Dit vijfde artikel in deze reeks gaat
in op de vraag hoe je als leerkracht zicht kunt houden op waar kinderen nu precies
staan.
In het artikel uit Volgens Bartjens over
Rekendrempels nemen( Danhof e.a. 2014) worden de profieltoetsen Rekenen
besproken. Deze zijn ontwikkeld en gebruikt voor een onderzoek naar het
ontstaan van rekenproblemen. En zijn geschikt om te onderzoeken hoe het er voor
staat met het automatiseren.
Er wordt uitgegaan van 2 soorten toetsen:
1. screeningstoetsen die bestaan uit representatieve sommen op het niveau van de groepen 3 t/m 7 van het basisonderwijs
2. automatiseringstoetsen, waarmee de vlotte beschikbaarheid van de basiskennis voor het hoofdrekenen wordt getoetst
1. screeningstoetsen die bestaan uit representatieve sommen op het niveau van de groepen 3 t/m 7 van het basisonderwijs
2. automatiseringstoetsen, waarmee de vlotte beschikbaarheid van de basiskennis voor het hoofdrekenen wordt getoetst
De screeningstoetsen brengen het
kunnen oplossen van de sommen (we noemen dit ‘power’) in beeld, de
automatiseringstoetsen zijn gericht op het kennen (‘speed’).
1.Power – de Screeningstoets –
als aanvullend hulpmiddel voor de risicogroep. De screeningstoetsen bestaan uit
representatieve sommen op het niveau van de groepen 3 tot en met 7 van het
basisonderwijs. Ze kunnen aanvullend naast de methodetoetsen en de Cito-toetsen
worden gebruikt. De screeningstoets biedt de leerkracht snel een systematisch
beeld van achterstanden, hiaten en foutenpatronen. Op basis van het
groepsoverzicht of de individuele Profielkaart kunnen nadere observaties en
doelen voor herhaalde instructie en oefening worden gepland.
2 Speed – de
Automatiseringstoetsen – preventieve functie voor de hele school. De
automatiseringstoetsen, meten de vlotte beschikbaarheid van de basiskennis voor
het hoofdrekenen. Deze toetsen vormen de kern van het programma. Ze geven de
mogelijkheid automatiseringstekorten vroegtijdig te signaleren. Binnen dit
project betekent automatiseren: meteen weten. Dit in tegenstelling tot in
sommige andere publicaties waarbij ‘automatiseren’ slaat op ‘vlot kunnen
uitrekenen’ en memoriseren op ‘meteen weten’. De automatiseringstoetsen
(speedtoetsen) zijn eenvoudig af te nemen en verschaffen belangrijke
informatie.
De ontwikkelaars van deze toetsen gaan
er van uit rekenen stapelen is. Op een eigen profielkaart kan inzichtelijk worden
gemaakt hoe de rekenmuur van het kind er voor staat.
Bron:
Danhof, e.a. 2014 Rekendrempels nemen: een goede basis voor het leren hoofdrekenen, Volgens Bartjens jaargang 34 2014/2015, pp 4 - 7
http://www.bareka.nl/ ( hier zijn de toetsen gratis te downloaden)
Danhof, e.a. 2014 Rekendrempels nemen: een goede basis voor het leren hoofdrekenen, Volgens Bartjens jaargang 34 2014/2015, pp 4 - 7
http://www.bareka.nl/ ( hier zijn de toetsen gratis te downloaden)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten