De laatste jaren komt er wat meer aandacht voor deze manier
waarop dat kan. De taxonomie van Bloom is daar geschikt voor. Dit model werd in 1956 gepubliceerd door de Amerikaanse
onderwijspsycholoog Benjamin Bloom. Hij gaat er vanuit dat je iets kunt begrijpen op
verschillende niveaus. De vaardigheden zijn geordend in een opklimmende
moeilijkheidsgraad. Iedere volgende begripsfase is ingewikkelder en omvat
steeds fases. Voor we iets kunnen begrijpen moeten we het ons herinneren, voor
we het toe kunnen passen moeten we het begrijpen, enzovoort.
De begripsniveaus zijn:
Kennis (Je kunt je
iets herinneren)
Inzicht (Je kunt informatie opdelen en de onderdelen met
elkaar in verband brengen)Toepassing (Je kunt informatie gebruiken in een nieuwe situaties en een probleem oplossen)
Analyse (Je kunt informatie opdelen en de onderdelen met elkaar in verband brengen)
Creatie (Je brengt onderdelen samen tot iets nieuws)
Evaluatie (Je hebt een beargumenteerd oordeel en een standpunt)
In de jaren negentig heeft Lorin Andersom, een voormalige
leerling van Bloom, de taxonomie herzien. Het meeste opmerkelijkste verschil
met de oorspronkelijke taxonomie is het verwisselen van de hoogste denkniveaus.
Je moet volgens hem eerst kunnen evalueren voor dat je zelf iets nieuws kan
creëren (Anderson & Krathwohl, 2011). De niveau indeling ziet er nu als
volgt uit:
Onthouden (Kennis,
definieer, vertel, beschrijf, benoem, verzamel)
Begrijpen (Interpreteer, vat samen, beschrijf, maak een rangorde groepeer, leg verbanden)
Toepassen (Pas toe, demonsteer, illustreer, toon aan, los op verander, experimenteer, ontdek)
Analyseren (Splits, verdeel, verklaar, geef rangorde, vergelijk, verbindt)
Evalueren (Check
voorspel, geef kritiek, experimenteer, besluit, overtuig, beveel aan, vat
samen) Begrijpen (Interpreteer, vat samen, beschrijf, maak een rangorde groepeer, leg verbanden)
Toepassen (Pas toe, demonsteer, illustreer, toon aan, los op verander, experimenteer, ontdek)
Analyseren (Splits, verdeel, verklaar, geef rangorde, vergelijk, verbindt)
Creëren (Ontwerp, bouw, plan, produceer, vindt uit)
Sommige goede rekenaars hebben behoefte aan meer uitdaging, maar ook behoefte aan een andere manier van leren. Bv door bij opdrachten een beroep te doen op de hoogste 3 niveaus( het denken) van de taxonomie van Bloom kom je meer tegemoet aan de leerbehoefte van deze kinderen. Zie hier het onderstaand schema, waarin een opbouw van een vraagstelling wordt getoond.
©Suzanne Sjoers
Als leerkracht kun je nu met deze kennis op een eenvoudige
wijze sommen soms zo aanpassen dat goede rekenaars worden uitgedaagd, terwijl
ze meedoen bij de normale instructie! Op momenten dat het nodig is kun je
kinderen toch in de groep en bij je eigen les houden. Het is geen oplossing,
maar een manier tot differentie die tegemoet kan komen aan de onderwijsbehoefte
van sterke rekenaars. Als je als leerkracht deze werkwijze onder de knie kunt
krijgen is dit toepasbaar bij meer vakken. Dit artikel is bedoeld om je op
het spoor te brengen van dit gedachtengoed. Wil je meer weten? Er zijn twee
zeer lezenswaardige artikelen die het gebruik van de taxonomie van Bloom bij het rekenen nader uitwerken. Deze
kun je via onderstaande link vinden.
Noot januari 2016: Susanne Sjoers heeft nog een artikel geschreven over sterke rekenaars. Ik heb daarover een vervolg artikel geschreven. Klik hier voor dit artikel.
Links: Artikel Bartjens
Geen opmerkingen:
Een reactie posten