Materiaal: plastic fles en knikkers
Domein: getallen
Doel: schatten, tellen van aantallen, begrippen meer minder, meest
Vorm: klassikaal of tweetallen
U laat een fles met
knikkers zien. U vraagt aan de kinderen: hoeveel knikkers denk je dat er in de
fles zitten. U laat dit eerst schatten. U schrijft de antwoorden van de
kinderen zichtbaar op. Vervolgens telt u samen met een kind de knikkers. Om de
kinderen actief te laten meedenken stopt u halverwege en vraagt u: wie van de kinderen kan gelijk hebben?
En wie zeker niet? Dan telt het kind verder en de uitkomst wordt bekend.
U kunt
ook met verschillende afmetingen van flessen werken.
Als de
kinderen het principe kennen, kan het spel in 2 of 3 tallen worden gespeeld.
Een van de kinderen doet een aantal knikkers in de fles. De andere kinderen
schatten hoeveel knikkers er in de fles zitten. Ze schrijven hun antwoord op.
Dan worden de knikkers geteld. Wie had het antwoord goed of zat er het dichtste
bij? Deze mag een knikker uit de pot pakken. Na 5 keer wordt er gekeken wie van
de kinderen de meeste antwoorden goed had!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten