zondag 19 januari 2020

Rekenspel 248 Catch

Groep:            3,4
Materiaal:       twintig kaartjes met de getallen tot 20 
Domein:         getallen
Doel:               automatiseren van de getallenrij
Vorm:              5 minuten spelletje voor de hele groep






Bij Catch ligt een aantal kaarten gesloten verspreid op tafel. Het ene kind draait een startkaart om voor de ander. Vervolgens moet de ander twee kaarten draaien waarvan de een kleiner en de ander groter is dan het startgetal. Klopt dat, dan roept hij ‘Catch’ (gevangen). Hij mag alle drie de kaarten hebben. Klopt het niet, dan draait hij alle kaarten terug. Nu draait dit kind een startgetal voor het eerste kind. Bij dit spel is het belangrijk te weten hoe de volgorde van getallen in de getallenrij is en hoe je dat kunt bepalen. Daarnaast moeten de kinderen onthouden wat er op de gesloten kaarten staat. Immers als ze dit nog weten, kunnen ze sneller juiste kaarten kiezen én het het andere kind moeilijker maken door een lastig startgetal te draaien voor de ander. Ook hier komt logisch denken en strategisch spelen bij kijken. Maar het hoeft niet persé. Kinderen kunnen het ook gewoon spelen, dan zijn ze vooral aan het oefenen. 


Op www.rekenspel.slo.nl staan suggesties voor Catch tot 20 en Catch tot 1000. Voor meer info klik hier 

Inmiddels wordt het spel ook uitgegeven bij Wizz spelen

Geen opmerkingen: