Groep: 1,-2
Bespreek de vormen met de kinderen. Vraag kinderen om de vorm op de zoeken in de klas. Evt. verzamelt u zelf verschillende vormen. Leg 3 vormen op de tafel. U laat vervolgens kort een plaatje van een vorm zien. Kinderen moeten vervolgens de uit de 3 vormen halen die op de tafel liggen. Hebben ze de vorm aan gewezen, dan laat u de flitsvorm ter controle zien.
Materiaal: plaatjes van een vierkant, cirkel, driehoek, rechthoek,
voorwerpen die boven genoemde vormen hebben
evt. een bakje met fiches
Domein: meetkunde
Doel: herkennen van meetkundige vormen
Vorm: kleine kring evt. klassikaal
voorwerpen die boven genoemde vormen hebben
evt. een bakje met fiches
Domein: meetkunde
Doel: herkennen van meetkundige vormen
Vorm: kleine kring evt. klassikaal
Tip: Als kinderen het principe door hebben kunt u dit spel door de kinderen zelf laten spelen. Wie een goed antwoord heeft mag een fiche uit de pot halen. Wie verzamelt de meeste fiches?
Tip: U kunt het spel uitbreiden met meerdere vormen.
Voorbeeld vormen: klik hier
Voor andere ideeën met vormen: juf Sanne: klik hier
Bron: Clements, D.H., & Sarama, J. (2009). Learning and teaching early math: The learning trajectories approach. New York: Routledge.