Bij kinderen met rekenproblemen is er vaak sprake van onvoldoende
getalbegrip. Een goed getalbegrip vormt de basis van het
rekenen. Getalbegrip heeft te maken met het gemak en de flexibiliteit
waarmee getallen worden gebruikt, het gevoel voor wat cijfers betekenen en de
vaardigheid om mentale rekensommetjes te maken. Het is moeilijk om het concept
getalbegrip goed te definiëren. Kinderen met een goed getalbegrip kunnen
gemakkelijker heen en weer schakelen tussen hoeveelheden die ze in hun
dagelijkse wereld tegenkomen en de wereld van getallen en numerieke operaties.
Ze kunnen hun eigen procedures voor het uitvoeren van numerieke operaties
uitvinden. Ze kunnen een getal op verschillende manieren presenteren,
afhankelijk van de context en het doel van deze representatie. Ze maken gebruik
van bekende getallen als referentiepunten en herkennen patronen in reeksen
getallen. Ze hebben een goed gevoel voor de grootte van getallen en merken
opvallende numerieke fouten op. Tenslotte kunnen ze denken of praten over de
kenmerken van een numerieke probleem, zonder dat ze de precieze berekening
uitvoeren.
Om het getalbegrip in groep 4 te oefenen, kan dagelijks
een periode het oefenblad Getal van de dag, gemaakt worden. Bespreek het getal vooraf.
Laat het kind achteraf vertellen wat het heeft gedaan. De kracht zit in de
combinatie instructie vooraf, het doen en het bespreken achteraf en de dagelijkse herhaling. Wissel het oefenen
af met spelvormen om te betrokkenheid vast te houden. Spel 1,2,4,15,17
ondersteunt de ontwikkeling van het getalbegrip in concrete handelingssituaties.
Bron: T.Braams
Geen opmerkingen:
Een reactie posten