zondag 28 november 2021

Rekenspel 194 Sinterklaas memorie

Groep:              peuters  1,2
Materiaal:        speelbord gekopieerd op A3, pepernoten
Domein:           meten en meetkunde
Doel:                 onthouden van juiste kleur op de juiste plek
Vorm:                2 a 3 kinderen



Gevonden op internet bij www.piekie.com  Een grappig memoriespelletje voor jonge kinderen.

Werkwijze:
Leg op elk rondje een pepernoot.
Til om de beurt 2 pepernoten op.
Is de kleur hetzelfde?
Pak dan de pepernoten.
Klaar? Wie heeft de meeste? Die wint. En dan? Mmmmm!

Klik hier voor de website
Klik hier voor het speelbord 1
Klik hier voor het speelbord 2

zondag 21 november 2021

Spelletjesmiddag Sinterklaasspelen voor de onderbouw

Een leuk idee voor de onderbouw: een spelletjes middag met Sinterklaasspelen. Hier vind je een aantal voorbeelden.






In dit blog vind je inmiddels heel veel Sintspelen.

Zie hier het overzicht:

Rekenspel 156 Sinterklaas en de verdwenen wortels

Klik hier voor de link


Rekenspel 155 De strijd om de Scoorsteen

Klik hier voor de link


Rekenspel 123 24 game Sinterklaasspel

Klik hier voor de link


Rekenspel 122 Piet is verliefd

Klik hier voor de link


Rekenspel 76 Decemberspel

Klik hier voor de link



Rekenspel 75 Sinterklaas op drift

Klik hier voor de link


Rekenspel 74 Pietje pienter pakt uit

Klik hier voor de link


Rekenspel  47 Waar is het pakje verstopt

Klik hier voor de link


Rekenspel 21  3 op een rij

Klik hier voor de link


Rekenspel 20 Bordspel

Klik hier voor de link



woensdag 17 november 2021

Speciaal Rekenspel 123 24-game – Sinterklaas versie

Leuk voor de Sinterklaastijd voor de groepen 4,5,6,7

Er zijn kaarten voor 3 verschillende niveaus.



Klik hier voor de link

zondag 14 november 2021

Gouden ouwe : Rekenspel 73 Schimmel is ziek

Een gouden ouwe: Schimmel is ziek! Eenvoudig, maar elk jaar weer topspel.

Prentenboeken sluiten aan bij de belevingswereld van jonge kinderen. Door het gebruik van prentenboeken bij het ontwikkelen van getalbegrip maken kinderen kennis met rekensituaties die zich in de dagelijkse praktijk voordoen. Door aansluitende rekenspelletjes te spelen in de context van het verhaal krijgen de rekenhandelingen betekenis voor kleuters en blijft het aangebodene beter hangen.

Sommige boeken hebben echter niet een een rekenkundige context. Maar door de spellen die aansluiten bij de inhoud van het boek wordt er een betekenisvolle leersituatie gecreëerd. Dat is er aan de hand bij het spel van Schimmel is ziek.








Een leuk prentenboek geschikt voor reken- en telactiviteiten is het boek: Schimmel is ziek.
Schimmel wil geen wortels en geen hooi en haar vacht zit vol rode vlekken. 'Het zijn de mazelen,' zegt de paardendokter. 'Met een week rust en een dieet van rode bieten is het zo weer over.' 'Dat kan niet!' zegt Sint.'' Morgen ben ik jarig.' 'Het moet', zegt de paardendokter. 'Anders word ze niet beter.' Wat moet Sinterklaas nu doen?

Het prentenboek: Schimmel is ziek van Bette Westra en Annemarie van Haeringen leent zich voor veel telactiviteiten: Hoeveel stippen tel je op de schimmel, hoe Pieten zie je, hoeveel benen heeft de schimmel. ect. 



 
Van het boek is ook een digitale versie beschikbaar: klik hier.


Rekenspel: Schimmel is ziek
Maak de schimmel van Sinterklaas weer beter!

Groep:            2,3
Materiaal:       spelbord, 1 dobbelsteen, 20 rode fiches

Domein:          getallen
Doel:               herkennen van dobbelsteen structuren
                       getalbegrip tot 20

Vorm:              twee-of drietallen


Leg op de schimmel 20 rode fiches. Kinderen gooien om de beurt met de dobbelsteen. Wie 5 gooit mag een rode fiche van de schimmel pakken. Als alle fiches weg zijn is de schimmel weer beter. De winnaar is degene met de meeste fiches.


 


Variatie
Voor jonge kinderen: Geef elk kind een speelbord en leg er wat fiches op. Gooit het kind 5 dan mag het een fiches van het bord nemen. Wie heeft als eerste alle fiches van Schimmel weg kunnen halen?

Variatie
Voor kinderen die meer aankunnen: Geef de kinderen 3 dobbelstenen. Met de drie dobbelstenen moeten de kinderen een som maken waar het antwoord 5 uit komt. De som schrijven ze op zodat later de bewerking kan worden bekeken. Als dat lukt mag er een fiches van het paard. U kunt ook kinderen laten samenwerken en meerdere groepen tegen elkaar laten spelen. Wat is de stand na bv 5 minuten?

© Foto's Tanja Benschop
Printversie van het spelbord uitprinten op A3 formaat: klik hier
 




zondag 7 november 2021

Rekenspel 295 Boem met speelkaarten

Groep:             4+ ,5,6
Materiaal:       speelkaarten met alleen de aas(telt als 1) en de kaarten tot 9 

                        pen en papier.
Domein:          getallen
Doel:               automatiseren van bewerkingen tot 100
Vorm:              tafelgroepje

 
 
BOEM spelletje met speelkaarten
Schudt alle kaarten door elkaar. Het kind wat aan de beurt is telt 9 kaarten uit en legt ze snel op een rij. Iedere speler maakt de rekensom: tel alle 9 kaarten bij elkaar op.
Wie het eerst de uitkomst weet, zegt BOEM. Vervolgens gaan de medespelers de uitkomst controleren. Klopt het, dan krijgt het kind 10 punten voor zijn snelle rekenwerk; is het niet goed, dan krijgen alle andere kinderen 5 punten. Wie het eerst 100 punten heeft, is de winnaar!

Soms hebben meerdere kinderen tegelijk 100 punten, dan wint het kind die de meeste keren 10 punten behaalde.
Variatie:
Het kind wat aan de beurt is telt 9 kaarten uit en legt ze snel op een rij. Iedere speler maakt de rekensom: tel alle even kaarten bij elkaar op en idem met alle oneven kaarten.

Gebruik alleen de kaarten tot het getal 5. Of gebruik ook de kaarten tot het getal 10!