Materiaal: tape of vlechtstroken
rietjes en een licht balletje
stopwatch, zandloper
Domein: meten
Doel: ontwikkelen van tijdsbesef, notatie van tijd
Vorm: klassikaal, tweetallen
Maak samen met de kinderen op een groepstafel een parcours. Zie de foto.
Laat de kinderen oefenen met blazen. Het is de bedoeling dat het balletje van de ene kant van de tafel naar de andere kant wordt geblazen. Uiteraard binnen het parcours. Dan start de wedstrijd. Hoe snel kan het kind de bal naar de andere kant van de tafel blazen. Gebruik een stopwatch om de tijd op te nemen. Bij kleuters kun je de kinderen laten tellen.
Tip:
Maak een klassengrafiek en houdt de stand bij. Laat kinderen steeds proberen om hun tijd te verkorten. Bespreek de grafiek in de kring. Wat is de snelste tijd, welke race duurde het langst?
Tip:
Laat kinderen met de zandloper werken, tel hoe vaak je het balletje over het parcours kan laten gaan.
Tip:
Laat kinderen een parcours op de speelplaats tekenen. Spel het spel dan met een voetbal. Wie kan de bal het snelst over het parcours laten gaan?
Tip voor pluskinderen:
Laat kinderen hindernissen bedenken. Bv blazen door een toiletrolletje, tussen twee blokjes door.
Tip voor pluskinderen:
De omvangtafel blijft gelijk: ontwerp een parcours waar je langer over moet doen. Wat moet er dan gebeuren?
Naar een idee van: Annemarie Winnink
Geen opmerkingen:
Een reactie posten