zondag 8 februari 2015

Miertje maniertje

Soms hebben kleuters moeite met de overgang van tellen naar het begrijpen dat het eigenlijk gaat om hoeveelheden. Fenna van Nes(2008) deed onderzoek naar de ontwikkeling van ruimtelijke en numerieke vaardigheden van kleuters. Vanuit dit onderzoek is een serie activiteiten ontwikkeld:  Miertje Maniertje, om jonge kinderen te kunnen ondersteunen in de ontwikkeling van hun ruimtelijk structureer vermogen. Deze zijn verzameld in de Maniertjesdoos






In de Maniertjesdoos zijn uitvergrote kaarten met vingerpatronen, grote dobbelstenen, uitvergrote kaarten met gestructureerde stipconfiguraties, eierdozen voor zes en tien eieren en kralenkettingen. De mier heeft zes poten (een fundamentele en bekende ruimtelijke structuur), de mier is sterk, kan wellicht een doos dragen, en mieren spreken jonge kinderen aan. Het verhaal was dat Miertje Maniertje zijn "maniertjes" met de klas wilde delen, omdat hij de kinderen wilde helpen manieren te vinden om een hoeveelheid handig te kunnen bepalen zonder de voorwerpen een-voor-een te hoeven te tellen.
Op de website Leraar 24 vind je een video van de 5 lessen.

AANDACHTSPUNTEN VOOR DEZE LESSENSERIE
1. Rijke, betekenisvolle, motiverende context: Een spel
2. Concretiseren/mathematiseren: Vanuit het perspectief van het kind
3. Taal en wiskunde: Verschil tussen ‘tellen’ en ‘zien/weten hoeveel het er zijn’
4. Functionele waarde van wiskunde: Eigen oplossingen en structuren construeren
5. Interactie: Aan elkaar laten uitleggen en alle leerniveaus blijven betrekken

De activiteiten:
Activiteit 1: Maniertjesdoos
Activiteit 2: Eierdozen vullen
Activiteit 3: In optocht
Activiteit 4: Mierenhopen bouwen
Activiteit 5: Bloemen plukken 


Klik hier voor de uitgebreide beschrijving

Klik hier voor de video bij Leraar 24

2 opmerkingen:

Merel Sprong zei

Wat leuk om de lessen terug te vinden op dit blog!

Groeten,
Merel Sprong
(De leerkracht uit de filmpjes)

Hilde De Rycke zei

wat een rijkdom! Dankjewel om mij dit te leren kennen.
En wat hebben de kinderen uit de klas van Merel geluk met zo'n fijne, wijze leerkracht. Inspirerend!

Hilde De Rycke