zondag 10 januari 2016

Rekenspel 120 Trio

Groep:            4+,5, 6,7,8
Materiaal:       Per kind: 2 x een  rooster met 7 vakjes, of meer vakjes 
                      een rood en groen potlood, kaarten hier onder beschreven
Domein:         meten en meetkunde
Doel:              ruimtelijke oriëntatie, logisch denken en redeneren

                      optellen, aftrekken en vermenigvuldigen tot en met 56.
Vorm:             2 of 4 personen



Extra nodig:
- 49 vierkante kaarten:
Zes kaarten met een 2, 3, 4, 5 en 6
Vijf kaarten met een 1, 7, 8
Vier kaarten met een 9
- ronde kaartjes met doelgetallen 1 t/m 50

Het doel van het spel is om de meeste doelgetallen verzamelen. Dit zijn de regels:

1. Schud de kaartjes met de doelgetallen en leg ze blind op een stapel.
2. Leg de 49 vierkante kaartjes in een willekeurige volgorde in een vierkant van 7 bij 7, met de getallen zichtbaar.
3. Een speler draait een kaartje met een doelgetal om.
4. Alle spelers proberen nu als eerste een combinatie te vinden van drie getallen in het vierkant die samen op een rij het doelgetal vormen. De eerste twee getallen moeten met elkaar worden vermenigvuldigd. Het laatste getal moet bij dit antwoord worden opgeteld of afgetrokken.
Een rij getallen betekent dat de kaarten aan elkaar moeten grenzen in horizontale, verticale en/of diagonale richting.
5. Wie als eerste een combinatie van drie getallen heeft gevonden roept TRIO en vertelt hoe hij aan het doelgetal is gekomen. Klopt het? Hij of zij krijgt het kaartje met het doelgetal en er wordt een nieuw doelgetal omgedraaid. Klopt het niet? De rest mag verder zoeken naar het doelgetal.

De winnaar is degene met de meeste ronde kaartjes met doelgetallen!



http://www.vierkantvoorwiskunde.nl/sikkepit/Alsjeblieft%20Trio.html

Geen opmerkingen: