiteit gemakkelijk te vinden, kan deze efficiënt worden ingezet en eenvoudig worden gekoppeld aan de gebruikte reken- en wiskundemethode. Op de bijbehorende website wordt extra materiaal aangeboden, zoals werkbladen, getalkaartjes en instructies om te projecteren op het digibord voor de leerlingen. Dit boek is geschikt voor zowel leerkrachten op de basisschool als docenten in de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het mbo. Met Actief met rekenen en wiskunde kan iedere leraar voor rekenen en wiskunde - beginnend of ervaren - zijn vakmanschap een nieuwe impuls geven om het onderwijs actiever, dynamischer en efficiënter te maken. De auteurs hebben allen hun sporen verdiend op het gebied van het reken- en wiskundeonderwijs.
Rekenprikjes
J. De With ISBN: 978-90-5819-273-8
Uitgeverij CED
Rekenprikjes is een automatiserings- en memoriseringsprogramma voor het rekenen tot 20. Automatiseren en memoriseren van het optellen en aftrekken tot twintig is de basis voor hoofdrekenen en cijferen. Kinderen die op dit gebied uitvallen, zullen ernstige rekenproblemen ontwikkelen. In veel rekenmethodes is onvoldoende aandacht voor het voorkomen en remediëren van deze problematiek.Rekenprikjes biedt een aanpak die gemakkelijk in de reguliere rekenles is in te bouwen en waarmee de valkuil van het tellend rekenen tijdig wordt gesignaleerd.
In Rekenprikjes komen alle strategieën voor het automatiseren en memoriseren van het rekenen tot tien en met tientaloverschrijders aan bod. Door de gehanteerde systematiek zal tellend rekenen plaats maken voor zogenaamde rekenfeiten: het in een oogopslag 'zien' van aantallen en uitkomsten.
Rekenprikjes bevat veel en afwisselend oefenmateriaal. Door periodieke afname van de Diagnostische Automatiserings Toets kunnen hardnekkige problemen in een vroeg stadium worden opgespoord, en doelgericht worden aangepakt.
Rekensprint en Rekensprint Start
Uitgever Schoolsupport
Rekensprint is niet een boek, maar is een remediërend programma voor het oefenen van hoeveelheidsbegrip, getalbegrip, tellen en de bewerkingen tot 10 en tot 20 binnen het tiental. Het is ontwikkeld voor kinderen in het basisonderwijs en speciaal onderwijs die extra oefening met de voorbereidende rekenvaardigheden en het rekenen tot 10 en tot 20 nodig hebben. Daarnaast oefent Rekensprint Start het tellen en getalbegrip tot 20 automatiseren.
Ik vind het programma zo sterk, omdat het gericht en systematisch het oefenen aanpakt. Dit is zo uitgewerkt, zodat elke leerkracht, onderwijsassistent, stagiaire of ouder zo met het kind aan de slag kan. In deze tijd met steeds minder handen op school heel functioneel.
Naast het verschijnen van Rekensprint is er nu ook Rekensprint Start.
Klik hier voor een artikel over Sprint in het LBBO
Zo leer je kinderen rekenen
Zo leer je kinderen rekenen is een methodiek voor het aanleren van de basisvaardigheden van het rekenen. De ontwikkelaars Douwe Sikkes en Loe van der Leeuw hebben jarenlange ervaring binnen het basisonderwijs en speciaal basisonderwijs. De meester met de bal wordt de schrijver Douwe Sikes ook wel genoemd.
Bestellen klik hier voor bestel info.
Volgens Bartjens
tijdschrift van Uitgeverij Van Gorcum Assen
Een blad en website voor iedereen die zich meer in de achtergronden van het rekenonderwijs wil verdiepen. Volgens Bartjens is de combinatie van een tijdschrift en een website, vol met informatie en inspiratie voor reken-wiskundeonderwijs op de basisschool. Volgens Bartjens is voor bestemd voor basisschoolleerkrachten, pabostudenten, schoolbegeleiders, opleidingsdocenten, onderzoekers en verder voor iedereen die zich inzet voor nog beter reken-wiskundeonderwijs voor kinderen van 4 tot 14 jaar.
Het tijdschrift Volgens Bartjens biedt lesideeën en -verslagen, stellingen, meningen en standpunten, informatie over lesmaterialen, studiedagen en actuele ontwikkelingen, puzzels, raadsels en rekenproblemen, interviews en columns, onderzoeksresultaten van vakspecialisten, ervaringen van pabostudenten.....
In Volgens Bartjens vindt u antwoorden op vragen zoals:
Hoe ga ik om met verschillen tussen leerlingen?
Hoe geef ik interactief onderwijs in een klas vol verschillende leerlingen?
Hoe maak ik mijn onderwijs concreet?
Wat zijn goede computerprogramma's?
Kunnen zwakke rekenaars zelf oplossingsmanieren construeren...
etc, etc
Zelf vind ik het digitale archief het handigst. Op eenvoudige wijze kun je eerdere artikelen weer terug vinden, zodat je makkelijk de informatie nog een keer kunt bestuderen!
Volgens Bartjens
J.van de Bergh & R. Felix
Uitgever: Koninklijke van Gorcum
ISBN 9023243544
Op elke bladzijde van dit boekje staan vier wiskundige puzzels. Ze gaan over getallen, bijvoorbeeld over data, en over ruimtelijke figuren, bijvoorbeeld hoe je iets kunt vouwen. De raadsels zijn afkomstig uit de rubriek Het Ei van Columbus in het tijdschrift 'Volgens Bartjens'. Dit tijdschrift richt zich op het rekenonderwijs voor kinderen van tien tot veertien jaar, en wordt vooral gelezen door onderwijzers. De website van het tijdschrift geeft ook de antwoorden van de puzzels. Met dit boekje kunnen onderwijzers, maar ook ouders, het creatief nadenken en de rekenvaardigheid van kinderen helpen bevorderen, maar het is ook zelfstandig te gebruiken door geïnteresseerde kinderen van tien tot veertien jaar. Het boekje is leuk geïllustreerd met zwart-wit tekeningen. De opgaven zijn soms pittig, maar dat uitdagende aspect is precies de bedoeling: kinderen worden op een leuke manier aan het denken gezet.
Klik hier voor een digitale versie van het boek
Antwoorden: Klik hier
Spelend rekenen
Uitgeverij Delubas
ISBN 978 90 5300 588 0
In Spelend rekenen met peuters en kleuters wordt op een praktische manier beschreven hoe u de reken-wiskundeontwikkeling van jonge kinderen spelenderwijs kunt stimuleren. Het boek reikt hiervoor een schat aan inspirerende ideeën aan.
Bestellen klik hier voor meer info
Werkmap Gecijferd bewustzijn
A.Bouwman e.a., 2010
CPS Uitgeverij ISBN 9789065086419 |
Bestellen klik hier voor meer info
Jonge kinderen leren rekenen
Tal-team, i.s.m. het Freudenthal Instituut, 1991
Noordhoff Uitgevers
ISBN 9789001851804
Een wat ouder boek, maar nog steeds relevant. Jonge kinderen leren rekenen beschrijft het leerproces van kinderen bij het leren tellen en rekenen. Het laat zien hoe het onderwijs hiertoe kan bijdragen. Het boek maakt de globale lijn van het leren tellen en rekenen zichtbaar aan de hand van de leerstof voor de groepen 1 tot en met 4. Ook de voorschoolse periode, waarin kinderen al vaak met kleine getallen rekenen, komt aan de orde. Het boek biedt voor iedereen die met jonge kinderen bezig is, een houvast bij de rekenontwikkeling.
Bestellen klik hier voor meer info
Als kleuters leren tellen....
Joost Klep en Anneke Noteboom CPS,
2010
ISBN: 978-90-6508-627-3
De map Als kleuters leren tellen...
bevat een beschrijving van verschillende rekenspelletjes. Met deze spelletjes
kan de leerkracht het getalbegrip peilen bij kleuters. Bij elk spel worden
suggesties gegeven voor het stellen van vragen, doen van interventies en geven
van extra hulp. De map geeft achtergrondinformatie over tellen en
getalbegrip en bevat observatieformulieren, waarbij ook wordt
aangegeven wat kinderen moeten kunnen om in groep 3 vertrouwen aan het
rekenonderwijs uit de rekenmethode deel te kunnen nemen.
De map Als kleuters leren tellen...
is een peilingsinstrument. Met de spelletjes kan de kleuterleidster op een
speelse en natuurlijke wijze bij kinderen peilen wat ze begrijpen, kunnen en
weten op het gebied van tellen en getalbegrip. Ook krijgt ze informatie over
hoe het kind denkt en redeneert. Daarom zijn de peilingsspelletjes een
aanvulling op of alternatief voor toetsen op het gebied van getalbegrip bij
kleuters.
Bestellen klik hier voor meer infoWiskundeavonturen Miriam Baltussen, e.a.
Uitgeverij CPS, Amersfoort
ISBN 978-90- 6508-359-3
Wie denkt dat wiskunde te moeilijk is voor kleuters, vergist zich. Wiskundeavonturen met jonge kinderen bevat tips voor het inpassen van wiskundige situaties in het onderwijs aan groepen 1 en 2 van de basisschool. Telontwikkeling en getalbegrip zijn aspecten waar juist in de onderbouw veel aandacht aan kan worden besteed. Wie dat goed doet, profiteert als de kinderen ‘echt’ gaan rekenen in groep 3. Rekenen, meetkunde en tijd zijn ook onderwerpen waar een leerkracht alvast mee aan de slag kan. Het boek bevat duidelijke aanwijzingen voor de activiteiten die leerkrachten kunnen ondernemen, voor de inrichting en uitrusting van een rijke leeromgeving, handvatten voor een goede interactie met de leerlingen en voor signalering en aanpak van rekenproblemen bij kleuters. Ook de betekenis van taalontwikkeling in relatie met kleuterwiskunde komt aan de orde.
Het grote Rekenboek
Uitgever Scala leuker leren BV
Dit boek is voor iedereen die op school of thuis wil kunnen terugvallen op de basisprincipe van het rekenen van de basisschool. Het Grote Rekenboek is een handig hulpmiddel voor leerlingen, ouders, leerkrachten en (Pabo)studenten. Voor slimme kinderen op de basisschool die veel zelfstandig werken een boek te gebruiken als “handelingswijzer.
Het Grote Rekenboek bevat alle stof van de basisschool. Alle rekenonderdelen komen gestructureerd aan bod:
getalsbegrip optellen aftrekken vermenigvuldigen delen breuken kommagetallen verhoudingen procenten meten geld tijd perspectief kaartbegrip grafieken en diagrammen.
Hoofdrekenen én cijferen
Per rekenonderdeel wordt de theorie volledig en helder uitgelegd. Stap voor stap, met veel voorbeelden. Kinderen krijgen zo inzicht in de verschillende rekenstrategieën. Maar dit boek besteedt ook en vooral aandacht aan de techniek van het cijferen.
Er is ook nog een oefenboek met duidelijke uitleg van de stof en vele afwisselende en doelgerichte oefeningen per onderdeel.
Zo is het prima in te zetten als extra materiaal, zowel voor kinderen die nog wat extra uitleg nodig hebben als voor kinderen die al een stapje verder kunnen
Met rekenogen gelezen
Hanneke en Rob van Bree
Uitgeverij Acco
ISBN 9033483696
Dit boek beschrijft rekenactiviteiten bij 45 prentenboeken. De activiteiten zijn verdeeld over de doelgebieden tellen en getalbegrip, meten en meetkunde. Veel activiteiten kunnen op ieder moment in het schooljaar worden uitgevoerd. Sommige opdrachten zijn gebonden aan de seizoenen of aan de grote feesten, zoals Sinterklaas, Kerstmis en Pasen. De kracht van de beschreven rekenuitdagingen is dat ze met eenvoudige, beschikbare materialen te realiseren zijn. Niets staat mooie rekenervaringen in de weg!
Een aardig boekje met leuke spelvormen!
Klik hier voor een artikel uit VB
Bestellen klik hier voor meer info
Ik kaart ik reken
Henk van der Wijngaart,
Uitgeverij: Schoolsuport
ISBN: 9789059323537
Uitgeverij: Schoolsuport
ISBN: 9789059323537
Rekenkaartspelletjes om te spelen in
groepjes, soms individueel, op school vanaf groep 2 tot en met groep 6. Door
het spelen van rekenspelletjes met gewone speelkaarten wordt oefenen zinvoller
voor de leerlingen.
Met IK KAART, IK REKEN varieert u speels
de oefeningen bij elke rekenmethode en werkt u aan de leerdoelen
van uw groep. Elk rekenspelletje begint met een overzicht van de inhoud-
het doel, de doelgroep. Daarna volgt de spelbeschrijving met en de voorbereiding,
spelregels en verhelderende tekeningen.
Een aardig boekje met leuke spelvormen!
25 Tips: Reken maar
Uitgever HCO ISBN 9789073102798
Rekenen, voor het ene kind een uitdaging, voor het andere kind het minst favoriete vak op school. Hoe kunnen ouders hun kind helpen om rekenen (nog) leuker te maken? Reken maar! staat vol spelletjes en tips waarmee ouders direct thuis aan de slag kunnen. Ook leren ouders via het boekje hoe kinderen tegenwoordig leren rekenen. Geschikt voor kinderen van 7 t/m 10 jaar.
Bestellen klik hier
Hans van Luit
Uitgeverij Graviant
Een taakgerichte toets die het niveau van beheersing van getalbegrip beoogt te meten. De toets is ontwikkeld voor groep 1, 2 en 3 van het basisonderwijs. Deze is niet gebonden aan een bepaalde rekenleergang of methodiek. Er worden 9 onderdelen getoetst. Naast de bepaling van het niveau kan de leerkracht met behulp van de beide vormen van de toets ook nagaan of de kinderen vooruitgang vertonen onder invloed van een rekenhulpprogramma en/of aangepaste instructie.
Afname tijd is ongeveer 25 tot 40 minuten. Onderdelen: Vergelijken, Hoeveelheden koppelen (classificeren), Correspondentie leggen, Ordenen, Telwoorden gebruiken, Synchroon en verkort tellen, Resultatief tellen, Toepassen van kennis van getallen. Bij de nieuwe versie is ook het onderdeel Schatten opgenomen.
Deze toets is geschikt om het niveau te bepalen bij hele zwakke rekenaars in de onderbouw.
Op weg naar rekenen
Auteur:Prof. dr. Johannes E.H. van Luit & MSc. Sylke W.M. Toll
Uitgeverij Graviant
ISBN:9789491337116
Op weg naar rekenen is een evidence-based remediërend programma voor kleuterrekenen. Het is bedoeld voor kleuters die een achterstand laten zien op het gebied van voorbereidende rekenvaardigheid. Het programma beoogt vaardigheden in het kleuterrekenen te stimuleren, zodat de kleuters zonder achterstand aan het formele rekenen in groep 3 kunnen beginnen.
Op weg naar rekenen is tot stand gekomen tijdens het onderzoeksproject van de Universiteit Utrecht ‘Ook een kleuter met een beperkt rekentaalbegrip kan goed leren rekenen’, in samenwerking met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in het kader van het Onderwijs Bewijs.
Op weg naar rekenen is speciaal ontwikkeld voor kleuters met een beperkt getalbegrip. Het programma bevat een intensieve vorm van herhaling, kleine taakgerichte subdoelen en heldere materialen.
Het programma is bedoeld om kinderen met een achterstand in kleuterrekenen:
* voor te bereiden op de overgang van het informele naar het formele rekenen in groep 3;
* te ondersteunen bij het leren van voorbereidende rekenvaardigheden;
inzicht te bieden in eenvoudige numerieke concepten; te ondersteunen bij het leren tellen;
* te ondersteunen bij het leren van reken gerelateerde taal;
* de getallen t/m 20 te leren met de bijbehorende aantallen en structuren;
* te ondersteunen bij het leren van verschillende betekenissen en functies van getallen;
* te ondersteunen bij het ontdekken van getalstructuren en -relaties;
* te stimuleren in hun interesse voor rekenen.
Op weg naar rekenen is tot stand gekomen tijdens het onderzoeksproject van de Universiteit Utrecht ‘Ook een kleuter met een beperkt rekentaalbegrip kan goed leren rekenen’, in samenwerking met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in het kader van het Onderwijs Bewijs.
Op weg naar rekenen is speciaal ontwikkeld voor kleuters met een beperkt getalbegrip. Het programma bevat een intensieve vorm van herhaling, kleine taakgerichte subdoelen en heldere materialen.
Het programma is bedoeld om kinderen met een achterstand in kleuterrekenen:
* voor te bereiden op de overgang van het informele naar het formele rekenen in groep 3;
* te ondersteunen bij het leren van voorbereidende rekenvaardigheden;
inzicht te bieden in eenvoudige numerieke concepten; te ondersteunen bij het leren tellen;
* te ondersteunen bij het leren van reken gerelateerde taal;
* de getallen t/m 20 te leren met de bijbehorende aantallen en structuren;
* te ondersteunen bij het leren van verschillende betekenissen en functies van getallen;
* te ondersteunen bij het ontdekken van getalstructuren en -relaties;
* te stimuleren in hun interesse voor rekenen.
Het programma kan worden ingezet voor kinderen die uitval laten zien op Cito Rekenen voor Kleuters of de Utrechtse Getalbegrip Toets - Revised:
- Gedurende anderhalf jaar: complete versie
- Gedurende een half jaar: korte versie
- In een leerling specifiek traject: selectie van taken
- Gedurende anderhalf jaar: complete versie
- Gedurende een half jaar: korte versie
- In een leerling specifiek traject: selectie van taken
Startrekenen Vooraf - Op weg naar 1F
Uitgeverij Deviant
Startrekenen Vooraf – Op weg naar 1F is speciaal ontwikkeld voor leerlingen in de onderbouw van het praktijkonderwijs en het vmbo en voor leerlingen in het mbo met een rekenachterstand.
Het accent ligt in Startrekenen Vooraf op het trainen van de basale rekenvaardigheden. Naar mijn idee kan het ook gebruikt worden voor leerlingen met een OOP waar je gericht op de leerlijn nog een onderdeel in groep 8 extra mee wilt oefenen. Door de koppeling met een online programma kan na extra instructie dit kinderen gericht zelfstandig oefenen.
De methode Startrekenen Vooraf bestaat uit een leerwerkboek en een online gedeelte. In het leerwerkboek worden theorie, voorbeelden en opdrachten na elkaar aangeboden. Het online programma biedt extra oefen- en toetsmateriaal. In Startrekenen Vooraf oefent de leerling met opdrachten die binnen één hoofdstuk in moeilijkheidsgraad toenemen. Het opdoen van succeservaringen is een belangrijk
uitgangspunt in het leerwerkboek.
Het leerwerkboek Startrekenen Vooraf is opgebouwd uit tien hoofdstukken:
1.getallen;
2.optellen;
3.aftrekken;
4.vermenigvuldigen;
5.delen;
6.breuken;
7.decimale getallen;
8.procenten;
9.geld;
10. meten.
Elk hoofdstuk bevat de opgaven: hoofdrekenen, rekenen op papier, rekenen in de praktijk en rekenraadsels. Bij elk hoofdstuk hoort een afsluitende papieren hoofdstuktoets. Daarnaast is er een eindtoets beschikbaar over het gehele boek, waarin alle hoofdstukken geïntegreerd aan bod komen.
Bestellen klik hier
Geen opmerkingen:
Een reactie posten