zondag 1 november 2020

Rekenspel 274 Eén, twee, drie, vier

Groep:            5,6

Materiaal:       2 dobbelstenen 
Domein:          getallen
Doel:               oefenen van bewerkingen uit het hoofd onder de 100

Vorm:             klassikaal: in groepen, groepje van drie- of viertallen.

Verdeel de groep in groepjes van 4 kinderen.
Elk groepje krijgt een dobbelsteen en een blad om de bewerkingen te noteren.
Bepaal vooraf een startgetal en een eindgetal dat de kinderen zo dicht mogelijk moeten proberen te benaderen.
De kinderen gooien om beurt 2 keer met de dobbelsteen en maken dan samen de bewerking.
Bewerkingen:
- ik gooi 1 = optellen
- ik gooi 2 = aftrekken
- ik gooi 3 = vermenigvuldigen
- ik gooi 4 = delen
- ik gooi 5 = geen bewerking = opnieuw gooien
- ik gooi 6 = geen bewerking = opnieuw gooien

Een voorbeeld:
Startgetal 5. Het eerste kind gooit 3 en nadien 5.
Ik vermenigvuldig (ik gooide als bewerking 3) het startgetal met 5 (ik gooide de tweede keer 5).
Bewerking samen te maken: 5 x 5 = 25

Het tweede kind gooit 2 en 6. Van de bekomen uitkomst 25 moet ik 6 (het getal van de tweede gooibeurt) aftrekken (eerste worpbeurt = bewerking = 2 = aftrekken)


Bron: www.kidzz.be

Geen opmerkingen: