woensdag 10 januari 2018

Spel goed voor het stimuleren van executieve functies

In november 2014 heb ik al eens een artikel geschreven over het belang van trainen van de executieve functies door spel. Om het geheugen op te frissen:

"Executieve functies zijn al die regelfuncties van de hersenen die essentieel zijn voor het realiseren van doelgericht en aangepast gedrag. Alle executieve functies of vaardigheden hebben een controlerende en aansturende functie. Met deze functies bepalen we het doel van ons handelen en gedrag, schakelen we afleidende factoren uit, plannen we de volgorde van handelingen, voeren we de taken die daarvoor nodig zijn stap voor stap uit en controleren we het effect, waarbij we ook rekening houden met mogelijke toekomstige effecten. We reguleren er emoties, motivatie en alertheid mee en laten ervaringen uit het verleden meespelen bij de verwachtingen over en beslissingen voor de toekomst. Executieve functies kunnen worden gezien als de 'dirigent' van de cognitieve vaardigheden, het zijn een verzameling processen die te maken hebben met het beheren van jezelf en de bronnen die nodig zijn om een doel te bereiken."

Over welke 11 functies hebben we het precies:

Respons-inhibitie:nadenken voordat je iets doet.
Werkgeheugen:informatie in je geheugen houden bij het uitvoeren van complexe taken.
Emotieregulatie: emoties reguleren om doelen te behalen of gedrag te controleren.
Volgehouden aandacht: aandachtig blijven, ondanks afleiding.
Taakinitiatie: op tijd en efficiënt aan een taak beginnen.
Planning/prioritering: een plan maken en beslissen wat belangrijk is.
Organisatie: informatie en materialen ordenen.
Timemanagement: tijd inschatten, verdelen en deadlines halen.
Doelgericht gedrag: doelen formuleren en realiseren zonder je te laten afschrikken.
Flexibiliteit: flexibel omgaan met veranderingen en tegenslag.
Metacognitie: een stapje terug doen om jezelf en de situatie te overzien en te evalueren.



Het mooie is dat ze te trainen zijn bij jonge kinderen door spel.
Op de site van de SLO staat nu precies welke functie getraind wordt door welk spel.
Een voorbeeld:

Spellen:  (specifiek voor kleuters)
Rupsenspel
Wie het meeste gooit!
Halli Galli
Muizenrace
Welke hoort erbij?
Grabbelen
Alle tien gezien!
Speed Cups
Vlotte geesten
Make 7
Quarto
Da Vinci Code
Granny Apples
Duo Tien!

Andere spellen:  (verschillende leeftijdsgroepen)
Kakkerlakkensalade/Kakkerlakkensoep
Tarantula Tango
Confusion
Jungle Speed
Rood wit blauw
Thinkfun spellen
Tricoda

Download hier in PDF het overzicht

http://jongekind.slo.nl/informatieplein/executieve-functies

Klik hier voor de site van de SLO

Geen opmerkingen: