zondag 22 november 2020

Rekenspellen voor Sint

In dit blog vind je inmiddels veel Sintspelen.

Zie hier het overzicht:


Rekenspel 195 Sinterklaasganzenbord

Klik hier voor de link


Rekenspel 192  De gouden Pepernoot

Klik hier voor de link


Rekenspel 155 De strijd om de Scoorsteen

Klik hier voor de link


Rekenspel 123 24 game Sinterklaasspel

Klik hier voor de link


Rekenspel 122 Piet is verliefd


Klik hier voor de link



Rekenspel 75 Sinterklaas op drift

Klik hier voor de link


Rekenspel 21  3 op een rij

Klik hier voor de link


Rekenspel 76 Decemberspel

Klik hier voor de link


Rekenspel 20 Bordspel

Klik hier voor de link


Rekenspel  47 Waar is het pakje verstopt

Klik hier voor de link

zondag 15 november 2020

Rekenspel 279 Sinterklaas Eierdoosspel met pepernoten of pakjes

Groep:             3, 4,5,
Materiaal:        eierdoos, pepernoten, kleine pakjes.., leeg blaadje en pen
Domein:           getalbegrip, 
Doel:                optellen 
Vorm:               2 of meer kinderen

 


1. Schrijf in de lege eierdoos getallen. Bijvoorbeeld de getallen 1 tot en met 12. 
2. Doe de twee pionnetjes in de eierdoos. 
3. Doe de eierdoos dicht.
4. Schud de eierdoos. 
5. Open de eierdoos. 
6. Op welke twee getallen liggen de pionnetjes? Bijvoorbeeld op 2 en 7. 
7. Tel deze getallen bij elkaar op. Bijvoorbeeld: 2 + 7 = 9. 
8. Schrijf de uitkomst op je blaadje. Je hebt nu 9 punten.
9. De beurt gaat naar het volgende kind. Wie na elk 5  keer schudden de meeste punten heeft, heeft gewonnen. 

Tip:
Je kunt natuurlijk ook grotere getallen in de eierdoos schrijven of keersommen maken met de getallen.

zondag 8 november 2020

Rekenspel 275 Letters kopen

Groep:             4,5,
Materiaal:        bord
Domein:           getalbegrip, meten en meetkunde
Doel:                optellen van geldbedragen
Vorm:               klassikaal, twee-, drie-, viertallen




Noteer op het bord een aantal letters (een aantal klinkers en een aantal medeklinkers). Noteer naast elke letter een waarde.  Bv klinkers €2,00 en medeklinkers €5,00 of €10,00
Kinderen krijgen de opdracht op zoek te gaan naar het woord met de grootste waarde die ze kunnen vormen met de gegeven letters. Of laat ze op zoek gaan naar het woord met de kleinste waarde.
Natuurlijk moet het gaan over bestaande, correct geschreven woorden.
Wie kan de duurste woorden bedenken?


Variatie:
Speel dit spel in het tafelgroepje. Uit het alfabet mogen kinderen 15 letters kiezen. Er moeten in ieder geval 3 klinkers bij zitten. Voorlopig doen de q,x en y niet mee. Laat een van de kinderen de waarde van de letters bedenken.
Vervolgens wordt de time timer op 3 minuten gezet. Wie bedenkt de duurste woorden?

Bron:www.wikzz.be


woensdag 4 november 2020

Website rondje rekenspel vernieuwd!!

De oude website van Rondje Rekenspel is vernieuwd. Hier de link baar de nieuwe site!




Klik hier voor de link


Klik hier voor de lijst met spellen.

zondag 1 november 2020

Rekenspel 274 Eén, twee, drie, vier

Groep:            5,6

Materiaal:       2 dobbelstenen 
Domein:          getallen
Doel:               oefenen van bewerkingen uit het hoofd onder de 100

Vorm:             klassikaal: in groepen, groepje van drie- of viertallen.

Verdeel de groep in groepjes van 4 kinderen.
Elk groepje krijgt een dobbelsteen en een blad om de bewerkingen te noteren.
Bepaal vooraf een startgetal en een eindgetal dat de kinderen zo dicht mogelijk moeten proberen te benaderen.
De kinderen gooien om beurt 2 keer met de dobbelsteen en maken dan samen de bewerking.
Bewerkingen:
- ik gooi 1 = optellen
- ik gooi 2 = aftrekken
- ik gooi 3 = vermenigvuldigen
- ik gooi 4 = delen
- ik gooi 5 = geen bewerking = opnieuw gooien
- ik gooi 6 = geen bewerking = opnieuw gooien

Een voorbeeld:
Startgetal 5. Het eerste kind gooit 3 en nadien 5.
Ik vermenigvuldig (ik gooide als bewerking 3) het startgetal met 5 (ik gooide de tweede keer 5).
Bewerking samen te maken: 5 x 5 = 25

Het tweede kind gooit 2 en 6. Van de bekomen uitkomst 25 moet ik 6 (het getal van de tweede gooibeurt) aftrekken (eerste worpbeurt = bewerking = 2 = aftrekken)


Bron: www.kidzz.be