woensdag 13 januari 2016

Wat is een geschikt rekenspel?


Afbeeldingsresultaat voor rekenspelletjes
Wanneer zijn rekenspellen geschikt voor het rekenonderwijs en leveren ze een bijdrage aan de rekenontwikkeling van kinderen?


1. Leerlingen vinden het spel leuk!:
Een grote groep kinderen vindt het spel leuk en uitdagend.

2. Het spel is pedagogisch en ethisch verantwoord: 
In een spel dat voor een school geschikt is, wordt niet geschoten of vernietigd.  Een speelse natuurlijke manier van spelen staat centraal.

3. Het spel is eenvoudig te leren en je kunt er snel mee aan de slag:
Voor een spel dat in de klas wordt gespeeld, is het belangrijk dat spelregels simpel zijn. Het spel is zo uit te leggen en spelers kunnen het meteen gaan spelen. Belangrijk is ook dat kinderen het snel aan elkaar kunnen uitleggen.


4. Het spel heeft een beperkte speelduur:
Het moet in 10 - 15 minuten in de klas kunnen worden gespeeld.

5. Het spel(materiaal) is geschikt voor in de school:
Moet niet te veel kleine onderdelen hebben, lawaai maken, en sterk zijn.

6. Het spel is (ook) te spelen met 2 of 3 spelers:
Kleine groepjes op een niveau die makkelijk zijn samen te stellen.

7. Het spel bevat specifieke rekenwiskundige inhoud die aansluit bij de leerstof in het basisonderwijs:
 Denk hierbij niet alleen aan spellen met getallen, maar ook aan spellen waarin meetkundige onderwerpen aan de orde komen (vormen herkennen, kenmerken onderscheiden, plaatsbepaling) en waarin logisch denken en redeneren voorkomt. Met name deze laatste categorie is erg belangrijk voor wiskunde leren, maar komt in rekenmethodes weinig aan de orde. Daarom des te belangrijker om deze spellen in te zetten. 

8. In het spel benutten de spelers intensief hun reken-wiskundige kennis zodat ze er beter in worden:
In een geschikt rekenspel voor in de klas moet echt veel gerekend worden, zodat de kinderen er beter of handiger of sneller in kunnen worden. 

9. Het spelen van het spel heeft (voornamelijk) een positieve invloed op de motivatie, het zelfvertrouwen en succes ervaren van leerlingen

10. Met het spel kan de leraar (ouder) de rekenontwikkeling van de leerling peilen en stimuleren

Bron: Tafel van 10 Nationale Onderwijsweek 2014  klik hier voor de link

Geen opmerkingen: