zondag 30 september 2018

Rekenspel 214 Juffen

Groep:             4,5,6,
Materiaal:        niets
Domein:          getallen, getalbegrip
Doel:               oefen van getalbegrip en tafels
Vorm:              de hele groep






Start met het getal 1 en wijs een kind aan, die verder telt. Ga om beurten het rijtje af. Het cijfer 7 en veelvouden daarvan mogen niet worden genoemd. Die moeten vervangen worden door ‘juf’. De telrij wordt dus: 1, 2, 3, 4, 5, 6, juf, 8, 9, 10, 11, 12, 13, juf, 15, 16, juf, enzovoort. Probeer zo hoog mogelijk te komen (let op bij: 25, 26, juf, juf, 29, etc.). Als iemand te lang wacht, onterecht ‘juf’ zegt of het verkeerde getal noemt, moet weer bij 1 begonnen worden. Probeer het tempo hoog te houden.


Variatie: 
Maak twee groepen. De eerste groep speelt Juff en zoals hierboven beschreven staat. Zodra er een fout gemaakt wordt, slaat de andere groep geluidloos de handen voor de mond. Klopt hun constatering, dan zijn zij aan de beurt. Welke groep komt het hoogst?





Bron: 5 minuten reeks rekenen van Onderwijs maak je samen

donderdag 27 september 2018

Cadeautje Hinkelen met verliefde harten

Via de mail ontving ik het gratis rekenspel 'Hinkel de harten' van het Menne instituut. Ik deel het graag met jullie. Je kunt er ook een boek bij kopen en deze gebruiken in de kinderboekenweek.

De verliefde harten maken deel uit van de leerlijn ‘Aanvullen tot 10’. Nadat de leerlingen de verliefde harten hebben gememoriseerd, volgen stappen waarbij ze de kennis van de verliefde harten inzetten voor het rekenen tot 100.


Klik hier voor de link

zondag 23 september 2018

Rekenspel 213 Kimspel: Hoeveel zijn er weg?

Groep:             1+,2
Materiaal:        doek, kleine spulletjes, legoblokjes

Domein:           getallen
Doel:                inoefenen van getallen
Vorm:               klassikaal, kleine kring, tweetallen



Leg een aantal kleine spulletjes, bijvoorbeeld drie autootjes, op de grond. De kinderen mogen hier even naar kijken. Daarna gaat er een theedoek over de spulletjes en worden één of meer spulletjes weggehaald.
De theedoek verdwijnt: wie weet hoeveel spulletjes er zijn verdwenen?

Variatie
*Dit spel kan ook andersom: er worden dan juist spulletjes bijgelegd.

zondag 16 september 2018

Rekenspel 212 Verstopte sommen

Groep:             4,5,6,
Materiaal:        leeg 
honderdveld
Domein:           getallen
Doel:                bewerkingen tot 11

Vorm:              in tweetallen


Verstop willekeurig 10 sommen met de uitkomst 11 in het 100 veld. Vul dan het blad op met andere willekeurige getallen.  Zoek dan een partner en speel het spel. Wie heeft het eerst de 10 sommen?

Klik hier voor een leeg werkblad!


Tip:
Kan natuurlijk ook met andere getallen!

woensdag 12 september 2018

Gezien: Action

Bij de Action zag ik prachtige kleine herfsttasjes. Mooi te gebruiken bij het Kimspel of het spel Samen 10.  Voor € 0,59 per tasje. 

Samen 10
Bij Samen 10 heb je meerdere kaartjes  met de getallen van 1 tot en met 9.( Ik gebruik zelf vaak de kaartje van een kaartspel.) Kind 1 pakt twee kaartjes die samen 10 zijn. Een van het kaartje doet hij in het tasje. Kind 2 moet het goede antwoord geven. Heeft het kind het goed? dan zijn beide kaartjes voor het kind en mag hij uit de volgende kaartjes een samen 10 setje zoeken. een doet hij weer in het tasje en het andere kind geeft aan welk getal het kaarten tot samen 10 maakt.

Kimspel
Kaartjes van 1 tot 10 ( of 1 of 20) plus een aantal fiches. Bijvoorbeeld eikels of kastanjes.
Leg de getallen op een rij. Kind 1 mag een kaartje pakken en deze  in het tasje doen, terwijl het andere kind niet kijkt.  Welke getal zit nu in het tasjes? Is het antwoord goed dat mag het kind een eikel pakken. Wie heeft na 3 minuten de meeste eikels? (Voorwaarde is wel dat de kinderen een beetje aan elkaar gewaagd zijn.)




zondag 9 september 2018

Rekenspel 211 Jenga met tafels

Groep:             4,5,6,
Materiaal:        jenga spel
Domein:           getallen
Doel:               automatiseren van de tafels 
Vorm:              tweetallen, drietallen




Van een gewoon houten Jenga spel is snel en eenvoudig een tafelspel te maken. Met een stift schrijf je de tafelsommen zonder antwoorden op de blokken.
De blokken worden gestapeld in de vorm van een toren, elke laag bestaat uit drie blokken die plat naast elkaar liggen, en elke laag is loodrecht geplaatst op de vorige. 
Zodra de toren is gebouwd, mag het jongste kind beginnen. Het kind neemt een blok uit een willekeurige laag onder de bovenste 3 lagen en zegt dan het antwoord van de tafels. Is het antwoord goed, dan mag hij het blokje houden. Is het antwoord fout, dan legt hij het blokje op de toren. Hierbij mag slechts één hand worden gebruikt, de toren mag ook alleen met één hand tegelijk aangeraakt worden. Hierna is de beurt voorbij. Als het volgende kind van mening is dat de toren gaat omvallen, mag hij/zij nog 10 seconden wachten voordat de beurt verder gaat.
Het spel eindigt als de toren omvalt. Dan worden alle blokjes van de individuele kinderen geteld. Het kind met de meeste blokjes is de winnaar.

Tip:

geef kinderen die beginnen met oefen een tafelkaart als controle middel.

Variatie:

Je dit ook gebruiken met anderen automatiseringssommen.