Groep: 5,6,7,8
Materiaal: een of twee dobbelstenen, kladpapier
Materiaal: een of twee dobbelstenen, kladpapier
Domein: getallen
Doel: automatiseren en memoriseren optellen en aftrekken tot ..........
Vorm: groepje van 4
Vooraf spreken de kinderen een getal af: bv 72. Elk kind houdt zijn eigen worpen bij. De kinderen gooien om de beurt de dobbelsteen en tellen steeds verder. Gooi je 6, dan beland je in de valkuil en zijn al je punten weg. Je moet dan weer op nieuw beginnen. Wie komt het eerst bij het afgesproken getal?
Tip:
Voor jongere kinderen spreek je een lager getal af. Daarnaast kan je de getallen een betekenis geven. 1 is eraf, 2 erbij, 3 eraf, 4 erbij, 5 eraf en 6 valkuil.
Tip:
Gebruik voor oudere kinderen 2 of meer dobbelstenen.
Spreek bv af dat samen 8 eraf is, en samen 6 de valkuil.
Ook kun je afspreken dat als je samen 2 gooit, je het getal dat je al hebt x 2 mag doen.
Doel: automatiseren en memoriseren optellen en aftrekken tot ..........
Vorm: groepje van 4
Vooraf spreken de kinderen een getal af: bv 72. Elk kind houdt zijn eigen worpen bij. De kinderen gooien om de beurt de dobbelsteen en tellen steeds verder. Gooi je 6, dan beland je in de valkuil en zijn al je punten weg. Je moet dan weer op nieuw beginnen. Wie komt het eerst bij het afgesproken getal?
Tip:
Voor jongere kinderen spreek je een lager getal af. Daarnaast kan je de getallen een betekenis geven. 1 is eraf, 2 erbij, 3 eraf, 4 erbij, 5 eraf en 6 valkuil.
Tip:
Gebruik voor oudere kinderen 2 of meer dobbelstenen.
Spreek bv af dat samen 8 eraf is, en samen 6 de valkuil.
Ook kun je afspreken dat als je samen 2 gooit, je het getal dat je al hebt x 2 mag doen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten