Materiaal: ijsstokjes
bekertje
bekertje
TimeTimer/zandloper
Domein: getallen - automatiseren, memoriseren
Doel: tafels, sommen tot 10, 20
Vorm: 2 kinderen
Doel: tafels, sommen tot 10, 20
Vorm: 2 kinderen
Kaboem is een spel dat voor heel veel leerstofinhouden gebruikt kan worden. Dit is nu een versie voor de tafels, maar woordenschatwoorden kunnen er bijvoorbeeld zeker ook mee ingeoefend worden. Op de ijsstokjes schrijft u de feiten die geoefend moeten worden, bijvoorbeeld de sommen van de tafel van drie. Op twee of drie extra stokjes schrijf je Kaboem. Het is wel fijn om ongeveer 20 stokjes te hebben, maak eventueel twee stokjes voor elke som. Zet de ijsstokjes met de sommen naar beneden in het bekertje, zodat de sommen en Kaboem niet te zien zijn. Zet de TimeTimer op 3 minuten.
Het spel kan beginnen.
Om beurt trekken de kinderen een stokje uit de pot. Ze lezen de oefening voor en lossen ze op. Is de uitkomst juist dan mogen ze het stokje houden. Is de uitkomst verkeerd dan steken ze het stokje – met de oefening naar beneden – weer in de pot. Als een kind een stokje trekt waarop geen oefening maar wel het woord Kaboem staat, dan moet hij al zijn verdiende stokjes weer terugsteken. Als de tijd om is, wordt gekeken wie de meeste stokjes kon verzamelen.
Dat je op elk ogenblik je verdiende stokjes weer kwijt kan raken houdt het spannend.
U kunt het spel stoppen na een bepaalde tijd. Een alternatief is stoppen als er nog vijf stokjes in het bekertje zitten.
Tip:
Een lijst met de goede antwoorden, die op z’n kop ligt als gespeeld wordt is ideaal. Zo leren kinderen zichzelf geen foute antwoorden aan en kunnen ze zelfstandig spelen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten